مقیمی گفت: سه هزار و ۲۰۰ واحد صنعتی در کشور بالای یک مگاوات و حدود ۷۰۰ واحد صنعتی نیز بالای ۲ مگاوات مصرف برق دارند.

فرشاد مقیمی شنبه شب در نشست هم اندیشی فعالان اقتصادی خراسان رضوی که در مشهد برگزار شد، گفت: براساس قانون واحدهایی که بالای یک مگاوات مصرف برق داشته باشند باید سالی یک درصد در حوزه انرژی های پاک و ظرف مدت پنج سال سرمایه گذاری کنند که پیشنهاد می شود واحدهای صنعتی که بالای یک مگاوات مصرف دارند در استان ها شناسایی و در کنار هم جمع شوند و برای تولید برق سرمایه‌گذاری مشترک انجام دهند.

وی ادامه داد: ما حاضریم اگر این واحدها داخل شهرک صنعتی، زمین داشته باشند برای این امر با آن ها مساعدت کنیم و در این راستا با وزارت نیرو نیز تفاهم کرده‌ایم برای واحدهایی که معادل یک درصد سرمایه گذاری خود را سهام این شرکت ها را خریداری کنند این امر برای آن واحد صنعتی به عنوان رفع تعهد در وزارت نیرو پذیرفته شود، علاوه بر اینکه این امر سبب جلوگیری از جرائم می‌شود، موجب سرمایه گذاری اقتصادی در تولید برق نیز خواهد شد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص مجوزهای تاسیس شهرک‌های غیر دولتی با اشاره به صورتجلسه صادره در تاریخ ۲۴ دی ماه سال ۱۴۰۲ گفت: متقاضیان باید اسناد و مدارک خود را کامل و ارائه کنند تا مورد بررسی قرار گیرد و مجوز لازم صادر شود.

وی با بیان این که در برنامه هفتم توسعه، مجوز شهرک‌های صنفی حتی در محدوده شهر به سازمان صنعت، معدن و تجارت واگذار شده است، گفت: این در حالی است که صدور مجوزها در گذشته با شهرداری ها بوده است.

مقیمی ادامه داد: همچنین در برنامه توسعه هفتم تاکید کردیم، همانطور که توسعه حریم شهری و طرح‌های جامع شهری مورد توجه است توسعه شهرک‌ها و واحدهای صنعتی نیز مورد توجه قرار گیرد و در این خصوص مکاتبات لازم انجام شده است.

مقیمی با اشاره به اینکه پیشنهاد شده تا مجوزهای شهرک های صنعتی در استان ها صادر شود، بیان کرد: تغییر کاربری برای شهرک های صنعتی هزینه اش صفر است که این موضوع مصوبه دولت است.

سوخت ۹۵ درصد واحدهای تولید انرژی گاز مایع است

رییس کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی و نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم گفت: اکنون بیش از ۹۵ درصد واحدهایی تولید انرژی کشور از گاز و سوخت مایع استفاده می‌کنند که این گاز مایع با قیمت حداقلی و به بیانی رایگان در اختیار آنان قرار می‌گیرد و در آن قیمت تمام شده برق مدنظر قرار نمی‌گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین نصرالله پژمان فر افزود: لذا در خصوص موضوع انرژی‌های تجدیدپذیر امروز بایستی قیمت تمام شده برق در نظر گرفته شود و قیمت واقعی آن از واحدهای تولید انرژی دریافت شود.

وی ادامه داد: در قانون پیش بینی کرده‌ایم واحدهایی که بتوانند در حوزه انرژی‌های تجدید پذیر تولید و فعالیت داشته باشند، معادل همان مقدار سوخت مایع یا گازی که برای تولید هر کیلو وات ساعت برقی که تولید می‌کنند به آن‌ها سوخت داده شود تا بتوانند به صورت آزاد فراورده خود را بفروشند یا این مابه تفاوت آن به آنان پرداخت شود که این یک قانون مترقی است که میتواند در خصوص تولید برق در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر انگیزه ایجاد کند.

وی ادامه داد: در این راستا برای نخستین بار 2.5 همت بابت این موضوع به صورت نقد به کسانی که انرژی تجدی پذیر داشتند پرداخت کردیم و حمایت از این حوزه را به طور جدی دنبال می‌کنیم.

این مسوول صدور تاییدیه‌ها و مجوزهای از سوی تهران را یکی از مشکلات حوزه شهرک‌های صنعتی عنوان کرد و ادامه داد: راه حل این موضوع دادن تفویض اختیار به استان ها است.

پژمانفر افزود: در خراسان رضوی و به ویژه در مشهد هماهنگی خوبی در بخش های مختلف به ویژه در شهرک های صنعتی و اصناف وجود دارد و تلاش این است از این مجموعه ها حمایت کنیم تا سرمایه گذاری در این حوزه ها افزایش یابد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار