بیش از ۹ سال از آغاز ساخت خط ۳ مترو مشهد می‌گذرد، و شهروندانی چشم انتظار افتتاح این خط هستند بخصوص افرادی که ترددشان با این خط قرار بود آسان‌تر شود.

بیش از ۹ سال از آغاز ساخت خط ۳ مترو مشهد می‌گذرد، و شهروندانی چشم انتظار افتتاح این خط هستند بخصوص افرادی که ترددشان با این خط قرار بود آسان‌تر شود هرروز در اخبار به دنبال خبری درخصوص زمان بهره برداری از این خط هستند اگرچه خلف وعده‌های بسیاری تا کنون شد و سالهاست خبر‌هایی از افتتاح تیتر می‌شود، اما دیگر گویا خبر‌ها دل‌ها را شاد نمیکند بلکه افراد یاد حکایت بامزه می‌افتند که فردی روی کمربندش، کیف موبایل گذاشته بود و روی یک کاغذ نوشته بود: به‌زودی در این مکان موبایل نصب خواهد شد این روز‌ها خط ۳ متترو مشهد نیز این حال را دارد.

اهمیت حمل‌ونقل عمومی برای شهری، چون مشهد به‌عنوان دومین کلانشهر مذهبی جهان که حدود ۵/۲ میلیون نفر جمعیت دارد، چونان وجود خورشید در یک روز آفتابی است که نیاز به دلیل و برهان ندارد. در کنار این جمعیت ثابت، وجود بارگاه ملکوتی هشتمین امام شیعیان علی ابن موسی الرضا و سایر جاذبه‌های توریستی موجب شده سالانه میلیون‌ها زائر و مسافر از نقاط مختلف ایران و جهان به این شهر سفر کنند. همین‌ها نشان از اهمیت توسعه حمل و نقل عمومی در این شهر دارد در این میان خط ۳ مترو مشهد بخاطر ایجاد دسترسی راحت‌تر به حرم امام رضا نه تنها برای مشهدی‌ها بلکه برای سایر شهروندان نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و با توجه به وعده‌های داده شده همگان امید داشتند امسال تابستان با سفر به مشهد بتوانند از این خط برای ترردد استفاده کنند، اما گویا باز هم وعده محقق نشد دیگری به پرونده خبری خط سه مترو اضافه شد.

خط ۳ قطار شهری مشهد مسیر شهرک ابوذر تا الهیه (مشهد) را با طول حدود ۲۸٫۵ کیلومتر (از جنوب شرق به شمال غرب و برعکس) و با ۲۴ ایستگاه پوشش می‌دهد. 

این خط در طرح توسعه تا الهیه (مشهد) امتداد پیدا کرد بدین ترتیب این خط از پایانه اتوبوسرانی در انتهای خیابان امام رضا و تا فلکه آب ادامه داشته، با عبور از چهار راه خسروی و چهار راه شهدا به میدان شهدا می‌رسد. در این مسیر نیز بیشترین سرویس را به زائرین حرم امام رضا و قشر‌های متوسط ارائه می‌کند.
 

این خط سپس تا میدان فردوسی ادامه می‌یابد و در میدان جانباز و از طریق بلوار جانباز به بزرگراه امام علی و سپس با طی تمام مسیر امامیه به اراضی امامیه می‌رسد. آخرین ایستگاه در محل احداث پایانه جدید اتوبوسرانی برون شهری غرب مشهد خواهد بود.  اگرچه عملیات ساخت خط ۳ در تاریخ ۱۴ خرداد ماه ۱۳۹۴ برابر با نیمه شعبان آغاز شد. در حال حاضر نیز حدود ۱۴ کیلومتر از این خط حفاری شده و در سال‌های

اخیر وعده‌های زیادی برای راه اندازی فاز اول این خط داده شده آخرین وعده عملی نشد برای خرداد ماه سال ۱۴۰۳ بود که محقق نشد.

فاز نخست خط ۳ متروی مشهد که به دلیل عبور از مناطق پرترافیک این شهر، یک پروژه استراتژیک به شمار می‌رود و از آن به‌عنوان "مهم‌ترین کریدور خطوط متروی این شهر" یاد می‌شود، با توجه به اینکه این خط از میدان شهدا تا پایانه مسافربری امام رضا (ع) امتداد دارد. با راه‌اندازی این فاز، سه ایستگاه باب الجواد (ع)، میدان شهدا و پایانه مسافربری به یکدیگر متصل می‌شوند و این بخش از خط ۳ در میدان شهدا به خط ۲ و در ایستگاه بسیج به خط ۱ متصل خواهد شد بهره‌برداری از آن دسترسی زائران به حرم مطهر را تسهیل می‌کند و می‌تواند در این روز‌ها که شهروندان زیادی از اقصی نقاط کشور به این شهر سفر می‌کنند. اما سال‌هاست که درگیر بدقولی مسئولان در تکمیل و بهره‌برداری از آن شده است.

لازم به توضیح است اولویت بهره‌برداری از مرحله اول این خط به طول شش کیلومتر، حدفاصل میدان شهدا تا پایانه مسافربری امام رضا (ع)، است که طبق اخبار تست گرم آن ۱۸ فروردین‌ماه انجام شد؛ و قرار شد در خرداد ماه به بهره برداری رسمی برسد. که محقق نشد.

امیدواریم وعده‌های مسئولان در شهر مقدس مشهد در خصوص زمان افتتاح فاز نخست این خط یک ساله نشود چرا که وقتی خبر‌ها را مرور می‌کنیم، مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد، در شهریور ۱۴۰۲ خبر از بهره‌برداری تا پایان همان سال را داد. اگرچه حسن موحدیان رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در مراسم اتمام حفاری مسیر شرقی خط ۳ که ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ برگزار شده بود اعلام کرد فاز نخست این خط باید تا دی‌ماه ۱۴۰۲ به بهره‌برداری برسد؛ زمان زیادی گذشته، اما این وعده نیز مانند وعده‌های پیشین عملی نشد؛ و پروژه همچنان به بهره برداری نرسید.

نکته جالب توجه برای بهره برداری از این پروژه وعده‌های است که از سوی افراد مختلف در زمان بندی‌های مختلف به چشم می‌خورد مثلا ۲۹ آذر ۱۴۰۲.

محمدیان یزدی معاون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد نیز تأکید کرد که بهره‌برداری فاز اول تا پایان فصل اول ۱۴۰۳ آغاز خواهد شد.

نژادحسین رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد، در ۱۸ دی ۱۴۰۲، اعلام کرد که فاز نخست خط ۳ تا خرداد ۱۴۰۳ در اختیار عموم قرار می‌گیرد. بااین‌حال، اکنون که وارد فصل تابستان شدیم نه‌تن‌ها خبری از بهره‌برداری از این بخش نیست.

کاش متخصصان حوزه حمل و نقل به سوالات مردمی که سال‌ها چشم انتظار رسیدن زمان بهره برداری از این پروژه بزرگ هستند به جای مسئولانی که فقط در خبر‌ها وعده افتتاح داده اند باشند مگر در انجام تست گرم مسیر‌های تونلی خطوط مترو، که عمدتاً شامل مواردی همچون کنترل ریل حرکتی مسیر، گاباری قطارها، تنظیم ریل سوم، برق، روسازی مسیر و سیگنالینگ می‌شود که معمولاً قبل از افتتاح ایستگاه‌ها انجام می‌شود در فروردین ماه انجام نشد؟ در صورت تایید آنها، در واقع باید این خط را افتتاح می‌کردند.

 اما جای تعجب است چرا بعد از خبر‌های مختلف از انجام تست گرم بخش اول خط سوم قطار شهری مشهد از میدان شهدا تا پایانه مسافربری این شهر مدیرعامل شرکت قطار شهری شهرداری مشهد در حاشیه بازدید اعضای شورای شهر از فاز یک خط ۳ قطار شهری مشهد اظهار کرد، مهم‌ترین معضل این پروژه تأمین منابع مالی است؛ و برای بهره‌برداری اولیه فاز اول ۲ هزار میلیارد تومان و برای اتمام کل فاز یک به ۵ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است.

عجیب نیست مدیرعامل شرکت قطار شهری شهرداری مشهد که جز معدود مدیرانی است که سال‌ها در این پست در حال خدمت است چرا پیش از این که وعده‌های افتتاح داده می‌شد از کمبود منابع مالی سخنی نگفته، بر همگان واضح مبرهن است ساخت مترو نیز همانند سایر پروژه‌ها نیازمند تحقق بودجه وعده داده شده هستند، اما دلیل این همه وعده و اعلام زمان برای بهره برداری از خط سه چیست مشکل اصلی کجاست که پروژه مهمی مثل خط ۳ مشهد سالهاست محقق نشده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار