باقری گفت: دنیا امروز به این نتیجه رسیده که یک جانبه گرایی، بن بست است.

علی باقری کنی سرپرست وزارت امورخارجه در جلسه هیات دولت در ارائه گزارش عملکرد این وزارتخانه بیان کرد: دولت آیت الله رئیسی در وضعیت سیال نظام بین‌الملل وارد میدان شد. پیش از آن نظام بین‌الملل یک ثباتی داشت، اما در مقطع اخیر نبود قدرت محوری در سازوکار‌های بین‌المللی شرایط ویژه‌ای را در مناسبات بین المللی ایجاد کرد.

باقری افزود: این شرایط ویژه برای ما هم فرصت و هم تهدید ایجاد کرد. رویکردی که دولت سیزدهم در عرصه سیاست خارجه اتخاذ کرد، مبتنی بر تنوع راهبردی در سیاست خارجی بود باعث چابکی و بالندگی در سیاست خارجی کشور شد و عملاً ما شاهد هستیم که در طول سه سال گذشته هیچگاه کشور با بن‌بست مواجه نشده است.

وی ادامه داد: در عرصه سیاست خارجی ما توانستیم عنصری فعال باشیم و نه بازیگری منفعل.  پس از مراسم تحلیف آیت الله رئیسی موضوع اعتماد متقابل میان ایران و کشور‌های مختلف مدنظر رئیس جمهور بود.  در یک مدت بسیار کوتاه این نحوه رفتار و سیاست رئیس جمهور منجر به بهبود روابط ایران با کشور‌های همسایه و منطقه شد و غلبه فضای همکاری بر رقابت در میان کشور‌های منطقه را در این مدت شاهد بودیم.  نکته دیگر تشکیل ائتلاف‌های چند جانبه کوچک بود که یکی از زیر راهبرد‌های دولت آیت الله رئیسی در عرصه سیاست خارجی بود و توانست کارکرد‌های خوبی را برای ما داشته باشد.

باقری افزود: دنیا امروز به این نتیجه رسیده است که یک جانبه گرایی یک بن بست است. البته آمریکا از رو نمیرود، اما در عمل نشان داده است که دستاوردی ندارد. عضویت ایران در شانگهای زمان زیادی برد، اما الحاق ایران به بریکس کمتر از یک سال زمان برد. الحاق ایران به این سازوکار‌ها به این معناست که ایران همکار این کشور‌ها و شریک راهبردی این قدرت هاست. این توانست قدرت ایران را به طرز مهمی افزایش دهد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار