رئیس مرکز تغییر اقلیم سازمان هواشناسی گفت: با توجه به اثرات تغییر اقلیم در دنیا، مناطق قطبی از جمله قطب شمال و قطب جنوب بین ۴ تا ۵ درجه گرم‌تر شده است.

احد وظیفه رئیس مرکز ملی تغییر اقلیم و مدیریت بحران سازمان هواشناسی در برنامه شبکه دو سیما با بیان اینکه  ما در دوره اوج گرمای سال هستیم و بازه زمانی نیمه دوم تیرماه و نیمه اول مرداد ماه اوج گرمای سال به شمار می رود گفت:  تاکنون دمایی که مشاهده شده بین  ۳۶ تا ۳۷ درجه بوده و تعداد روزهایی که اوج گرما در آنها بیشتر بوده در مقایسه با دهه های گذشته افزایش چشم گیری پیدا کرده است.

وی افزود: هوای کشور به ویژه استان تهران بسیار خشک بوده و از سوی دیگر کمینه دمای هوا افزایش یافته است چراکه با گسترده شدن مساحت کلان شهرها ما شاهد افزایش و بیشتر شدن کمینه دما هستیم.

رئیس مرکز ملی تغییر اقلیم و مدیریت بحران سازمان هواشناسی توضیح داد: گرمایش جهانی آنچنان اثر کرده است که یخ های قطبی به شکل گسترده ای در حال ذوب شدن است به گونه ای که امکان کشتیرانی در نواحی قطب شمال و قطب جنوب وجود دارد‌.

وی اظهار کرد: مناطق قطبی ۴ تا ۵ درجه نسبت به عصر صنعتی شدن گرم تر شده است و این گرمایش بسیار خطرناک است و بسیاری از کشورهای سردسیر دنیا طی این هفته با دمای بالای ۴۰ درجه مواجه خواهند شد که موضوع بسیار بی سابقه ای بوده است.

او گفت: طی ۵ دهه گذشته هر دهه حدود ۴دهم درجه با گرمایش  روبرو شده ایم که عدد درشتی است و با دمای بیش از نُرم است و شاهد کم شدن یخ های کوهستانی هستیم که با مشکل زیادی از جمله افزایش فرونشست های زمین روبرو هستیم.

وظیفه تاکید کرد: تا پایان هفته  دمای هوای تهران نرمال و همچنان بین ۳۵ تا ۳۶ درجه خواهد بود اما از روز جمعه و تا یکشنبه دمای هوا بین یک تا دو درجه افزایش یافته و به ۴۰ تا ۴۱ درجه خواهد رسید.

رئیس مرکز تغییر اقلیم سازمان هواشناسی بیان کرد: برای حفظ منابع طبیعی آب و تغییر فرهنگ مصرف آب باید سعی کنیم که فرهنگ مصرف را تغییر داده و از انرژی های سوخت پاک در جهت حفظ منابع طبیعی استفاده کنیم.

خبرنگار: محبوبه کباری 

برچسب ها: هواشناسی ، وزش باد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار