قسمتی از سقف تیمچه امین الدوله بازار بزرگ کاشان به دلیل نصب کولر آبی نم کشیده و سپس تخریب شد.

 سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان 'tj:: نصب کولر آبی باعث نم زدگی سقف پشت بام تیمچه تاریخی امین الدوله واقع در بازار کاشان شده بود که با اطلاع رسانی مردمی و حضور به موقع کارشناسان این اداره رفع خطر شد.

علیرضا عبدالله زاده افزود: با وجود هشدار‌ها و مکاتبات این اداره جهت عدم نصب کولر آبی در پشت بام سقف تیمچه امین الدوله،  نصب کولر آبی موقت و چند روزه جهت عزاداری باعث نم زدگی پشت بام این اثر تاریخی گردید که با حضور به موقع کارشناسان این اداره، رفع خطر شده و عملیات مرمتی آن با همکاری شهرداری کاشان در دستور کار قرار گرفت.

او تاکید کرد: تیمچه تاریخی امین الدوله یکی از منحصر به فردترین بنا‌های تاریخی کاشان است که چندین دهه است مقصد پایانی حرکت دسته جات عزاداری بسیاری از هیئات مذهبی کاشان است و امیدواریم هیأت مذهبی با رعایت نکات ایمنی، پاسدار و حافظ این اثر ارزشمند تاریخی باشند.

به نظر می‌رسد علیرغم گفته‌های سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان ابهامات این حادثه ناگوار بیش از آن است که در توضیحات گفته شده است.

تصاویر رسیده به وضوح نشان می‌دهد که سقف این اثر مهم تاریخی و شاهکار معماری ایران و جهان به شکلی بد تخریب شده است و چیزی فراتر از یک نم زدگی ساده است و اینکه مشخص نیست این کولر آبی توسط چه کسی یا گروهی نصب شده است که اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان هشدار و مکاتبه کرده است و نتیجه این مکاتبات چه بوده است که سقف یک اثر تاریخی که ثبت ملی شده است، اینگونه تخریب شده است؟


 بازار بزرگ کاشان یکی از شاهکار‌های معماری و تاریخی کاشان است که به یک مرکز هنری، اقتصادی و مذهبی در شهر کاشان تبدیل شده است.


منبع: مهر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار