مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: حریق در مراتع منطقه گردشگری اسفرجان شهرستان شهرضا مهار شد.

 مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به آتش سوزی در مراتع منطقه گردشگری اسفرجان شهرستان شهرضا در ساعت ۱۲ و ۱۵ دقیقه ظهر امروز گفت: این حریق پس از ۳ ساعت و ۴۵ دقیقه تلاش عوامل مدیریت بحران شهرستان، یگان حفاظت از منابع طبیعی، واحد‌های اتش نشانی و امدادی شهرداری‌های شهرضا و منظریه و روستا‌های هونجان. کهرویه. اسفرجان شهرک صنعتی و همکاری گروه‌های محلی دهیاری و شورا و کمک یگان ارتش مستقردر منطقه. اتش مهار و کنترل شد.

منصور شیشه فروش افزود: در این حادثه حدود۱۰۰ هکتار از مراتع درجه۲ و پوشش‌های علوفه‌ای و گیاهان مرتعی بعلت صعب العبور بودن محل. گرمای شدید. وزش تندباد‌های تابستانی در اتش سوخت.

وی گفت: علت حادثه خطای انسانی اعلام که مراحل بررسی و پیگیری موضوع توسط منابع طبیعی در دست پیگیری است


شیشه فروش با اعلام هشدار مجدد در خصوص پیشگیری از وقوع حریق در مراتع بعلت تداوم و تقویت الگو‌های گرم تابستانی تا پایان مرداد ماه و افزایش دما بر ارایه اموزش‌های کاربردی و هشدار به دامداران و عشایر. گردشگران و ساکنین مناطق مجاور مراتع برای پیشگیری از روشن نمودن اتش در پوشش‌های گیاهی. تدارک امکانات کنترل حریق و تیم‌های محلی اطفائیه میتواند در پیشگیری و کنترل اتش سوزی در مراتع تاکید کرد.

وی گفت: تلفن‌های تماس با سامانه امداد جنگل و مرتع ۱۳۹ و۱۵۰۴ میباشد که جهت پیگیری گزارش‌های مرتبط با وقوع حریق و هماهنگی در امداد ر سانی در حوادث مرتع و جنگل پاسخگو میباشد.


شیشه فروش اعلام داشت دراستان اصفهان ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار مرتع و ۴۱۴ هزار هکتار جنگل طبیعی و دست کاشت وجود داردکه با انجام مطالعات پهنه بندی حریق ۲میلیون هکتار از این مراتع با فراوانی بیشتر در مناطق غرب و جنوب استان و کمربند حریق در مناطق زاگرسی و ارتفاعات کرکس قرار دارد که بعلت شرایط اقلیمی گرم و خشک. وزش باد‌های گرم فصلی. خشکی پوشش‌های گیاهی و علوفه‌ای یک ساله و عوامل انسانی خطر پذیر در برابر حریق میباشد.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان تاکید کرد: بمنطور پیشگیری از وقوع حریق در عرصه‌های طبیعی از هر گونه اقدامی که باعث ایجاد حریق میشود از جمله رها نمودن ته سیگار و کبریت. بطری‌های اب معدنی. اشیای براق و صیقلی و قوطی‌های کنسرو و کمپوت در اراضی و حاشیه راهها. پیشگیری از سوزاندن بقایای گیاهی در مزارع و باغات وضایعات پوشش‌های گیاهی در شهر‌ها و روستا‌ها. حذف پوشش‌های گیاهی خشک کف باغات و حاشیه راه‌ها با اعمال مدیریت بازیافت پسماند‌های گیاهی خوداری شود.


وی گفت: اقدامات موثری در پیشگیری و کنترل حریق در استان از جمله تشکیل کارگروه تخصصی با پایش مستمر عرصه‌های طبیعی. تهیه نقشه‌های پهنه بندی خطر. تدارک تجهیزات اطفاییه و ساماندهی ۷۰ تیم تخصصی یگان حفاظت منابع طبیعی و ۲۰۰ تیم محلی با ارایه اموز‌های کاربردی ایمنی حریق. اختصاص خط ویژه ۱۳۹تلفن امداد حریق جنگل و مرتع و اعزام سریع تیم‌های یگان به مناطق. هماهنگی با شهرداری‌ها برای پشتیبانی عملیات اطفای حریق. ایجاد تیم‌های گشت و مراقبت. شناسایی و برخورد قانونی با موارد تخلف با پیگیری از مقامات قضایی. توزیع سیلند گاز مایع. تنور گازی. پنل خورشیدی و سوخت به عشایر و دامداران برای پیشگیری از روشن نمودن اتش وقطع درختان و پوشش‌های مرتعی اجرا شده است


شیشه فروش افزود: با توجه به نقش مراتع در تولیدات دامی. تعدیل اب و هوا. پیشگیری از سیل و فرسایش بادی ضرورت حفاظت از مراتع و عرصه‌های زیست محیطی دارای اهمیت است و وقوع حریق در مراتع باعث حذف پوشش‌های گیاهی وتنوع جانوری و افزایش فرسایش بادی میگردد همچنین باعث ایجاد الودگی هوا عدم تولید اکسیژن و بذر‌های مرتعی خواهد شد.

وی گفت: برای پیشگیری و کنترل حریق در عرصه‌های طبیعی استان نیاز است سازمان منابع طبیعی و ابخیزداری کشور نسبت به استقرار بالگرد مجهز به سبد اب پاش در استان اقدام و ضمن تامین اعتبار برای احداث و تجهیز ۲ پایگاه ثابت اطفای حریق در شهرستان‌های سمیرم و چادگان نسبت به تخصیص اعتبار برای احیای مراتع اسیب دیده و تامین تجهیزات اطفای حریق متناسب با شرایط استان و ارتفاعات صعب العبور در مناطق غرب و جنوب اقدام کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.