سید افقهی گفت: ترامپ خیلی وقیحانه و صریح می‌گوید هر چه اسرائیل نیاز دارد و هر کاری که منجر به پیروزی بر حماس می‌شود را باید انجام داد.

سیدهادی سید افقهی کارشناس  سیاست خارجی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره جلوگیری نتانیاهو از آتش بس در غزه و ربط این موضوع به انتخابات آمریکا اظهار کرد: اینکه ترامپ با معاون جنگ طلبش جی دی ونس سر کار بیاید، امید و آرزو دیرینه نتانیاهو جلاد است و شکی نیست، اما با توجه به اظهارات ترامپ در کمپن‌های انتخاباتی‌اش وضع برای فلسطینی‌ها سخت‌تر می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین مسئله جبهه محور مقاومت روند تندتری نسبت به وضعیت داخل غزه خواهد گرفت. آمدن ترامپ برای نتانیاهو یک امید است، برای آنکه دست رژیم صهیونیستی را کاملا باز می‌کند و گاهی احتیاط کاری ظاهری و ریاکارانه بایدن را شاهد نخواهیم بود.

کارشناس سیاست خارجی افزود: بایدن عنوان می‌کند اگر مردم عادی کشته شوند در ارسال سلاح تجدیدنظر می‌کنیم و از این قبیل حرف ها، اما ترامپ خیلی وقیحانه و صریح می‌گوید هر چه اسرائیل نیاز دارد و هر کاری که منجر به پیروزی بر حماس و نابودی حماس است را باید انجام داد.

سید افقهی تاکید کرد: یکی از امید‌های نتانیاهو که در حال طول دادن جنگ است و وقت می‌خرد و مذاکرات را به شکست می‌رساند همین مسئله آمدن ترامپ و تغییر معادله جنگ به نفع صهیونیست‌ها چه در داخل غزه و یا در سطح منطقه است.

وی ادامه داد: بحث توافق و هرگونه امتیاز دادن به لحاظ سیاسی برای نتانیاهو کشنده است. چون اکنون بن گویر و وزیر اقتصاد او هر روز برایش تهدید می‌فرستند و زیر پایش خالی می‌کنند که اگر به حماس و هر گروه فلسطینی اندک امتیازی بدهی ما استعفا می‌دهیم و نباید آتش بسی داشته باشیم.

کارشناس غرب آسیا تاکید کرد: نتایاهو می‌فهمد که استعفای این دو وزیر که کرسی‌های قابل توجه‌ای برای نتانیاهو داده اند باعث منحل شدن کابینه می‌شود و انحلال کابینه هم منجر به انتخابات زود هنگام می‌شود و آن وقت سرنوشت سیاسی نتانیاهو مبهم و به شکست و یا زندان منجر می‌شود. این هم یکی دیگر از عوامل خریدن وقت است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار