معاون وزیر راه و شهرسازی دولت چهاردهم باید پیگیری پرداخت تسهیلات ساخت ۸۰۰ میلیون تومانی را از سوی ۱۸ بانک با جدیت انجام دهد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، پرداخت تسهیلات ساخت مسکن طی یک ماه گذشته در شورای عالی مسکن توسط مخبر سرپرست ریاست جمهوری به تصویب رسید اما هنوز در خصوص میزان اقساط و پلکانی کردن آن ها هیچ تصمیمی گرفته نشد‌.

با وجود آنکه تسهیلات ساخت مسکن در سال های گذشته ۵۵۰ میلیون تومان بود اما بانک ها در این بخش همکاری لازم را نداشته اند و همین امر خود باعث شده است که منابع مالی لازم برای پروژه‌های نهضت ملی مسکن تامین نشود به طوری که آورده های متقاضیان از منابع پرداختی بانک ها بیشتر بوده است.

 در همین رابطه ارسلان مالکی مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه ارائه تسهیلات و وام مسکن توسط بانک ها در آخرین گزارش های منتشر شده توسط بانک مرکزی چندان وضعیت مطلوبی ندارد  گفت: بسیاری از بانک ها با وجود اقدامات انجام شده، درصد ناچیزی از تسهیلات خود را به حوزه مسکن اختصاص داده اند.

وی اظهار کرد: تازه‌ترین آمار منتشر شده از عملکرد بانک ها در جهش مسکن نشان می‌دهد که با گذشت ۳ سال از اجرای قانون جهش تولید مسکن، ۲۷ بانک و موسسه اعتباری تا کنون فقط ۲۸.۲ درصد از تسهیلات تکلیفی بخش مسکن را پرداخت کردند.

وی اظهار کرد:در حالی طی سه سال گذشته باید بیش از ۱۴۲۰ همت تسهیلات بانکی به بخش مسکن پرداخت می‌شد که فقط ۳۶۰ هزار میلیارد تومان قرارداد پرداخت تسهیلات مسکن توسط بانک‌ها امضا شده است.

مالکی توضیح داد: اگر بانک ها در حال حاضر همکاری لازم را داشته باشند می توان امیدوار بود که روند و سرعت اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن افزایش دوبرابری پیدا می کرد اما در شرایط کنونی همکاری لازم را نداشته اند.

وی افزود:  از سوی دیگر اگر بانک ها در این زمینه همکاری داشته باشند و دولت چهاردهم هم بتواند زمینه تخصیص تسهیلات ۸۰۰ میلیون تومانی را فراهم کند در آینده نزدیک شاهد تسریع در اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن خواهیم شد.

براساس این گزارش  در هجدهمین و آخرین جلسه شورای عالی مسکن که به ریاست محمد مخبر سرپرست ریاست‌جمهوری  برگزار شد و در این جلسه پرداخت وام ۸۰۰ میلیون تومانی نهضت ملی مسکن از سوی بانک ها مصوب شد و بعد از گذشت مدتی پرداخت این تسهیلات  به تاییده شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی رسید اما باید دولت چهاردهم همانند دولت سیزدهم وحتی بیشتر از دولت سیزدهم بتواند پرداخت این تسهیلات را از بانک ها پیگیری کند چراکه این تسهیلات افزایش یافته و قطعا سخت گیری بانک‌ها بیشتر خواهد شد.

خبرنگار: محبوبه کباری 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار