جزئیات و نحوه استفاده از تسهیلات جذب دانش آموختگان برتر به عنوان عضو هیات علمی در موسسات علمی (طرح جهش) اعلام شد.

به منظور اجرایی سازی آیین‌نامه جذب دانش آموختگان برتر برگزیده بنیاد ملی نخبگان به عنوان عضو هیات علمی در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی کشور مصوبه سوم تیرماه ۱۴۰۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین آیین‌نامه شناسایی و پشتیبانی از دانش آموختگان برتر دانشگاهی مصوبه هیات امنای بنیاد ملی نخبگان شیوه‌نامه طرح تسهیلات جذب دانش آموختگان برتر به عنوان عضو هیات علمی در موسسه‌های علمی طرح نور تدوین می‌شود.

براین اساس دانش آموختگان دوره دکتری تخصصی مورد تایید وزارتین علوم و بهداشت و نیز دانش آموختگان دوره‌های تخصصی یا فوق تخصصی مورد تایید وزارت بهداشت در صورت داشتن شرایط زیر می‌توانند سوابق خود را برای بررسی ارائه کنند.

براین اساس سن متقاضی در زمان ثبت درخواست نباید بیش از ۴۵ باشد میانگین وزنی کل نمرات تحصیل نباید کمتر از ۱۵ باشد.

فرآیند بررسی تقاضا با شناسایی برگزیده طرح به این شکل است که متقاضی باید اطلاعات مورد نیاز و سوابق علمی - پژوهشی، فناوری و اجتماعی خود را در سامانه شناسایی و جذب نخبگان (هیات علمی) ثبت کنند.

پس از تکمیل اطلاعات توسط متقاضی و ارسال نهایی تقاضا امتیازات پرونده براساس جدول امتیازدهی کارگروه‌های تخصصی مربوطه محاسبه و در صورت کسب حداقل ۳۰۰ امتیاز سوابق وی جهت بررسی کیفی و ممیزی به دبیر کارگروه تخصصی اجازه داده می‌شود.

براین اساس کسب حداقل امتیاز مزبور شرط ورود پرونده به کارگروه تخصصی بوده و به منزله احراز شرایط بهره‌مندی از تسهیلات این طرح نمی‌باشد.

همچنین در این مرحله متقاضی فایل ارائه شفاهی خود حداکثر به مدت ۱۰ دقیقه شامل معرفی عمومی مروری بر پیشینه آموزشی و پژوهشی مروری بر تجربیات حرفه‌ای با تاکید بر اثرگذاری اجتماعی مروری بر حوزه تخصصی و توانمندی‌ها با تاکید بر ظرفیت‌ها و برنامه‌ها در راستای رفع نیاز‌ها و حل مسائل کشور و پرونده متقاضیان توسط اعضای کارگروه تخصصی به دبیرخانه ارسال شود.

چنانچه درخواست متقاضی تایید نشود پس از گذشت حداقل شش ماه از ثبت درخواست قبلی متقاضی می‌تواند درخواست خود را جهت بررسی مجدد ثبت کند. هر متقاضی حداکثر سه بار مجاز به ثبت درخواست برای بهره‌مندی از این تسهیلات می‌باشد.

چنانچه برخی از امتیازات آموزشی متقاضی به دلیل تحصیل در خارج کشور قابل محاسبه نباشد درخواست وی به تشخیص دبیر کارگروه تخصصی مربوطه قابل بررسی است.

چنانچه در هر مرحله از بررسی‌ها مشخص شود متقاضی اطلاعاتی را مغایر واقع و یا اخلاق حرفه‌ای را به بنیاد ارائه کرده باشد در صورت عدم احراز صداقت از کلیه تسهیلات و حمایت‌ها محروم خواهد شد و حق پیگیری موضوع به صورت حقوقی نیز باقی می‌باشد.

تسهیلات استفاده از طرح به این شکل است:

معرفی از طریق فراخوان‌های عمومی جذب هیات علمی مطابق ضوابط مربوطه

معرفی از طریق خارج از بازه‌های زمانی فراخوان‌های عمومی جذب هیات علمی

ارسال تقاضای جایابی متمرکز به هیات جذب نخبگان

تخصیص ردیف استخدامی به منظور جذب عنوان عضو هیات علمی پیمانی در موسسه‌های علمی

تسهیلات فرهنگی و رفاهی

تسهیلات نظام وظیفه بنیاد

تخفیف استفاده از شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی مطابق ظرفیت تخفیفی سالیانه توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

حداکثر مهلت استفاده از تسهیلات اعطایی فوق سه سال است هر متقاضی حداکثر یک بار مجاز به استفاده از این شیوه‌نامه می‌باشد و پس از جذب به عنوان هیات علمی در یکی از دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور با بهره‌مندی از تسهیلات مربوط به این طرح مجاز به استفاده مجدد از این طرح نمی‌باشد.

برگزیدگانی که با بهره‌مندی از استفاده از این طرح به عنوان عضو هیات علمی در یکی از موسسات عالی آموزش کشور جذب می‌شوند در راستای ایفای نقش و مسئولیت اجتماعی نخبگان کشور متعهد خواهند شد تا در صورت فراخوان بنیاد در راستای حل مسائل و چالش‌های اولویت‌دار علمی، پژوهشی، فناوری و فرهنگی کشور و یا مشارکت در توسعه و ارتقاء سطح ارائه خدمات نخبگان و استعداد‌های برتر کشور به مدت یکسال از تاریخ جذب در موسسه حداقل ۴۰ ساعت در ماه با این بنیاد همکاری داشته باشند. دستورالعمل و شیوه‌نامه این فعالیت‌ها توسط بنیاد تدوین و اعلام می‌شود.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۳ ۳۰ تير ۱۴۰۳
که بعدا به جرم انتقاد و اظهار نظر از دانشگاه اخراج بشن ؟
آخرین اخبار