رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی گفت: فناوران استان بیش از پیش به فضاهای کارگاهی نیاز دارند و اکنون با کمبود شدید در این بخش روبرو هستند.

علی اسماعیلی گفت: بیشتر فضاهایی که نهادهای دیگر در اختیار پارک علم و فناوری خراسان رضوی برای استقرار شرکت های دانش بنیان و فناور قرار می دهند، اداری است ولی بیشترین مشکل در تامین فضای کارگاهی است.

وی ادامه داد: فضاهای خوبی را در سطح شهر شناسایی کرده ایم که در اختیار برخی نهادها است و قابلیت به کارگیری در عرضه فناوری را نیز دارند ولی وجود بروکراسی های بسیار زیاد، سنگ اندازی برخی از کارشناسان و همچنین ترس از نهادهای نظارتی منجر به این شده که این فضاها بلااستفاده بماند و در اختیار پارک علم و فناوری قرار نگیرد.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد اظهار کرد: در قانون جهش دانش بنیان عنوان شده است که سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران باید هزار واحد کارگاهی با اولویت واگذاری به شرکت‌های دانش‌بنیان در تمام کشور بسازند و قرار دهند.

وی گفت: با پیگیری های یکی از نمایندگان مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی (احسان عظیمی‌راد)، مقرر شد که ۱۰۰ واحد کارگاهی در استان خراسان رضوی ساخته و در اختیار شرکت های فناور قرار گیرد که اگر این موضوع محقق شود، کمک شایانی به توسعه زیست بوم فناوری استان خواهد کرد.

اسماعیلی با بیان اینکه برای رفع کمبود زمین در حال مذاکره هستیم، افزود: اقدامات بسیاری در این خصوص در حال انجام است که اکنون برخی از دانشگاه ها، مراکز تحقیقاتی و بخش خصوصی حاضر به همکاری با پارک علم و فناوری خراسان رضوی هستند.

وی ادامه داد: به تازگی مرکز رشد دانشگاه پیام نور افتتاح و حدود ۱۵ شرکت در مرحله اول آن مستقر شد و منتظر هستیم این فضاها در اختیار شرکت ها قرار گیرد.

اختصاص زمین برای مرکز رشد نیشابور

رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی اظهار کرد: همچنین هفته گذشته نیز با تلاش نماینده نیشابور (محمد رستمی) و فرماندار این شهرستان و با همکاری مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای خراسان رضوی، ساختمانی برای راه اندازی مرکز رشد نیشابور اختصاص یافت.

وی گفت: از سوی دیگر شرکت فولاد سنگان نیز ۱۲ هکتار زمین در اختیار پردیس معدنی مشترک این شرکت با پارک علم و فناوری خراسان رضوی قرار داده و همچنین شرکت داروسازی ثامن نیز زمینی را برای ایجاد پردیس سلامت ثامن اختصاص داده است؛ از سوی دیگر مرکز رشد گیاهان دارویی در مشهد با در اختیار قراردادن فضای مناسب از سوی شرکت «زیره» افتتاح شود.

اسماعیلی افزود: کلنگ شهر فناوری امام رضا (ع) در زمان تولیت شهید سید ابراهیم رئیسی در آستان قدس رضوی بر زمین خورد ولی تاکنون هیچ اتفاقی رخ نداده است.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: مقرر شده بود که کارخانه خانه سازی در اختیار پارک علم و فناوری خراسان رضوی قرار گیرد ولی این مورد هم به نتیجه نرسید تا زمین لازم برای ایجاد کارگاه های شرکت‌های دانش‌بنیان با توجه به زیرساخت آماده آن، فراهم شود.

وی اظهار کرد: اکنون در حال پیگیری برای اختصاص قرار دادن زمین و ایجاد شهرک علم و فناوری در حاشیه شهر مشهد هستیم.

اسماعیلی گفت: امیدواریم با همتی که از سوی رییس‌جمهور منتخب در خصوص تخصص‌گرایی شکل گرفته است، شاهد محقق شدن شهرک علم و فناوری در استان خراسان رضوی باشیم.

برچسب ها: کمبود فضا ، فناوران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.