مدیرکل دامپزشکی استان یزد گفت: در طرح کنترل و پیشگیری از بیماری طاعون نشخوارکنندگان بیش از ۸۰ هزار رأس دام در شهرستان خاتم واکسیناسیون شدند.

 فاتحی نیا مدیرکل دامپزشکی استان یزد در نشست با فرماندار شهرستان خاتم، گفت: وظیفه دامپزشکی بحث حفظ و حراست از جمعیت دامی است که در شهرستان خاتم این کار به خوبی مدیریت می‌شود.

فاتحی نیا بیان کرد: امسال واکسیناسیون ۸۰ هزار رأس دام برای کنترل و پیشگیری از بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک به خوبی در شهرستان خاتم انجام شد.

فاتحی افزود: بیماری‌های مشارک بین انسان و دام بروسلوز (تب مالت) است که دامداران شهرستان باید با حساسیت این بیماری را دنبال کنند و اکیپ‌های دامپزشکی واکسیناسیون رایگان تب مالت انجام میدهند و دامداران بایستی همکاری لازم را با اکیپ‌ها داشته باشندکه واکسیناسیون به موقع انجام شود تا این بیماری بهتر پیشگیری شود.

او گفت: در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ ابتلا به تب مالت در سطح استان ۴۰ در صد کاهش یافته است که این بسیار حائز اهمیت است.

فاتحی نیا ادامه داد: یکی دیگر از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام تب کریمه کنگو است که از هرگونه کشتار غیر مجاز در شهرستان بایستی خودداری شود.

فاتحی نیا گفت: برای پیشگیری از بیماری تب کریمه کنگو مردم بایستی گوشت را از مراکز عرضه مجاز تهیه کنند، گوشت‌های دارای مهر و برچسب دامپزشکی را تهیه کنندو ۲۴ ساعت گوشت را داخل یخچال نگهداری کنند که با رعایت این موارد بیماری کنترل میشود.

فاتحی نیا بیان کرد: در شهرستان خاتم سلامت دام‌ها در وضعیت مناسبی است و تاکنون بیماری خاصی مشاهده نشده است.

فاتحی نیا در خصوص سگ‌های ولگرد بیان کرد: دامپزشکی به سگ‌های صاحبدار مانند سگ‌های نگهبان و سگ‌های گله خدمات واکسیناسیون هاری را انجام میدهد، اما سگ‌های ولگرد در حوزه شهری شهرداری متولی است که اگر جایگاهی برای حفظ و نگهداری آنها باشد با همکاری دامپزشکی میتوانیم واکسیناسیون رایگان هاری هم برای ان‌ها انجام دهیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار