سرپرست شبکه بهداشت و درمان قصرشیرین گفت: ابتلای افراد به بیماری سالک در روستا‌های این شهرستان گرمسیری، امسال در هم سنجی با مدت مشابه سال گذشته ۴۰ درصد کاهش یافته است.

دکتر مصطفی اکبریان سرپرست شبکه بهداشت و درمان قصرشیرین گفت: کاهش ابتلای به سالک در این شهرستان در نتیجه انجام اقدامات پیشگیرانه و مناسب برای مبارزه با این بیماری است که در این رابطه نیز عملیات جونده‌کشی و سمپاشی محیطی برای پیشگیری، کنترل و مقابله با بیماری سالک در این شهرستان در دست اقدام است که عملیات جونده کشی با استفاده از طعمه در مناطق شهری و روستایی نیز اجرا می‌شود و عاملی برای نابودی جوندگان وحشی مخزن بیماری سالک در کانون‌های شهری و روستایی است.

وی اظهار کرد: فصل زاد و ولد حشرات در بهار و تابستان است و در این فصول گرم از سال باید سمپاشی علیه حشرات موذی و سالک انجام شود که در این راستا اقدامات پیشگیرانه شبکه بهداشت و درمان قصرشیرین در حال انجام بوده و تاکنون در سطح سه هزار و ۶۷۰ هکتار طی چهار مرحله جونده کشی انجام شده است.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان قصرشیرین گفت: همچنین یک میلیون و ۱۰۳ هزار متر مربع از کانون‌های هدف نیز در ۲ مرحله سمپاشی انجام شده است ضمن اینکه توزیع توری و پشه بندر سطح روستاها، مه پاشی، توزیع اسپری دافع حشرات البسه لباس و چک حشره شناسی نیز از دیگر اقدام‌های پیشگیرانه علیه سالک است.

اکبریان ادامه داد: سالک یک بیماری قابل کنترل است و رابطه مستقیم با رعایت بهداشت دارد و نیاز است مردم در مناطق شهری و روستایی مراقبت کنند تا سگ‌های ولگرد در اطراف منازل آنها جمع نشود.

وی همچنین با بیان اینکه آموزش اصولی برای آشنایی مردم با بیماری سالک و راه‌های مقابله با آن در دستور کار است، اضافه کرد: مردم همچنین مراقب باشند که جوندگانی مانند موش در حیاط منازل آن‌ها نباشد تا شاهد افزایش بیماری سالک نباشیم.

اکبریان اضافه کرد: جمع آوری و دفع صحیح زباله ها، نخاله‌های ساختمانی و کود‌های حیوانی، بهسازی محیط و ترمیم شکاف‌ها و حفره‌های موجود در دیوار‌های مناطق مسکونی و محل نگهداری دام و استفاده از پماد یا قلم دفع کننده حشرات از جمله راه‌های پیشگیری از ابتلا به سالک است.

او گفت: مراجعه به مراکز بهداشتی درمانی در صورت بروز هر نوع ضایعه مشکوک که بیش از ۱۴ روز طول کشیده باشد ضرورت دارد تا در صورت ابتلا به سالک اقدام‌های درمانی در این خصوص انجام شود.

سالک یا لیشمانیوز شایع‌ترین نوع بیماری پوستی است که بر اثر گزش جنس ماده نوعی پشه خاکی به انسان منتقل می‌شود.

بیماری سالک که نوع خشک آن بیشتر در نواحی گرمسیر شیوع پیدا می‌کند با زخم تاول شکل و بدون درد همراه است که با توجه به درمان بسیار سخت آن رعایت مسایل بهداشتی و پیشگیری مهمترین راهکار مقابله با آن است.

‌بیماری سالک از طریق گزش برخی گونه‌های پشه خاکی آلوده بسیار کوچک که به اندازه یک سوم پشه‌های معمولی است انتقال می‌یابد و محل زندگی این پشه در جا‌های تاریک، سایه و مرطوب مانند لانه موش‌های صحرایی، اطراف زباله ها، نخاله‌های ساختمانی و شکاف در و دیوار‌ها است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.