وزیر راه وشهرسازی از تخصیص بی سابقه زمین از سال ۱۴۰۲ تا به امروز که به یک میلیون قطعه در روستاهای کشور رسیده است خبر داد.

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری امروز خود گفت: در ابتدای ورود خود به این وزارتخانه دو کلان پروژه مسکن و حمل‌ونقل در دستور کار ما قرار گرفت و در کلان پروژه مسکن دو نگاه وجود داشت  که یکی از آنها مداخله دولت در تولید مسکن ونگاه دیگر ساخت پروژه‌های عمرانی بود.

وی افزود: در ابتدای ورود شاهد کاهش تولید مسکن در کشور بودیم به طوری که طبق آمار مرکز آمار در سال ۹۹ رشد منفی ۱۳ را شاهد بودیم و دز سال‌ ۱۴۰۰ منفی ۶.۹ را شاهد بودیم اما با تلاش همکاران طبق آمار بانک مرکزی رشد مسکن به  ۷.۱ رسید.

بذرپاش اظهار کرد: در بخش تولید مسکن بیش از ۲میلیون و۶۰۰ هزار واحد نهضت ملی درحال ساخت است که بخشی تحویل مردم شده است و بخش دیگر در حال ساخت است.

وی تاکید کرد: در بخش تامین زمین از یک‌صد هزار هکتار در بخش شهری و روستایی عبور کردیم و در شهری بیش از ۵۰ هکتار وارد شده و ۵۰ هکتار در محدوده های روستایی وارد شده است.

او گفت: از ابتدای انقلاب تا سال ۹۲، ۸۰۰ هزار هکتار بود اما در سال ۱۴۰۲ و ۴ماه امسال بیش از یک میلیون قطعه در سامانه وارد شده و مرتب به مردم تحویل داده شده است.

بذرپاش  افزود: ظرفیت واحد مسکونی  در محدوده های شهری به ۱.۹ میلیون واحد مسکونی رسیده است  و در بخش بافت فرسوده که یکی از سیاست های اصلی دولت بود میانگین پروانهوهای ساختمانی صادر سالانه ۴۷هزار پروانه  دردولت ۱۱ و ۱۲ اما میانگین پروانه های ساختمانی  به بیش از  ۹۴هزار پروانه رسیده است.

او گفت: در بخش قرارداد نوسازی مسکن روستایی ۸۰ هزار واحد بودیم اما در این سه سال ۱۶۵ هزار واحد را شاهد بودیم.

او بیان کرد: تعداد ۱۲۰ هزار واحد مسکونی خالی به سازمان امور مالیاتی ارسال شد و تا سامانه املاک و اسکان کامل نشود امکان ارسال کامل اطلاعات وجود ندارد اما در همین دولت با راه اندازی این سامانه  قانون شناسایی خانه های خالی اجرایی شد.  بيش از ۱۸۰ هزار خانه خالی به بازار مسکن اضافه شد

وی افزود:  بيش از ۷۴ هزار قطعه زمین در قالب طرح جوانی جمعیت  درطی این مدت اختصاص یافته است

وی به بازار مسکن اشاره کرد و گفت: با همکاری مجلس یازدهم اولین قانون ساماندهی بازار زمین ، مسکن و اجاره بها به تصویب رسی که ابزارهای خوبی به دولت برای برخود با تخلفات مسکنی می دهد که یکی از این بندهای قانون تعیین سقف اجاره بهای مسکن بوده است.

او بیان کرد: وقتی واحدهای مسکونی به اتمام می رسد زمینه ساز کاهش قیمت مسکن خواهد بود و با ادامه دادن پروژه های مسکونی توسط دولت سیزدهم امیدواریم این روند ادامه و بازار مسکن بهبود یابد‌.

بذرپاش اظهار کرد: رسمیت یافتن سندهای مسکونی نقش موثری در کاهش کلاهبرداری در حوزه مسکن خواهد بود. همچنين احکام خوبی در  بخش مسکن در برنامه هفتم توسعه دیده شد که یکی از آنها توسعه پهنه های مساحت مسکونی بود که حدود ۳۰۰ هزار هکتار می شود اضافه شود‌.

وی افزود: احتکار زمین خود نقش بسیار موثری در افزايش قيمت مسکن دارد وهمچنین تخفیف های ۴۰ درصدی و طرح کلید به کلید می تواند بازار مسکن را به سمت رونق هدایت کند.

او گفت: افزایش سرمایه بانک مسکن به ۱۰۰ همت در جهت افزایش قدرت پرداخت تسهیلات صورت گرفته است همچنين سامانه خودنویس را برای بهبود وضعیت بازار مسکن در جهت کاهش واسطه گری اجرایی شد که تا به امروز بیش از ۶۵۰ هزار قرار داد ثبت شده است.بیش از ۲۵۰ قرار داد خرید و فروش  هم در این سامانه ثبت شده است.

وی گفت:   بیش از ۱۱۰ هزار بازرسی از مشاوران املاک را در جهت ساماندهی بازار اجاره  انجام شدبیش از ۳۲۰ میلیارد تومان با همکاری تعزیرات جریمه اخذ شد

بذرپاش از ایجاد شهرهای ساحلی خبر داد گفت: در ۲۷ نقطه شهر ساحلی در نواحی جنوبی کشور شناسایی شده است

وی افزود: بيش از ۱۴۰ هزار واحد مسکن مهر از ۲۴۰ هزار واحد مسکن مهری که به دولت سیزدهم رسیده بود به بهره برداری رسید  و در شهر پردیس  ۲۷ هزار واحد مسکن مهر باقی مانده بود.یکی از بزرگترین مولدسازی ها در اجرای طرح مسکن مهر انجام شد.

وی در خصوص بخش حمل‌ونقلی گفت:  ۷.۴ میلیون تن میزان ترانزیت ما در ۴ماه داشته ایم که رشد ۵۶ درصدی نسبت به سال گذشته را شاهد بوده ایم. همچنين ترانزیت ما در بخش حمل‌ونقل جاده‌ای رشد قابل توجهی خواهد داشت و رکود بی سابقه ای را خواهیم داشت.

وی افزود: این اقدامات در راستای دیپلماسی اقتصادی انجام شده است که یکی از آنها تسهیل تردد و تسهیل در حوزه ترانزیت و کاهش تعرفه ها با کشورهای همسایه بوده است.

بذرپاش به پروژه شلمچه _بصره اشاره کرد گفت: دو بار وزیر حمل‌ونقل عراق دیدار داشتیم و کار با همکاری کشور عراق به بهره برداری می‌رسد‌
وی افزود: کریدور ارس یکی دیگر از کریدور‌های مهم که شهید رئیسی در آخرین بازدید که داشتند از پیشرفت چشم گیر این پروژه تقدیر کرد.
وی به راه‌های مواصلاتی خبر داد گفت: این راه‌ها در راستای تکمیل ترانزیت شمال _جنوب و شرق _ غرب به بهره‌برداری رسیده است.
وی افزود: در بخش راه آهن پروژه‌های در قالب فرسوده بودن را شاهد بودیم به طوری که برنامه ریزی لازم برای واردات لوکوموتیو و واگن صورت گرفت و تعداد ۳۰ هزار ۸۶۴ رسیده ایم که عدد خوبی است و باید با توسعه خطوط ریلی بتوانیم سرعت حمل بار را افزایش دهیم.
وی افزود: در سال ۱۴۰۲ رکورد جابه جایی ۳۲ میلیون نفر را زدیم و ۷۶۲میلیون ترانزیت را داشته ایم.
او گفت: تعداد آزاد راه‌های ما به بیش از ۳هزار کلیومتر رسید و تعداد ۳هزار ۵۸۶ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی را داشته ایم و ۱۰ درصد به طول بزرگراه‌های ما اضافه شد.
بذرپاش بیان کرد: ۷هزارو ۴۰۰ احداث راه‌های روستایی داشته ایم که رشد ۳۴ درصدی نسبت به دولت قبل شاهد هستیم. 
وی افزود: یک هزار و ۹۱۱نقطه حادثه خیز را داشته ایم و طبق قانون برنامه باید سالی ۱۰ درصد کاهش داشته باشیم، اما وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی رفع نقاط حادثه خیز تا به امروز یک هزار و۹۱۱ نقطه را برطرف کردیم.
بذرپاش به توسعه فرودگاه‌های کشور اشاره کرد و گفت: فاز دوم طرح توسعه فرودگاه امام را در دستور کار خود قرار داده ایم که در اسفند ماه امسال بخشی از این پروژه‌ها به بهره برداری خواهد رسید.

وزیر راه و شهرسازی به احیای خلیج گرگان اشاره کرد و گفت: احیای این خلیج یک کار جهادی بود همچنین توسعه بندر خمیر و بنادر محلی با کمک سازمان بنادر انجام شد.

وی افزود: افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری و توسعه فاز دوم بندر شهید رجایی هم از دیگر اقداماتی بود که اجرایی شد.

بذرپاش بیان کرد: ۲۸میلیون تن تخلیه و بارگیری در بنادر تجاری افزایش یافت در بخش جابه جایی مسافر هم افزایش ۱۴ درصدی را داشته‌ایم.

وی به بخش هوایی اشاره کرد و گفت: جابه جایی مسافر ۴۲ درصد در بخش داخلی رشد داشته ایم. ۱۷.۴ میلیون جابه‌جایی مسافران هوایی ۷۶۶ درصدی جابه جایی مسافر در بخش بین المللی بوده است.

بذرپاش به عملیات اربعین سال گذشته اشاره کرد و گفت: عملیات اربعین به عنوان کم حاشیه‌ترین عملیات بوده است که انجام شد و امسال هم تاکسی اینترنتی را دعوت کردیم و توسعه پارکینگ‌ها را تا ۲۰ درصد افزایش داده‌ایم.

وی افزود: تسهیلات لازم از جمله تجهیز وسایل سرمایشی و اسکان در پایانه مرزی مهران انجام شد همچنین نقاط حادثه خیز را در منطقه مهران را رفع کرده‌ایم

وی افزود: قیمت گذاری را برای بلیت اربعین را انجام داده ایم و به مسافران توصیه می‌شود که به صورت رفت وبرگشت خریداری کنند.

وزیر راه وشهرسازی اظهار کرد: ۸۷ هزار و۵۰۰ حاجی با توجه به محدودیت‌های که ایجاد شده بود شرکت هواپیمایی هما آن را به خوبی انجام داد و امسال برای اولین بار عملیات حج را از ۲۱ فرودگاه انجام دادیم و برای عملیات اربعین هم تعداد فرودگاه‌ها را افزایش خواهیم داد.

وی افزود: بعد از ۱۰ سال کمیسیون مشترک ایران و امارات انجام شد و امارت به عنوان دومین شریک ما بود و کمیسیون مشترک با کشور پاکستان، آذربایجان، ترکیه، سوریه، ترکمنستان انجام شده است.

 

برچسب ها: مسکن ، حمل ونقل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار