معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان محیط زیست گفت: برنامه‌ریزی برای ساخت سه مستند سبزکوه، تنگ صیاد و همچنین مستند منطقه خداآفرین دیناران صورت گرفت که در آینده نزدیک با بهره‌گیری از عوامل تولید درجه یک تهیه خواهد شد.

نورالله مرادی در آیین رونمایی از پوستر دومین همایش ملی و اولین همایش بین‌المللی دانش بومی و زیست‌بوم‌داری در ایران و اولین همایش دانش سنتی محیط زیست در ایران و بروشور آتش‌سوزی در مناطق طبیعی، اظهار داشت: دانش بومی بخشی از علم نهفته در جوامع محلی کشور است که اولین دوره این همایش فروردین‌ماه سال جاری در چهارمحال و بختیاری برگزار شد.

وی با بیان اینکه امروز از دومین پوستر دانش بومی و زیست‌بوم‌داری در ایران رونمایی شد، افزود: این همایش بستری برای تدوین و جمع‌آوری اطلس دانش بومی کشور است.

مرادی عنوان کرد: با توجه به ویژگی‌های منطقه زاگرس، محور اصلی همایش دوم دانش بومی در خصوص اطفای حریق است که امید می‌رود دانش بومی در حوزه آتش‌سوزی در مناطق طبیعی جمع‌آوری شده و برای مقابله با بحران‌های احتمالی مورد استفاده قرار گیرد.

وی همچنین مستندسازی را یکی از ژانر‌های اثرگذار در خصوص حفاظت از محیط زیست دانست و گفت: برنامه‌ریزی برای ساخت سه مستند سبزکوه، تنگ صیاد و همچنین مستند منطقه خداآفرین دیناران مورد بررسی قرار گرفت که در آینده نزدیک در قالبی فاخر با بهره‌گیری از عوامل تولید درجه یک تهیه خواهد شد تا بتوان این دو منطقه مهم را به همگان معرفی کرد.


بیشتر بخوانید


مرادی در ادامه با اشاره به فرهنگ مناطق زاگرس نشین که کاملا با طبیعت پیوند دارد، تصریح کرد: پیوند محیط زیست و موسیقی می‌تواند در قالب موسیقی فاخر تجلی اثرگذاری خاصی ایجاد کند.

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان محیط زیست اضافه کرد: در این نشست مصوب شد چهار اثر مسیقیایی محیط زیستی تولید شود.

وی عنوان کرد: با حضور چهار خواننده برجسته استان برای اولین بار پیوند محیط زیست و موسیقی فاخر با مضامین تخصصی زیست محیطی به هم مرتبط شده و کل مباحث حوزه محیط زیست استان را برای مخاطب عام تشریح کنند و در جهت حفظ محیط زیست اثرگذار باشند.

مرادی اضافه کرد: خوانندگان مناطق زاگرس مثل کردستان، بوشهر، خوزستان کهگیلویه و بویر احمد و لرستان هر کدام یک اثر موسیقی محیط زیستی اجرا خواهند کرد و اولین کنسرت موسیقی محیط زیستی کشور با حضور همه خواننده‌ها برگزار شود.

سعید یوسف‌پور مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری با اشاره به ساخت سه عنوان مستند محیط زیستی با همکاری صدا و سیمای مرکز استان و با بیان اینکه مستند‌های فاخر در حوزه محیط زیست چهارمحال و بختیاری اندک است، اظهار داشت: پیرو دستور معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان محیط زیست در خصوص تهیه سه مستند در خصوص ذخیره‌گاه زیست کره تنگ صیاد_سبزکوه و منطقه خدا آفرین در منطقه دیناران این نشست هماهنگی برگزار شد.

وی افزود: با توجه به تنوع زیستی و ثبت جهانی زیستگاه تنگ صیاد_ سبزکوه که جزو ارزشمندترین نقاط کشور به لحاظ تنوع زیستی است، لازم است برنامه‌های تولیدی و مستنداتی فاخر در این زمینه ساخته شود.

یوسف‌پور با بیان اینکه چهارمحال و بختیاری از لحاظ تعداد گونه رتبه یک کشور را دارد، افزود: ظرفیت خوبی برای تهیه سه مستند فاخر و ماندگار با همکاری صدا و سیما و کارشناسان محیط زیست وجود دارد.

وی با بیان اینکه این سه مستند در راستای کمک به اهداف سازمانی در حوزه حفظ محیط زیست و کاهش چالش‌های محیط زیستی تهیه خواهد شد، ادامه داد: تنگنا‌های مالی در خصوص تهیه این مستندات وجود دارد که امید است با تلاش مسئولین اعتبار لازم برای این امر تخصیص داده شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار