سرمربی تیم ملی راگبی هفت نفره ایران ۱۰ سوال و مسئله کارشناسی را مطرح کرد و خواستار پاسخگویی مسئولان وزارت ورزش به آنها شد.

مرتضی رسول اوغلی به عنوان سرمربی تیم ملی هفت نفره راگبی کشورمان در متنی خطاب به مسئولان وزارت ورزش و جوانان نوشت: پس از تغییر ماهیت فدراسیون راگبی به انجمن درچند روز گذشته در بحبوحه انتخابات ریاست جمهوری مشاهده گردید چندین مصاحبه از طریق مسئولین وزارت ورزش مبنی بر علت کم بودن جمعیت ورزشکاران راگبی این تغییرات حاصل گردیده است و لازم می‌دانم سوالاتی را از مسئولان ورزش در اینباره مطرح کنم.

۱- مطابق برگزاری کلاس‌های بین المللی فدراسیون راگبی، که با آموزش ۱۲۰ تا ۱۳۰ نفر مربی، داور، و مدرس بین المللی در کلاس‌های راگبی در یکسال اخیر شرکت کرده اند و مدرک اخذ نمودند، می‌توان دریافت آمار ارائه شده توسط وزارت ورزش واقعی نیست و آنها دچار اشتباه شده اند. مسئولین محترم وزارت ورزش می‌توانند به راحتی به آمار مدرسین بین المللی این رشته که توسط کنفدراسیون آسیا آموزش دیده اند رجوع کنند. حال مسئولین که جمعیت راگبی را به اشتباه اعلام می‌کنند، آیا منطقی است که برای این تعداد جمعیت ورزشکار، ۱۲۰ تا ۱۳۰ مربی و داور بین المللی وجود اشته باشد؟

۲- سال قبل راگبی در تیرماه به فدراسیون تبدیل شد. در برج ۷ به سامانه وزارت ورزش وصل گردید و در مهر ماه مقام تاریخی در آسیا کسب کرد (مدال برنز زنان ایران در مسابقات آسیایی) و در آذرماه معاون سابق وزارت ورزش که همگان فیلم مصاحبه ایشان را دیده اند و موجود است گفتند راگبی به انجمن بازمی‌گردد. حال به همه اهالی ورزش و مردم حق می‌دهیم که به این نتیجه برسند که مسئولان وزارت ورزش جمعیت راگبی را نبینند، دستاوردهایش را نادیده بگیرند و المپیکی بودن این رشته را فراموش کنند، چون که به دنبال پاک کردن عملکرد وزیر سابق هستند که این رشته را به فدراسیون تبدیل کرد. در واقع مسئولین فعلی درگیر مشکلات گذشته با ایشان هستند چرا که از روز اول مسئولیت وزیر وقت، زمزمه برگرداندن فدراسیون راگبی به انجمن به گوش می‌رسید، اما در آن زمان هیچگونه دلیلی نیز اعلام نمی‌شد. (فیلم مصاحبه مسئولین در دسترس است.)

۳- راگبی در تیرماه سال ۱۴۰۲ به فدراسیون تبدیل گردید و تا قبل از پایان سال فقط یک مسابقه داخلی برگزار شد و در سال ۱۴۰۳ نیز فقط یک مسابقه داخلی آن هم مربوط به تیم‌های جوانان برگزار گردید که قید شرط حضور در مسابقات انجام بیمه ورزشی بود که حدوداً ۴۰۰ نفر در همین مسابقات بیمه ورزشی دریافت کردند. آیا منطقی و منصفانه نبود وزارت ورزش تا پایان سال ۱۴۰۳ منتظر می‌ماندند تا آمار دقیق و واقعی جمعیت راگبی را ببیند؟ و چگونه است بسیاری از رشته‌های نه چندان مهم سالهاست فرصت داشتند و، اما با جمعیت بسیار کم همچنان در شرایط فدراسیونی فعالیت می‌کنند.

۴- مشخصاً دلایل اعلامی توسط مسئولین مورد پذیرش مردم و ورزشکاران رشته راگبی نمی‌باشد چرا که عدم تجلیل از بانوان که در مسابقات آسیایی مقام تاریخی کسب کردند و قرار ندادن راگبی در رشته‌های آمایش سرزمینی از نشانه‌های برخورد سلیقه‌ای و لجبازی مسئولین نسبت به این رشته المپیکی است ضمناً قرار ندادن راگبی در رشته‌های آمایش سرزمینی از ارزش‌های این رشته در دنیا کم نمی‌کند بلکه عملکرد مسئولان در طرح آمایش سرزمینی را زیر سوال می‌برد.

۵- قید تعداد نفرات و جمعیت راگبی مطابق اسناد با اظهارات مسئولین متفاوت است. درصورت باور و اعتماد به مسئولین وزارت ورزش، مطابق گزارش کارمند وزارت ورزش که قبلاً در راگبی فعالیت داشتند و در سال ۱۳۹۹ به آسیا ارسال گردیده است ورزشکاران راگبی بیش از ۲۰ هزار نفر هستند که تصویر آن گزارش موجود است و، اما بیمه شدگان آن، واقعیت آمار این رشته ورزشی نیست، چون ورزشکاران رشته‌ها تنها در صورت حضور در مسابقات حاضر به تمدید بیمه ورزشی خود هستند.

۶- باتوجه به شرایط یک انجمن که اکثر تیم‌ها در آن زمان ثبت شده نبودند تا در قالب باشگاه‌های ثبت شده درآیند و نفرات بیمه شده باشگاه‌ها ثبت گردند، شامل زمان بوده و نیاز به انجام مسابقات کامل یکسال و ملزم کردن نفرات توسط فدراسیون به ثبت بیمه در سامانه دارد.

۷- همگان می‌دانند ورزش راگبی یک ورزش المپیکی درجه یک و پرمخاطب است، اما در شرایط انجمن نگه داشتن یک رشته ورزشی المپیکی، علیرغم پتانسیل بالاو کسب مقام که در سال گذشته از ۴ اعزام ۳ مدال کسب کردند چه کمکی به توسعه این رشته میکند که وزارت ورزش اصرار به آن می‌ورزد و رشته‌های دوستان و همکاران خود را که در برخی فدراسیون‌ها کار میکنند و ماموریت دارند نورچشمی قلمداد می‌کنند و به آنها امکانات می‌دهند. رشته‌هایی که به آنها امکانات داده نشده را با رشته‌هایی که به آنها امکانات داده می‌شود مقایسه کنند. در صورتی که با رشته‌های ورزشی در شرایط برابر رفتار نمی‌شود.

۸- هیچ وقت جمعیت واقعی یک فدراسیون را نمی‌توان از تعداد بیمه شدگان آن متوجه شد چرا که دریافت پول از طریق بیمه مغایر با رایگان سازی در قانون وظایف و اختیارات وزارت ورزش است و با وضعیت اقتصادی و اشتغال کشور افراد تا حد امکان از هزینه‌های اضافی در زندگی خود پرهیز می‌کنند.

۹- اعلام عجولانه تبدیل فدراسیون به انجمن چند روز پس از شهادت رئیس جمهور و مسجل شدن تغییرات در وزارت ورزش موجب تعجب همگان گردید چرا که مشخصاً لج بازی و تلاش بر پاک کردن عملکرد وزیر سابق ورزش توسط وزارت کنونی ورزش برهیچ کسی پوشیده نیست.

۱۰- چگونه در سالیان قبل و در دوران مدیریت و معاونت وزیر کنونی رشته‌های ورزشی با کمتر از بیست ورزشکار فدراسیون شدند؟ رشته دیگر ورزشی وجود دارد که از بدو آغاز به فعالیت در ایران با نام فدراسیون فعالیت کرده. آیا تعداد مخاطب و ورزشکار آن رشته که اگر لازم باشد نام خواهم برد از روز اول مدنظر بوده است؟

این متن سوالات مطروحه از سوی سرمربی تیم راگبی بود که بعد از انتشار آن آمادگی داریم تا پاسخ وزارت ورزش را نیز در این مورد دریافت و منتشر کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار