مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان از بازرسی و معاینه تعداد یک‌هزار و ۴۹۳ راس دام و لاشه دام در جریان بازرسی‌های تاسوعا و عاشورای حسینی در این استان خبر داد.

غلامرضا سرگزی  بیان کرد: یک‌ هزار و ۴۹۳ راس دام زنده و لاشه دام در روزهای عاشورا و تاسوعا در قالب طرح نظارتی محرم توسط بازرسان بهداشتی دامپزشکی سیستان و بلوچستان مورد معاینه قرار گرفته که در این نظارت‌ها ۴۸ لاشه دام نیز اصلاح شد.

وی با اشاره به اینکه تیم‌های ثابت و سیار کنترل و نظارت بهداشتی و شرعی بر کشتار دام‌های قربانی را در سیستان و بلوچستان بر عهده داشتند، افزود: این اداره کل با تشکیل ۵۹ تیم نظارتی ثابت و سیار متشکل از ۹۱ کارشناس بهداشتی دامپزشکی و ۱۲ ناظر شرعی اقدام به انجام بازرسی و نظارت بر فرآیند کشتار دام های قربانی در روزهای تاسوعا و عاشورا کرد.

مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان ادامه داد: ۸۶قطعه آلایش (کبد، ریه و کلیه) غیرقابل‌ مصرف نیز در راستای تامین سلامت عزاداران حسینی در بازرسی کارشناسان این اداره‌ کل از دام‌های قربانی، شناسایی و معدوم و تعداد ۱۲۶ قطعه کبد نیز در این طرح توسط کارشناسان نظارت دامپزشکی اصلاح شد.

وی هدف از انجام نظارت های بهداشتی و شرعی در مناسبت های مذهبی را تضمین سلامت لاشه دام و نحوه ذبح اسلامی و پیشگیری از بروز بیماری های مشترک بین انسان و دام در بین شهروندان عنوان کرد و افزود: نظارت های دامپزشکی ضامن سلامت مردم در حوزه بهداشت فرآورده های خام دامی مصرفی و تامین بهداشت عمومی است.

سرگزی اظهار کرد: شهروندان باید از کشتار دام در خارج از کشتارگاه تحت هر شرایطی خودداری کرده و در هنگام خرید فرآورده های خام دامی به برچسب مشخصات دقت کافی را به عمل آورند و همچنین هر گونه تخلف بهداشتی در مراکز عرضه فرآورده های خام دامی شهرستان را از طریق تماس با سامانه اطلاع‌رسانی ۱۵۱۲ به اداره دامپزشکی شهرستان جهت پیگیری کارشناسان اطلاع رسانی کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار