آمریکا قصد دارد سندی را امضا کند که آن را متعهد به دفاع از ژاپن حتی با استفاده از سلاح‌های هسته‌ای می‌کند.

ژاپن و آمریکا تصمیم گرفتند اولین سند مشترک در مورد سیاست بازدارندگی گسترده را امضا کنند که شامل تعهد واشنگتن برای محافظت از توکیو به هر وسیله حتی استفاده از سلاح‌های هسته‌ای می‌شود.

بر اساس گزارش آر تی، روزنامه آیومیوری ژاپن به نقل از منابع خود فاش کرد که در سال ۲۰۱۰، دولت‌های ژاپن و آمریکا جلسات منظمی را برای بحث درباره بازدارندگی گسترده با مشارکت مقامات سیاست خارجی و دفاعی هر دو کشور آغاز کردند.

به گفته منابع این روزنامه، تجربه قبلی نشان داد که سند مشترک به وضوح دیدگاه دو کشور را در مورد روند بازدارندگی مشخص می‌کند. با این حال وزرای خارجه و دفاع ژاپن و آمریکا قرار است در نشستی در توکیو در اواخر ماه جاری میلادی در مورد مفاد این سند گفتگو کنند.

آیومیوری توضیح داد که دو طرف اهمیت زیادی برای تهیه پیش نویس چنین سندی در پس زمینه تهدید ادعایی هسته‌ای چین و روسیه قائل هستند، اما این روزنامه می‌افزاید که احتمالا جزئیات سند مشترک به دلایل امنیتی علنی نخواهد شد.

در همین راستا، یکسال پیش یوشیهیده یوشیدا، رئیس ستاد مشترک نیروهای دفاع داخلی ژاپن با اشاره به اینکه توکیو در حال حاضر برای بازدارندگی مقابل رقبای منطقه‌ای، به تسلیحات هسته‌ای آمریکا وابسته است، گفت که کشورش به منظور تامین امنیت خود باید بخش تسلیحات هسته‌ای داخلی خود را توسعه دهد.

مترجم: مینا عظیمی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار