دومین همایش بین‌المللی دشمن‌شناسی ۱۸ مردادماه برگزار می‌شود و تا آخر تیرماه مهلت ارسال آثار وجود دارد.

نشست خبری دومین همایش بین المللی دشمن شناسی که به همت مؤسسه فرهنگی رسانه‌ای استاد فرج‌نژاد پیگیری می‌گردد با حضور علی اصغر سیاحت، مسئول همایش و محمدحسن فرج نژاد، دبیر اجرایی مؤسسه استاد فرج نژاد به مناسبت سالگرد درگذشت مرحوم فرج نژاد برگزار شد.

سیاحت، مسئول همایش بین‌المللی دشمن‌شناسی با اشاره به تلاش‌های مؤسسه استاد فرج نژاد برای حفظ اندیشه‌های این نخبه برجسته حوزه علمیه قم گفت: سال ۹۵ کتاب دین در سینمای شرق و غرب که منتشر شد، کتابفروشی‌ها قبول نکردند که توزیع شود؛ اما بعد فوت آقای فرج نژاد کتاب خاطرات استاد را در یکی از کتابفروشی‌های معروف دیدم و لذا خاطره می‌ماند و اندیشه میرود.

وی افزود: ما برای ترویج اندیشه‌های ایشان مجموعه‌ای را شکل دادیم که از سالگرد اول ایشان موسسه افتتاح شد و در این سه سال اتفاقات بسیار خوبی رخ داده است که بیش از ۴۰۰ نفر در سال آموزش می‌بینند. از ابتدای تأسیس مؤسسه ما بیش از هزار نفر پذیرش چه به صورت مجازی و چه به صورت حضوری داشتیم که در بیشتر طبقات مؤسسه هم صبح و هم ظهر و هم حتی بیرون از اینجا کلاس‌هایی برگزار می‌شود.

مسئول برگزاری دومین همایش بین‌المللی دشمن‌شناسی با اشاره به همایش سال گذشته توضیح داد: سال قبل اولین دوره را برگزار کردیم که بیش از ۲۰۰ اثر به دبیرخانه همایش رسید که بسیاری از دوستان و شاگردان استاد مطالب و کار‌هایی که کرده بودند را ارسال کردند و ما از بیش از ۲۰ نفر در رشته‌های مختلف تقدیر کردیم که همایش آن به خوبی برگزار شد.

وی افزود: دومین همایش دشمن شناسی که فراخوان زدیم بنا داشتیم همایش را هشتم تیرماه برگزار کنیم؛ اما شهادت آیت الله رئیسی و انتخابات موجب تأخیر شد که به ۱۸ مردادماه انتقال پیدا کرد و بنابراین تا آخر تیرماه مهلت ارسال اثر وجود دارد.

سیاحت با بیان ۶ محور جشنواره عنوان کرد: روایت حقیقت که بررسی تقابل گفتمان اقنلاب اسلامی با ناروایت‌های دشمن است، علم استعماری که به نقش غرب در جهت دهی علمی جهان می‌پردازد، نخبه دشمن شناس که بررسی و تبیین منظومه فکری استاد محمدحسین فرج نژاد است، رو به زوال بررسی چالش‌ها و گسست‌های صهیونیسم بین الملل، فتح خیبر پیروزی‌های جبهه مقاومت در مواجهه با رژیم صهیونیستی و پرده تاریک نیز به بررسی اسطوه‌های صهیونیستی در رسانه می‌پردازد.

وی ادامه داد: قالب‌های ارسال اثر به صورت مقاله علمی و ژورنال، طراحی گرافیک، کلیپ و فیلم کوتاه، شعر و داستان کوتاه و کنشگری در فضای مجازی می‌باشد.

مسئول برگزاری دومین همایش بین‌المللی دشمن‌شناسی در توضیح وضعیت فعلی همایش ابراز داشت: تاکنون ۱۰۰ اثر برای ما ارسال شده است و بیش از ۶۰ اثر دیگر نیز در حال بررسی هستند. برآورد ما این است که امسال ۲۰۰ اثر داشته باشیم که کیفیت آنها به نسبت دوره قبل بسیار بهتر است.

وی افزود: یک سری کارگاه نیز برگزار کردیم که در قالب‌های شعر و گرافیک و تدوین و مقاله و فضای مجازی بود؛ یادداشت ژورنال یک اثر، طراحی گرافیک ۱۸ اثر، کلیپ و فیلم کوتاه ۵ اثر، کنشگری ۲ اثر و شعر و داستان کوتاه بیش از ۵۰ اثر بوده که از یکم مردادماه داوری می‌کنیم.

سیاحت در پایان با اشاره به اهمیت بحث دشمن شناسی خاطرنشان کرد: مسئله دشمن شناسی به طور جدی مورد غفلت قرار دارد که ضربات نیز زده می‌شود و دشمن با استفاده از گسل‌های موجود در جامعه و کشور بهره برداری‌های خود را انجام می‌دهد و پرواضح است که وقتی دشمن شناسی و نفوذ را روایت نمی‌کنیم و تبدیل فرهنگ نمی‌شود چالش‌هایی را ایجاد کرده است که بایستی در بحث شناخت دشمن به خصوص صهیونیسم و ... فعال‌تر عمل کنیم.

هدف همایش دشمن شناسی

محمدحسن فرج نژاد، دبیر اجرایی مؤسسه استاد فرج نژاد در این نشست خبری با اشاره به درگذشت برادرش در ۲۹ تیرماه ۱۴۰۰ گفت: گاهی اوقات عدم حضور مردان جهادی اثرگذاری بیشتری دارد، چون آنها دست بازتری دارند و بعد از فوت ایشان دوستان و نزدیکان که دغدغه‌های فکری ایشان را می‌شناختند این مؤسسه را به ثبت رساندند.

وی افزود: این مؤسسه جدای از همایش فعالیت‌های مختلفی در حوزه‌های آموزش مباحث مرتبط با حوزه رسانه و دشمن شناسی دارد که آموزش‌ها طیف‌های مختلفی از نوجوانان، جوانان اعم از طلبه و دانشجو و دوره‌ها و نشست‌های مناسبتی که از طریق سایت و شبکه‌های اجتماعی مؤسسه می‌توانید دنبال کنید.

دبیر اجرایی مؤسسه استاد فرج نژاد با بیان اهمیت دشمن شناسی و مبانی آن گفت: جدای از دغدغه جدی استاد فرج نژاد که در فضای علمی حوزوی و دانشگاهی که همزمان مدارج حوزوی و دانشگاهی را دنبال می‌کردند و این دغدغه در هر دو پیگیری می‌شد، انگیزه‌ها و آثار ایشان را در حوزه رسانه و دشمن شناسی می‌توانید نگاه کنید که این دوگانه بحث رسانه و دشمن شناسی در همه آنها وجود دارد.

وی ادامه داد: طبق فرمایش امیرالمؤمنین (ع) در نهج البلاغه ما کسانی همیشه مترصد حمله به ما هستند و مادامی که می‌خواهیم اسلام را حفظ کنیم و هر آن که غفلت کنیم مورد هجمه دشمن قرار می‌گیریم که باید با آن مقابله کنیم و نبرد بین جبهه حق و باطل از ابتدا وجود داشته است.

فرج نژاد با اشاره به تعیین کنندگی حرکت جریان حق در نبرد با باطل خاطرنشان کرد: جبهه باطل چیزی جز کف روی آب نیست و حرکت اساسی، حرکت جبهه حق است که بدون توجه به هجمه دشمن می‌تواند به خطا و انحراف برود، رهبر انقلاب می‌فرمایند حتی اگر بچه‌ای برای شما نقشه‌ای داشته باشد و غفلت کنید می‌تواند شما را نگهدارد و متوقف سازد؛ بنابراین حرکت جبهه حق اصالت دارد و تعیین کننده است ولی مشروط به اینکه مراقب باشیم و حواس مان را جمع کنیم و حرکت در دشمن را در هر اقدامی در نظر بگیریم.

وی افزود: بیش از یک سوم آیات قرآن کریم به تعبیر اساتید درباره حوزه دشمن شناسی است که حجم زیادی به یهود و دشمنان پیامبران الهی و منافقین داخل جامعه اسلامی و... است که اگر توجه کنید بیش از ۲ هزار آیه در زمینه دشمن شناسی اهمیت آن را می‌رساند که بایستی مورد توجه قرار بگیرد.

