معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: رودخانه زاینده‌رود برای آبیاری باغ‌های غرب اصفهان گشوده شد.


 معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با اشاره به  رهاسازی آب زاینده‌رود به‌منظور آبیاری باغ‌های غرب استان (محدوده حوضه آبریز این رودخانه) گفت:رهاسازی بخشی از آب رودخانه زاینده‌رود برای آبیاری باغ‌های غرب استان روز گذشته انجام شد و اکنون آب در شبکه‌های آبیاری این نواحی جریان دارد.

احمدرضا صادقی افزود: این دومین نوبت اختصاص آب از زاینده‌رود (از محل سد) برای آبیاری باغ‌های مناطق غربی استان در فصل تابستان امسال به شمار می‌رود.

او گفت:  تعداد روز‌های رهاسازی و میزان دقیق آب تخصیصی برای مزارع غرب استان در روز‌های آینده مشخص خواهد شد.

مساحت باغ‌های اصفهان چه در محدوده حوضه آبریز زاینده‌رود و چه غیر از آن بیش از ۸۵ هزار هکتار است که بدلیل کمبود منابع آبی و خشکاندن دوره‌ای رودخانه زاینده‌رود در سال‌های گذشته، بخش قابل توجهی از آن در معرض تنش آبی می‌گیرد.

بخش عمده باغ‌های غرب استان اصفهان در شهرستان‌های لنجان، مبارکه، نجف آباد، فلاورجان و خمینی شهر قرار دارد.

استان اصفهان دارای ۵۶۴ هزار هکتار اراضی کشاورزی است که بدلیل کمبود منابع آبی، تنها حدود ۲۰۰ هزار هکتار از آن زیر کشت محصولات زراعی و باغی رفته است.

رودخانه زاینده‌رود در سال‌های اخیر بدلیل برداشت‌های غیرقانونی در بالادست، انتقال آب به حوضه دیگر، تراکم جمعیت و تا حدودی کاهش نسبی بارندگی‌ها، به یک رودخانه با جریان دوره‌ای، تبدیل و در پایین دست در فصول گرم بویژه تابستان با خشکی مواجه است.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.