جنبش حماس ضمن استقبال از رای دادگاه لاهه برای تخلیه فوری شهرک‌های صهیونیست‌نشین، خواستار اقدام فوری بین‌المللی در خصوص آن شد.

جنبش حماس در واکنش به رای دادگاه لاهه در خصوص غیرقانونی بودن شهرک‌های صهیونیست نشین و دستور برای تخلیه فوری آنها، در بیانیه‌ای از این حکم استقبال کرد و گفت که چنین اقدامی از سوی این دادگاه «سیستم بین‌المللی را در برابر اقدام فوری برای پایان دادن به اشغالگری، عملی کردن احکام بعدی دیوان بین‌المللی دادگستری به ویژه در سایه جنگ نسل‌کشی مستمر علیه مردم غزه، توسعه شهرک‌سازی در کرانه باختری و یهودی سازی در قدس و مسجدالاقصی قرار می‌دهد». 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این جنبش همچنین خواستار اقدام فوری بین‌المللی پس از حکم دادگاه شد.

دیوان بین‌المللی دادگستری اعلام کرد که اشغال سرزمین‌های فلسطینی توسط اسرائیل «غیرقانونی» است و صهیونیست‌ها باید «هر چه سریع‌تر» از آن خارج شوند. نظر مشورتی قضات دیوان بین‌المللی دادگستری اگرچه الزام‌آور نیست، اما بر اساس قوانین بین‌المللی دارای اهمیت است و ممکن است جایگاه رژیم صهیونیستی را تضعیف کند.

نواف سلام، رئیس دادگاه همچنین گفت که شهرک‌سازی‌های اسرائیل در کرانه باختری و بیت‌المقدس شرقی برخلاف قوانین بین‌المللی است و اسرائیل باید بابت اشغالگری خود غرامت پرداخت کند.

رای دادگاه لاهه سبب خشم مقامات صهیونیست شده و بسیاری از آنان این نظر را «یک جانبه» خواندند. 

این در حالی است که تشکیلات خودگردان فلسطین از رای دادگاه استقبال کرده و آن را «لحظه مهمی برای فلسطین، عدالت و حقوق بین الملل» دانست.

مترجم: زهرا نجفی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار