اولین نشست شورای راهبری مدیریت پیشرفت پایدار شهر شیراز با حضور نماینده ولی فقیه در استان، استاندار فارس و دیگر مدیران ارشد استانی برگزار شد.

نماینده ولی فقیه در استان فارس در این نشست گفت: پیش بینی برنامه برای کلانشهر شیراز یکی از وظایف جلسات شورای راهبری است.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام با بیان اینکه اگر بگوییم برای زمین ارزش افزوده ایجاد می‌کنیم تا عمده آنها مسکونی شود به معنای پذیرش مهاجر است، گفت: با توجه به مراجعات مردم و گفتگو با آنها موضوعات و مسائل بیشتری برای شهر شیراز و مردم مطرح می‌شود.

او تأکید کرد: برای مولدسازی یک سقف وجود دارد تا بتوانیم در آینده آن را مثل یک شهر اداره کنیم و در این خصوص این نگرانی را داریم که در وضعیت فعلی شیراز به میزان کافی مهاجر وجود دارد.

 آیت‌الله دژکام بیان کرد: راه‌های تأمین منابع مالی پروژه‌ها تنها از طریق مولدسازی نیست و در این خصوص باید سهمیه شیراز از وزارتخانه گرفته شود و از نمایندگان استان مطالبه‌گری شود.

او با بیان اینکه اگر در مسیر‌های موجود حرکت نکنیم و تنها به مولد سازی تکیه کنیم در آینده با مشکلات بسیاری مواجه می‌شویم، تأکید کرد: مدیران استان و نمایندگان باید سهمیه فارس را از دولت مطالبه‌گری کنند. این در حالی است که در برخی موضوعات حق شیراز از دولت گرفته نمی‌شود و این وظیفه نمایندگان است.

 آیت‌الله دژکام تصریح کرد: یکی از وظایف جلسه راهبری این است که چه برنامه‌ای برای شهر شیراز مدنظر قرار دارد. از سوی دیگر باید این موضوع را در نظر داشت که اجرای پروژه عمرانی، پیشرفت نیست و باید برای آینده برنامه‌ریزی کرد.

هم‌افزایی قوانین ملی و اختیارات استانی، برای تسهیل در عبور و مرور شیراز انجام می‌شود

استاندار فارس نیز در این نشست گفت: جلسات این شورا باید منظم، حداقل هر ماه یک جلسه و با دستور کار مشخص برگزار شود. زمانی جلسات به نتیجه می‌رسد که دستور کار‌های مشخص مطرح و از پیش نیز به اطلاع اعضا رسیده باشد.

محمد هادی ایمانیه با تأکید بر سرعت پیشرفت کارها، بیان کرد: دبیر این شورا باید از بین افرادی انتخاب شود که در میان دستگاه‌ها و سازمان‌ها شناخته شده باشد تا پاسخگویی به وی سرعت پیشرفت کار را افزایش دهد؛ لذا یکی از اعضای شورای اسلامی شهر شیراز به این عنوان منصوب خواهد شد.

او با اشاره به ورودی‌های شهر شیراز از سمت خرامه، پل فسا و جاده بوشهر بر ضرورت بهسازی و تعریض این ورودی‌ها تأکید کرد و افزود: منابع مالی برای تعریض ورودی‌های شیراز از مسیر الحاق، تغییر کاربری، مولدسازی و ارزش افزوده تأمین می‌شود.

 استاندار فارس همچنین با اشاره به وضعیت بزرگراه حضرت امام خمینی شیراز (کمربندی) گفت: منابع مالی برای ایمن‌سازی این محور نیز از طریق ماده ۵۶، تهاتر زمین، اوراق مشارکت و سازمان ملی زمین تأمین شود.

 نماینده عالی دولت در فارس در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به کاهش حجم ذخیره سد تنگ سرخ شیراز و تبدیل آن به یک آب بند با ظرفیت محدود، گفت: آب منطقه‌ای استان طی ۳ الی ۴ ماه آینده با پیمانکار جدید این طرح قرارداد منعقد می‌کند.

 ایمانیه در پایان با اشاره به تعداد خطوط در حال احداث مترو شیراز، بر ضرورت تأمین واگن‌های این خطوط تأکید کرد و گفت: طی هماهنگی‌هایی که با معاون حمل و نقل وزیر صنعت معدن و تجارت صورت پذیرفته است گشایش‌های خوبی برای تامین واگن‌های مورد نیاز شهر شیراز در حال انجام است.

تعیین تکلیف حق انتفاع رودخانه خشک 

فرماندار شیراز نیز در این نشست گفت: موضوعی که در سفر دوم هیئت دولت به استان فارس و شهر شیراز انجام شد تعیین تکلیف رودخانه خرم‌رود یا رودخانه خشک بود که با توجه به اهمیت موضوع برای شخص رئیس جمهور مقرر شد حق انتفاع این رودخانه به شهرداری شیراز واگذار شود.

لطف‌الله شیبانی اظهار کرد: از زمان استقرار دولت شهید آیت‌الله رئیسی در استان تدبیری اندیشیده شد که شورایی برای حل و فصل مشکلات کلان‌شهر شیراز ایجاد شود که این تصمیم کلان اتخاذ و این شورا راه‌اندازی شد.

او افزود: شیراز هم مرکز استان و هم وسیع‌ترین شهرستان از لحاظ جمعیت، مسائل و مشکلات اجتماعی است و به طور طبیعی اهمیت و جایگاهش از هر لحاظ مهم‌تر است.

شیبانی بیان کرد: در مدت زمانی کوتاهی در اجرای این دستورالعمل وقفه ایجاد شد که اخیراً با تدوین شیوه‌نامه اجرایی و ابلاغ آن توسط شورای شهر اولین نشست شورای راهبری پیشرفت پایدار شهر شیراز برگزار شد. در این نشست به جهت حضور همه دست‌اندرکاران ذی مدخل استان، قطعاً گره گشایی از مشکلات کلان شهر شیراز با سرعت بیشتری انجام خواهد شد.

فرماندار شیراز ضمن اشاره به مسائل و مشکلات کلان‌شهر شیراز افزود: موضوعی که در سفر دوم هیئت دولت به استان فارس و شهر شیراز انجام شد تعیین تکلیف رودخانه خرم‌رود یا رودخانه خشک بود که با توجه به اهمیت موضوع برای شخص رئیس جمهور مقرر شد حق انتفاع این رودخانه به شهرداری شیراز واگذار شود. 

او تصریح کرد: اگر این رودخانه تعیین تکلیف شود و وزارت نیرو در اجرای مصوبات هیئت دولت و استان تحویل شهرداری دهد بسیاری از مشکلات شهر حل خواهد شد.

گره‌گشایی از موانع اجرایی پروژه‌های بزرگ با وفاق جمعی

 شهردار شیراز نیز در این برنامه بیان کرد: یکی از روش‌هایی که می‌توان پروژه‌های عمرانی بزرگ و تاثیرگذار را به جلو برد اهتمام و کار جمعی با وفاق و همدلی بین مسئولان است.

محمدحسن اسدی ادامه داد: در این جلسه مسائل و مشکلاتی که سالیان زیادی شهرداری شیراز با آنها درگیر است، مطرح و تصمیمات خوبی اتخاذ و مقرر شد شورای راهبری به مدیریت شهر شیراز از ظرفیت نماینده ولی فقیه، استاندار فارس، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، اعضای شورا و مدیران دستگا‌های اجرایی استفاده کند تا بخشی از مشکلات و دغدغه‌های مردم کاسته شود.

شهردار شیراز تصریح کرد: با برگزاری منظم و پیوسته و اهتمام و جدیت مدیران ارشد و تعیین تکلیف و وظایف هر نهاد و دستگاه می‌توانیم بخشی از مشکلات شهر شیراز را کم کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار