میعاد صالحی مدیرعامل شرکت راه آهن در برنامه تلویزیونی با بیان اینکه برای اولین بار در تاریخ ایران محصول استراتژیک زغال سنگ را از روسیه به هندوستان از مسیر ایران ترانزیت کرده ایم گفت: ۷ قطار تا به امروز در این مسیر ترانزیت کرده اند به طوری که هفته ای یک قطار در ۷ هفته گذشته محصول استراتژیک زغال سنگ را به صورت تمام ریلی به بندرعباس هدایت کرده بعد از آن به سمت اقیانوس هند حرکت کرده است.
وی اظهار کرد همین تجریه کریدور شمال _ جنوب از مبدا روسیه در مسیر قزاقستان، ترکمنستان، ایران را در مسیر شرقی _ غربی انجام داده و از ظرفیت کشورهای قزاقستان، ترکمنستان، چین استفاده کردهایم.
صالحی اظهار کرد:در طول دو سال گذشته رئیس جمهور شهید بر ایجاد و تکمیل کریدور شرقی _ غربی بسیار تاکید داشته همواره تاکید داشت که از مبدا چین به سمت اروپا از مسيرایران کالا ها هدایت شود.
وی افزود: برای این اقدام لازم بود که تعرفه ها ترجیحی شده تا یک رقابت با حوزه دریایی ایجاد شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: اتصال سختافزاری و نرمافزاری شبکه ریلی ایران و چین باعث افزایش نقش ایران در ترانزیت کالا از چین به اروپا خواهد شد.
مدیرعامل شرکت راه آهن افزود: زمان سیر بار و کالا در قطاری کانتینربری یک سوم زمان کشتی است و با راهاندازی این قطار، فاز اول کریدور شرقی غربی چین-ایران-اروپا اجرا می شود.
صالحی بیان کرد: قصد داریم حجم مبادله را به روزانه یک قطار برسانیم و بارهای معدنی از ایران و قطعات خودرو از چین ارسال میشود.
وی افزود:زمان حمل ریلی یک سوم حمل دریایی بین ایران و چین است. فعلا هر هفته یک قطار از چین و یک قطار از ایران اعزام میشود.
او بیان کرد: قطارها از چین و ایران حرکت میکنند و در مرز اینچهبرون کالاها مبادله میشوند. به علت دو سر بار بودن، توانستیم تعرفهها را کاهش دهیم تا حمل ریلی برای صاحبان کالا وفورواردرها جذاب باشد.
خبرنگار:محبوبه کباری
ریل روسیه بزرگ تر هست. امکانش نیس
البته همه می دانند ریل روسیه با ریل ایران فرق دارد ولی بار با کاتینر حمل میشود و سر مرز قطار تعویض می شود. در مورد چین نیز دقت کنید می گوید یک قطار از ایران حرکت کرده ویکی از چین اینها در یک محل بارها را جابجا می کنند.
حیف که سیاستمدارها منافع حزبی و عقاید شخصی خودشون رو به جایی منافع ملی کشور در نظ میگیرن