رفع محرومیت و توانمندسازی زنان سرپرست‌خانوار از جمله مأموریت‌های اصلی در حوزه زنان و خانواده است که دولت با ارائه تسهیلات و مهارت آموزی می‌تواند در این عرصه موثر باشد.

معاونت زنان و خانواده رئیس جمهور اعلام کرد: یکی از دغدغه‌های اصلی زنان سرپرست خانوار برای ایجاد کسب و کار پایدار و خانواده محور یافتن ضامن معتبر برای دریافت تسهیلات اشتغال زایی است. از این رو در دولت سیزدهم، رفع محرومیت و توانمندسازی زنان سرپرست‌خانوار از جمله مأموریت‌های اصلی در حوزه زنان و خانواده بود و این دولت با تصویب و فعال سازی «صندوق ضمانت وام اشتغال زنان سرپرست‌خانوار» توانست حمایت خود از این گروه را تضمین کند.

دولت سیزدهم علاوه بر ضمانت زنان سرپرست‌خانوار، با طرح «کسب و کار پایدار خانواده‌محور»، فعال کردن ظرفیت زنان کارآفرین برای کمک به زنان کارجو، افزایش و تسریع ارائه تسهیلات، تأسیس و تجهیز بازارچه‌های فروش محصولات و امکان فروش در سکوی مجازی به صورت رایگان، شاخص جدیدی از حمایت از زنان سرپرست خانوار را به ثبت رساند.

در دولت سیزدهم علاوه بر ایجاد صندوق ضمانت زنان سرپرست خانوار، طرح حذف ضامن و استفاده از ضمانت‌های زنجیره‌ای، طرح‌های دیگری را هم در دستور قرار داد که می‌توانست بخش بزرگی از مشکلات زنان سرپرست خانوار را حل کند.

فعال کردن ظرفیت زنان کارآفرین برای کمک به زنان کارجو، افزایش و تسریع ارائه تسهیلات، تأسیس و تجهیز بازارچه‌های فروش محصولات و امکان فروش در سکوی مجازی به صورت رایگان، فراهم کردن ظرفیت‌ها برای آموزش مهارت‌های کاری و تسریع در فرایند‌های اداری دریافت تسهیلات مواردی از خدمات دولت سیزدهم در زمینه کسب و کار زنان سرپرست خانوار است.

در این راستا می‌توان به حمایت از ۳۲۹۷ زن کارآفرین و کارجو در ۲۹ استان ذیل طرح توانمندسازی اقتصادی از محل موافقت نامه با استان‌ها و همچنین اعطای تسهیلات ارزان قیمت به ۱۲۲۲ زن کارآفرین طی تفاهم نامه همکاری با صندوق کارآفرینی امید، و همچنین توان افزایی ۳۱۵ گروه هدف و در مجموع ۲۷۹۳۰ نفر ساعت مهارت آموزی و ایجاد اشتغال برای ۳۷۶ بانوی کارجو ذیل حمایت از سمن‌ها اشاره کرد که در راستای حمایت از کسب و کار زنان سرپرست خانوار انجام شده است. از طرفی اعتبارات برای توانمند سازی اقتصادی و مهارت آموزی زنان سرپرست خانوار در موافقت نامه‌ها با استان‌ها، مصوبات سفر‌های استانی و از محل اعتبارات ظرفیت‌های استانی تأمین شده است.

معاونت زنان و خانواده رئیس جمهور همچنین با عقد قرارداد‌ها و تفاهم نامه با دستگاه‌های اجرایی و برخی وزرات خانه‌ها، گامی در جهت تسهیل فرایند دریافت تسهیلات اشتغال خرد توسط زنان سرپرست خانوار برداشته است. برای این منظور تفاهم نامه‌ای بین معاونت زنان و وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون منعقد شد که تودیع مبلغ ۵۰۰ میلیارد ریال توسط صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون و تأمین اعتبار به مبلغ ۱۰۰ میلیارد ریال از محل مسئولیت‌های اجتماعی بانک رفاه کارگران را منجر شد.

همچنین در راستای تسریع و تسهیل دریافت ضمانت برای زنان سرپرست خانوار برای هر استان سهمیه‌ای جهت ارجاع به صندوق ضمانت تعیین شد. مقرر شد که برای زنان سرپرست خانوار دهک‌های ۱ تا ۵ درآمدی، که امکان معرفی ضامن به بانک را ندارند ضمانت نامه صادر شود. گفتنی است لزوم همکاری بانک‌ها در پذیرش ضمانت صندوق زنان سرپرست خانوار در دولت به تصویب رسید؛ که برای این منظور قرار شد که با همکاری پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان شرایط اسامی دریافت شده از استان‌ها برای ضمانت و دریافت وام احراز شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار