رئیس اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: افزایش دما در این استان که در برخی اوقات به بیش از ۵۰درجه سانتیگراد نیز می رسد باعث گرما زدگی و حتی مرگ افراد می‌شود.

موسوی گفت: باتوجه به اینکه دمای طبیعی بدن انسان ۳۶تا ۳۸درجه سانتیگراد است افزایش دما همراه با رطوبت بالا در این استان سلامت افراد بخصوص کسانی که فعالیت بدنی در هوای آزاد دارند را تهدید می کند.

وی افزود: گرم شدن پوست، کاهش تعریق در کودکان با وجود گرمی بدن، قرمزی پوست ، کاهش سطح هوشیاری ، سرگیجه و افت هوشیاری ، انقباض های عضلانی ، تهوع و استفراق و افزایش دمای بدن از علایم گرما زدگی است.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه عولم پزشکی بوشهر یادآور شد: کودکان ، سالمندان ، افراد با بیماری زمینه ای شامل کلیوی ، دیابتی ، قلبی و زنان باردار گروه‌های آسیب پذیر و در معرض خطر بیشتر گرما زدگی هستند.

موسوی ادامه داد: انتقال فرد به جای خنک، درآوردن لباس های اضافی ، استفاده از کمپرس سرد در کشاله ران ، زیر بغل و کنار گردن و استفاده از حوله مرطوب که در جهت وزش باد قرار گرفته باشد مهمترین راهکار برای مقابله با گرما زندگی و بهبود شرایط فرد گرما زده است.

وی همراه داشتن مایعات خنک را در فصل تابستان ضروری دانست و تصریح کرد: کسانی که دچار گرما زدگی می شوند یکی از توصیه ها نوشیدن مایعات است اما اگر بیماری دچار افت هوشیاری شد یا حالت تهوع و استفراق داشت نباید به وی مایعات داد.

موسوی گفت: در چنین مواقعی تنها کاری که تا رسیدن اورژانس باید انجام شود فرد گرما زده به پهلو خوابانده شود تا استفراق وارد ریه نشود و پوزیشن سر بیمار نیز حفظ شود تا راه تنفس باز باشد.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: استفاده از نوشیدنی کافئین دار از جمله چای و قهوه باعث حاد تر شدن فرد گرما زده خواهد شد.

کارشناس اداره کل هواشناسی استان بوشهر نیز گفت: بررسی نقشه‌های هواشناسی نشان می‌دهد در شبانه‌روز گذشته دمای هوای در بخش شبانکاره از توابع شهرستان دشتستان به ۵۱.۷ درجه سانتیگراد رسیده است.

محمدرضا انصاری اظهار کرد: در این مدت دمای شهرهای برازجان و اهرم مراکز شهرستان‌های دشتستان و تنگستان نیز ۴۸ درجه ثبت شده است.

وی افزود: در شبانه روز گذشته کمترین میزان دما استان بوشهر مربوط به شهرهای جم و دیلم با ۲۹ درجه سانتیگراد است.

کارشناس اداره کل هواشناسی استان بوشهر یادآور شد: بیشترین میزان رطوبت هوا نیز در مدت یادشده به ترتیب در شهرهای عسلویه ۶۶ درصد ، دیر ۶۵ درصد و بوشهر ۵۵درصد ثبت شده است.

برچسب ها: گرمازدگی ، هواشناسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.