مدیر اجرایی مؤسسه فرهنگی استاد فرج نژاد با اشاره به روش‌های مختلف دشمن توضیح داد: آن چیزی که تعیین کننده برای دشمن هست، بحث رسانه‌ای است که از ابتدای انقلاب شما با دشمن در میدان نظامی در دو جبهه داخلی و خارجی روبرو بودید و هنوز دشمن در حوزه نظامی از هیچ عملی دریغ نمی‌کند.

وی ادامه داد: بعد از آن در دهه هفتاد و هشتاد در حوزه جهاد و جنگ فرهنگی، سیاسی و علمی با دشمن روبرو بودیم که هجمه جدی از سمت دشمن علیه کشور در موضوعات مرتبط با هویت جامعه اسلامی مواجه بودیم و دشمن نیز دقیقاً بر روی نقطه‌ای دست می‌گذارد که مهمترین ابزار آن دوره رسانه‌ها و روزنامه‌ها می‌شود.

فرج نژاد با اشاره به ورود ماهواره‌ها در دهه‌های هشتاد و نود اظهار داشت: انبوه شبکه‌هایی ماهواره‌ای در دهه هشتاد و نود به وجود می‌آید و نشان می‌دهد جنگ رسانه‌ای در ایران به قدری است ایران تنها کشوری در دنیا است که این حجم از شبکه‌های ماهواره‌ای برای گمراه کردن و انحراف کشیدن مردم استفاده شده که حتی در فتنه‌های مختلف نیز اثرات آن را شاهد بودیم.

وی افزود: دشمن دارد دشمنی خود را نشان می‌دهد و در دهه ۹۰ جنگ اقتصادی بسیار جدی نیز راه می‌افتد، البته هرچند مبتنی بر قواعد و اصول اقتصادی دنبال می‌شد ولی کمک‌های رسانه‌ای با ایجاد دوگانگی‌های کاذب مثل تحریم و معیشت نیز دنبال شد که حتی رهبر معظم انقلاب نیز درباره آن بیاناتی داشتند.

مدیر اجرایی مؤسسه استاد فرج نژاد با اشاره به اهمیت جنگ شناختی و ذهنی ابراز داشت: در دهه اخیر نیز با جنگ شناختی روبرو هستیم که اگر جنگ‌های قبل هدف مسائل انسانی، حوزه اقتصاد، سیاسی و علمی بود؛ اما در جنگ شناختی اتفاق ویژه‌ای که افتاد خود نفس انسان به ما هو انسان مورد هجمه قرار گرفته است.

وی افزود: دیگر هدف این نیست که یک رفتار متفاوت بگیرد، بلکه می‌خواهد کاملاً مردم را نیروی خود بکند تا به لشکر دشمن تبدیل شوند که متأسفانه در کشور دیدیم که بخش‌های کوچکی وجود دارند که اگر به فکر نباشیم ناخودآگاه افراد تبدیل شده‌اند به لشکر دشمن که یکی از عیان‌ترین موضوعات آن حوزه عفاف و حجاب بود که البته این نوع جنگ طولانی مدت و به تدریج است که برای مثال تنها یک افسر آموزش دیده دشمن مسیح علی نژاد است که بیش از ده سال روی موضوع خاص پوشش کار می‌کند.

 فرج نژاد هدف از برگزاری دومین همایش دشمن شناسی را سوق دادن جامعه نخبگانی و مردم به سمت شناخت دشمن عنوان کرد و گفت: اگر کل وظیفه نظام خلقت و حضور انبیاء را هدایت بشر بدانیم؛ امروز مهم‌ترین مانع آن عدم نشناختن دشمن و نقشه‌های آن است که ما با برگزاری این همایش نیتمان این است که نخبگان را بیدار کنیم و بر اساس بیداری در این قشر بتوانیم به مردم بفهمانیم که در مقابل جبهه‌ای قرار دارد که به کل زندگی آسیب میزند و جز با شناخت آنها نمی‌توانیم با آنها مقابله کنیم؛ بنابراین همه چیز ما در ایران و در کل منطقه و حتی دنیا وابسته به میزان شناخت از دشمنان است.

منبع:تسنیم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار