رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به مشاهده پشه آئدس در شهرستان کلیبر گفت: تاکنون ابتلا افراد به بیماری تب دنگی در  استان آذربایجان شرقی گزارش نشده است.

نقی پور اظهار کرد: با رصد و تلاش‌های معاونت‌های تحقیقات و بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز پشه آئدس در شهرستان کلیبر مشاهده شده اما تاکنون گزارشی مبنی بر تب دنگی دریافت نشده است.

وی افزود: تب دنگی نوعی بیماری ویروسی است که از طریق پشه آئدس منتقل می‌شود اما خوشبختانه در این نوع بیماری انتقال انسان به انسان وجود ندارد.

نقی پور گفت: این نوع پشه در استان‌های متعددی مشاهده شده و بیش از ۱۵۰ مورد ابتلا به تب دنگی ثبت شده است که تنها ۱۲ مورد آن در داخل کشور اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: پشه آئدس در مناطق مرطوب مثل مخازن و سد‌های نگهداری آب، ظروف آب زیر گلدان، آب ظرف حیوانات، درون لاستیک‌های کهنه اطراف شهر‌ها و زباله‌های رها شده در طبیعت زندگی می‌کند بنابراین اگر بتوانیم زمینه رشد پشه را از بین ببریم از تکثیر و انتشار بیماری جلوگیری کرده ایم.

نقی پور با تاکید بر رعایت بهسازی محیط اظهار کرد: ۸۰ درصد موارد ابتلا به تب دنگی بدون علایم و یا با علایم خفیف سرماخوردگی مثل تب و سردرد شدید است که در مواقع نادر درد شدید مفاصل و استخوان، خون ریزی مخاطی و مرگ و میر نیز دیده شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان این‌که چهار تا ۱۰ روز بعد از گزش معمولا علایم بیماری بروز می‌کند گفت: بهترین راه پیشگیری بوده و در این راستا جمع آوری زباله‌ها و شیرابه‌ها از سطح شهر و استفاده از پماد‌های دورکننده حشرات می‌تواند اقدام مهمی باشد.

وی در خصوص احتمال شیوع این بیماری در فصل پاییز نیز افزود: هیچ نظر قطعی نمی‌توان داشت ولی بارندگی باعث رشد پشه می‌شود و اگر پشه دارای ویروس باشد می‌تواند ده‌ها نفر را مبتلا کند.

منبع:ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۷ ۳۱ تير ۱۴۰۳
سمپاشی گسترده را در دستور کار قرار بدین مثل مقابله با ملخ
آخرین اخبار