کارشناس امور مالیاتی گفت: با تعیین محل هزینه‌کرد درآمدهای مالیاتی شاهد شفافیت و کاهش حکمرانی دولت بر درآمدهای مالیاتی کشور خواهیم بود.

هادی حق شناس، کارشناس امور مالیاتی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران  جوان، درباره مصوبه جدید هیئت وزیران برای دادن اختیار به مودیان مالیاتی در خصوص نحوه هزینه کرد مالیات پرداختی آنها گفت: فلسفه اخذ مالیات این است که دولت‌ها جهت‌گیری کنند که چه کالایی تولید شود. جامعه وقتی به یک کالایی نیاز دارد میزان مالیات را دولت برای آن کالا یا خدمت کمتر محاسبه می‌کنند یا وقتی یک کالایی مضر است مالیات از آن کالا بیشتر اخذ می‌شود در واقع مالیات ابزاری است برای اینکه چه کالایی در جامعه تولید شود.

وی بیان کرد: وجه دوم پرداخت مالیات پرداخت مالیات ها برای توسعه زیرساخت‌ها مثلاً بخش بهداشت آموزش ورزش و غیره است. در حال حاضر بخشی از بنگاه‌ها مجاز هستند در باشگاه‌های ورزشی هزینه کنند و هزینه‌های باشگاه‌های ورزشی که توسط بنگاه‌های اقتصادی تامین می‌شود، شمول پرداخت مالیات برای بنگاه تلقی می‌شود این طرح در این راستا یک گام مهم دیگر برای سوق دادن مودیان به این حوزه ها است.

حق شناس افزود: کسی که مالیات پرداخت می‌کند وقتی تعیین کند که این مالیات به عنوان مثال صرف ساخت بیمارستان شود انگیزه پیدا می کند و این امر در بین مودیان مالیاتی مشمول تبصره ماده ۱۰۰ انگیزه ایجاد می کند. ذهنیت ایرانیان این است که مالیاتی که پرداخت می‌شود مشخص نیست در کجا و به چه روشی هزینه می‌شود؟ این سوال‌ها هم در ذهن مردم وجود دارد که آیا این مالیاتی که پرداخت می‌شود صرف بهره‌وری می‌شود؟ آیا این مالیات صرف توسعه زیرساخت‌های فرهنگی، اجتماعی یا ورزشی یا درمانی و آموزشی می‌شود؟

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: اگر یک بنگاه اقتصادی بداند که مالیات پرداخت کرده و این مالیات صرف ساخت یک مدرسه در یک منطقه محروم شده یا صرف ساخت یک ورزشگاه شده، حتماً انگیزه‌های مالیاتی را برای پرداخت مالیات بیشتر خواهد کرد.

وی توضیح داد: دادن اختیار به مشمولان تبصره ماده ۱۰۰ برای تعیین محل هزینه کرد مالیات ها در واقعیت یک نوع حکمرانی مردم بر نحوه هزینه کرد مالیات‌ها و کاهش حکمرانی دولت بر حوزه مالیات است. مجلس و دولت تمام افتخارشان این است که نماینده مردم هستند و به نیابت از مردم تصمیم می‌گیرند که چه کاری انجام دهند و چه کاری انجام ندهند، ولی وقتی مردم مالیات بدهند و بگویند که این مالیات در چه پروژه‌ای اجرا و هزینه شود به این دلیل که نظر مستقیم مردم است خیلی بهتر و تاثیر گذار تر است. به عنوان مثال به جای اینکه وکیل تصمیم بگیرد که این مالیات چگونه هزینه شود مردم خودشان تصمیم می‌گیرند طبیعی است که این شیوه منطقی‌تر و عاقلانه‌تر است.

خبرنگار: محبوبه کباری 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار