نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: بنابر آمار سال گذشته زعفران ایران به ۶۷ کشور دنیا صادر شد، درحالیکه سال ۹۹ تنها ۴۷ کشور هدف صادراتی بوده است.

غلامرضا میری در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: قیمت کنونی هرکیلو زعفران دسته ۶۵ میلیون تومان، پوشال ۸۴ تا ۸۶ میلیون تومان، سرگل ۹۰ تا ۹۲میلیون تومان، نگین ۹۲ تا ۹۶ میلیون تومان و سوپر نگین صادراتی ۱۰۲ تا ۱۱۰ میلیون تومان است.

میری از روند کاهشی صادرات زعفران خبر داد و گفت: بنابر آمار گمرک در ۳ ماهه نخست امسال صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۷ درصد ناشی از موانع و مشکلات صادرات همچون بازگشت ارز به سامانه نیما کاهش داشته است.

میری ادامه داد: با توجه به آنکه صادرکنندگان ملزم به بازگشت ارز به سامانه نیما هستند، از این رو در هرکیلو زعفران به سبب اختلاف ۱۷ تا ۱۸ هزار تومانی ارز آزاد با سامانه نیما رقمی معادل ۱۷ تا ۱۸ میلیون تومان است و از طرفی ۴ تا ۵ درصد هم هزینه بازگشت ارز به کشور است که تمامی این عوامل منجر به رونق قاچاق و روند کاهشی صادرات شده است.

نایب رئیس شورای ملی زعفران با بیان اینکه کشورهای هدف صادراتی نسبت به سنوات قبل زیاد شدند، افزود: بنابر آمار صادرات زعفران از ۳۲۵ تن سال ۹۹ به ۲۲۱ تن در سال گذشته رسیده است که با استمرار موانع صادراتی امسال هم میزان صادرات کاهش خواهد یافت که این امر بدان معناست که مابه التفاوت آن قاچاق شده است چراکه در سال ۹۹ به ۴۷ کشور صادرات داشتیم، درحالیکه سال گذشته به ۶۷ کشور این امر صورت گرفته است. 

به گفته او، با افزایش کشورهای هدف صادراتی، میزان صادرات باید ۳۰ درصد افزایش می یافت که متاسفانه این امر کمتر شده است که این امر بیانگر کاهش مصرف زعفران در دنیا نیست، بلکه به سبب مشکلات پیش روی صادرکنندگان، قاچاق رونق گرفته است.

نایب رئیس شورای ملی زعفران درباره آینده بازار زعفران گفت: طبق روال همه ساله با افزایش تقاضا در ایام محرم و صفر، قیمت ها با نوساناتی در بازار روبرو می شود که امسال هم پیش بینی می شود بدلیل آنکه زعفران زیادی در چندماه باقی مانده تا فصل برداشت نداریم، قیمت با التهاباتی روبرو شود.

خبرنگار: آزاده محبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار