مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی از آغاز مرحله دوم قانون اعتبار بخشی به اسناد رسمی خبر داد و گفت: در راستای اجرای این قانون دسترسی مشاوران املاک به سامانه اسناد رسمی فراهم شد.

امروز میز اقتصاد به بررسی ثبت اسناد ملکی با حضور ابوالفضل نوروزی مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی و کشاورز سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور پرداخت‌.

در ابتدای این برنامه کشاورز سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور  با بیان اینکه قانون الزام به ثبت رسمی اموال غیر منقول از اردیبهشت امسال  ابلاغ شد گفت:  تمامی  اسناد مالکیتی که قبل از تاریخ ۳ تیر ماه امسال صادر شده تا زمانی که سامانه اسناد عادی راه اندازی شود و یک سال بعد از راه اندازی سامانه می‌توانند نقل و انتقال خود را هم به صورت عادی و هم به صورت رسمی انجام دهند.

وی ادامه  داد: اسنادی که از سوم تیر ماه امسال صادر می‌شوند نقل و انتقال آنها باید رسمی باشد. تا قبل از سوم تیر افراد می‌توانستند به مشاوران املاک و دفتر اسناد رسمی مراجعه کنند. یک سال بعد از راه اندازی سامانه اسناد صرفا باید به صورت رسمی باشد  و این قانون  برای تمامی املاک است.

او اظهار کرد: سامانه سازمان مطابق ماده ده یکسال فرصت دارد که سامانه را راه اندازی کند اگر به مشاور املاک هم مراجعه می‌کنند برای تفاهم است. اگر املاک به صورت رسمی ثبت نشوند دعوای آنها نزد دادگاه ها و ادارات مورد پذیرش نخواهد بود. 

کشاورز با بیان اینکه  در  قانون ثبت اسناد ملکی پیش بینی شده است که دفاتر اسناد رسمی می‌توانند تعهداتی را رسمی کنند گفت: بخش دوم که اشاره شد موضوع مشاوران املاک است که با توجه به ماده سه قانون سازمان ثبت باید امکان اتصال این مشاورین را فراهم کند.

وی افزود:سامانه در شهر تهران راه اندازی شده است و تا پانزده مرداد ماه برای  تمامی مشاوران املاک در سراسر کشور که دارای پروانه تخصصی هستند  این سامانه راه اندازی می شود.

او گفت:هر مشاوری که وارد می شود پسورد خود را وارد می‌کند و وارد سامانه خواهد شد. در ماده دو دفاتر اسناد رسمی که می‌توانستند قرارداد تنظیم کنند رسمی است. پیش نویس که وارد سامانه میشد آن اثر حقوقی ندارد تا زمانی که تشخیص داده نشود.

جلوگیری از فروش ملک به چندین نفر

در ادامه این  برنامه  ابوالفضل نوروزی مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه  این کار از فروش ملک به چندین نفر جلوگیری خواهد کرد گفت: ما میتوانیم تولید مسکن را در کشور افزایش دهیم و  این در کاهش قیمت مسکن هم میتواند موثر باشد.

او بیان کرد: یک موضوع مهم در این بخش آن است که  در بسیاری از مناطق تهران وقتی  یک آپارتمانی ۲۰ واحدی ساخته می شود و پیش از این امکان اخذ سند تگ برگ وجود نداشت اما در حال حاضر می توانند سند تک برگ اخذ کنند و اگر بدهی داشته باشند  امکان درج بدهی در سند هم وجود دارد و  و این  اقدام در  ایجاد تحول جدی در بازار مسکن بسیار موثر است.

وی با بیان اینکه  مشاوران املاک بازیگران اصلی در حوزه مسکن هستند گفت: در این طرح نقش  مشاوران املاک  جدی تر خواهد شد و مشاوران املاک به سامانه سازمان ثبت دسترسی خواهند داشت و مردم هم این دسترسی را خواهند داشت که بتوانند سند نهایی را دریافت کنند.

وی افزود: اگر شروط در قالب استاندارد باشد فقط برای یک دریافت نهایی سند باید به صورت غیر حضوری به سامانه مراجعه کنند. برای قرارداد های غیر استاندارد هم نهایی خواهند شد و مکانیزم آن را  به صورت غیر حضوری هم میتوان هماهنگ کرد. ان‌شاءالله به زودی ما برای خرید و فروش هم ترتیبی را شکل خواهیم داد.

 نوروزی با بیان اینکه  اهلیت سنجی هم اگر بتواند به صورت غیر حضوری انجام شود کار مردم راحت تر خواهد شد  گفت: به زودی مردم میتوانند قرارداد استاندارد خود را بدون مراجعه به مشاورین املاک تنظیم کنند و در نهایت برای اهلیت سنجی باید به مشاورین املاک مراجعه کنند.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی بیان کرد:  در قانون ابزار هایی دیده شده است که مردم می‌توانند قرارداد تنظیم کنند و در سامانه خودنویس بیش از هزار میلیارد تومان برای  همین موضوع صرفه جویی داشته است و واسطه ها کاهش پیدا کردند. 

او گفت: فردی  که اراضی نهضت ملی را خریداری کرده و دولت آن فردی را صاحب آن ملک میدانند که آن امتیاز و زمین به او واگذار شده است  بنابراین فروش این امتیازات ممنوع است و مردم نباید آنها را بخرند.

خبرنگار :محبوبه کباری 

برچسب ها: مسکن ، ساخت مسکن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار