انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ۴ ماه آینده دموکرات‌ها را با یک طوفان سیاسی بزرگ روبرو کرده است.

روزنامه فرانسوی زبان "لوریان لوژور" در گزارشی تحلیلی به بررسی احتمال‌های موجود برای انتخابات آینده ریاست جمهوری پرداخته که مشروح آن در ادامه از نظر می‌گذرد. در این مقاله می‌خوانیم: پس از عملکرد فاجعه بار جو بایدن در جریان مناظره وی با دونالد ترامپ، مقامات حزب دموکرات، حامیان اصلی آن و بسیاری از رای دهندگان آن خواستار تغییر نامزد هستند. تنها چند هفته پیش به نظر می‌رسید بهترین گزینه برای دموکرات‌ها ساکن فعلی کاخ سفید باشد، زیرا شکست دادن یک رئیس جمهور در حال خروج آسان نیست. از سال ۱۹۳۲، تنها هربرت هوور، جیمی کارتر، جورج بوش پدر و دونالد ترامپ نتوانسته اند دوباره در انتخابات پیروز شوند. در طول انتخابات مقدماتی دموکرات ها، با توجه به کناره گیری جو بایدن یا رویارویی او با یک رقیب معتبر دموکرات، بی مورد خطرناک تلقی می‌شد. هنگامی که روسای جمهور دموکرات ترومن در سال ۱۹۵۲ و جانسون در سال ۱۹۶۸ تصمیم گرفتند دیگر نامزد نشوند، این نامزد‌های جمهوری خواه، آیزنهاور و نیکسون بودند که پیروز شدند. به همین ترتیب، در جریان انتخابات مقدماتی دموکرات‌ها در سال ۱۹۸۰، نامزدی ادوارد کندی در برابر کارتر در سال ۱۹۸۰ کمپین کارتر را تحت فشار قرار داد و این ریگان بود که به کاخ سفید رسید.

با توجه به این سابقه، اکثر دموکرات‌ها حمایت از نامزدی بایدن را عاقلانه می‌دانستند، مردی که قبلاً یک بار دونالد ترامپ را شکست داده بود. هیچ دموکراتی که آرزو دارد روزی رئیس‌جمهور شود، نمی‌خواهد در مقابل یک رئیس‌جمهور مستقر آسیب‌پذیر قرار گیرد.

نگرانی فزاینده

اما نگرانی فزاینده در مورد سن بایدن که هم اکنون ۸۱ ساله است و در پایان دوره دوم ریاست جمهوری ۸۶ ساله خواهد شد، به موضوع اصلی کمپین تبدیل شده است، حتی در شرایطی که رقیب وی با محکومیت جنایی در نیویورک روبرو است. این نشان می‌دهد که سیاست آمریکا چقدر ناکارآمد شده است. پس از مناظره تلویزیونی وی با ترامپ، سرمقاله‌ای در نیویورک تایمز از رئیس جمهور خواسته شد تا از قدرت کناره گیری کند و نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد که حدود نیمی از رای دهندگان حزب دموکرات همین درخواست را دارند.

با این حال، اگر بایدن از نامزدی خود صرف نظر نکند، شانس جایگزینی او عملاً صفر است. در طول انتخابات مقدماتی حزب دموکرات، او حمایت تعداد لازم از نمایندگان را برای نامزد شدن به عنوان نامزد در کنوانسیون حزب که در ماه اوت در شیکاگو برگزار می‌شود، به دست آورد. این نمایندگان متعهد شدند که از او حمایت کنند، مگر اینکه نظرشان تغییر کند. علاوه بر این، حتی اگر دموکرات‌ها بتوانند به راحتی جایگزین او شوند، مسئله انتخاب نامزد جدید مطرح می‌شود. نظرسنجی پشت سر هم نشان می‌دهد که کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور، محبوب‌تر از جو بایدن نیست، اما کنار زدن او به نفع نامزد دیگری، خطر بیگانگی تعداد زیادی از زنان و رأی‌دهندگان از اقلیت‌ها را به دنبال دارد.

در مورد سایر نامزد‌های احتمالی - فرماندار کالیفرنیا، گاوین نیوسام، فرماندار میشیگان، گرچن ویتمر، وزیر حمل و نقل، پیت بوتیگیگ و دیگران - آنها هنوز خود را در صحنه ملی ثابت نکرده اند. برای درک اینکه یک نامزد اثبات نشده چقدر سریع می‌تواند سقوط کند، فقط تلاش بسیار مورد انتظار، اما فاجعه بار فرماندار فلوریدا، ران دیسانتیس، برای برکناری ترامپ در انتخابات مقدماتی جمهوری خواهان را در نظر بگیرید.

تاکنون جو بایدن به کناره‌گیری فکر نمی‌کند و اعتقاد بر این است که حمایت عمومی از رئیس‌جمهور سابق اوباما و کلینتون، حمایت‌های حزب دموکرات را تایید می‌کند. این بدون شک به این دلیل است که نامزد او همچنان می‌تواند دونالد ترامپ را شکست دهد. در فضای سیاسی از هم گسیخته آمریکا، میلیون‌ها نفر که به نظرسنجی‌ها می‌گویند او برای دوره دوم ریاست‌جمهوری پیرتر از آن است، همچنان به عدم حضور ترامپ در کاخ سفید رأی خواهند داد. با توجه به اینکه جمهوری خواهان و دموکرات‌ها معتقدند آینده دموکراسی آمریکا در خطر است، مشارکت رای دهندگان احتمالاً بالا خواهد بود.

انتخابات ناکارآمد

با این حال، نامزدی او در هفته‌های آینده به طور فزاینده‌ای مورد مناقشه قرار خواهد گرفت، زیرا بسیاری از مقامات دموکرات که به شرط ناشناس ماندن با رسانه‌ها صحبت می‌کنند می‌گویند که او نباید دوباره نامزد شود. این وزنه اصرار بر توانایی رئیس جمهور برای ورق زدن - حداقل تا زمان کنوانسیون حزب دمکرات - سنگینی می‌کند؛ و طرح این ایده برای پیش بردن تاریخ تحلیف رسمی او این ایده را تقویت می‌کند که او وحشت زده است، حتی اگر اینطور نباشد. همه اینها در زمانی اتفاق می‌افتد که جو بایدن امیدوار بود توجه رسانه‌ها را به تمام گذشته دونالد ترامپ جلب کند.

در حال حاضر، حزب دمکرات فلج شده است. ناکامی در حمایت از رئیس جمهور فعلی یک خطر سیاسی بزرگ به همراه خواهد داشت، اما ادامه حمایت از یک نامزد ضعیف می‌تواند خطرناک‌تر باشد. در همین حال ترامپ دندان تیز کرده است. تقریباً تمام مسائل حقوقی او به بعد از انتخابات موکول شد. در دادگاه شکست خورده او به دلیل پرداخت رشوه، هنوز حکم صادر نشده است. تصمیمات اخیر دیوان عالی احتمال محکوم شدن او به زندان را کاهش می‌دهد و به رای دهندگان محافظه کار یادآوری می‌کند که از طریق انتصابات خود دیوان عالی کشور را به سمت راست متمایل کرده است و در صورت انتخاب مجدد، دوباره این کار را انجام خواهد داد. رسانه‌ها در حال حاضر بسیار بیشتر از اینکه به رفتار‌های غیرقابل پیش بینی او علاقه‌مند باشند، به انتخاب معاون او علاقه نشان می‌دهند.

تصمیم در مورد آینده سیاسی جو بایدن در درجه اول بر دوش خود او است و نمی‌توان پیش بینی کرد که او چه خواهد کرد. در حال حاضر او می‌گوید که در مسابقه باقی می‌ماند و سعی می‌کند موضوع را تغییر دهد. اما هر روز که می‌گذرد، در اردوگاه دموکرات ها، فشار‌ها به نفع تغییر نامزد افزایش می‌یابد. این یک وضعیت خطرناک بی‌سابقه در انتخاباتی است که پیش از این به یک انتخابات ناکارآمد تبدیل شده است.

حالا آمریکا در حالی به انتخابات ریاست جمهوری اش نزدیک می‌شود که ترامپ از یک سوء قصد جدی جان سالم به در برد. این نوع تهدید‌ها معمولاً ناشی از تنش‌های سیاسی و اجتماعی هستند و می‌توانند نشان‌دهنده نارضایتی عمیق در میان گروه‌هایی از مردم باشند.

این موضوع همچنین می‌تواند نشان‌دهنده خطرات ناشی از افراط‌گرایی و خشونت سیاسی باشد. همچنین، رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی نقش مهمی در گسترش این نوع رفتار‌ها دارند.

در نهایت، باید به تأثیرات روانی و اجتماعی چنین اقداماتی نیز توجه کرد. ترس و ناامنی می‌تواند پیامد‌های جدی بر جامعه داشته باشد.

با این حال پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات آتی آمریکا به چند عامل بستگی دارد:

۱.محبوبیت و پایگاه حامیان: اگر ترامپ بتواند حمایت پایگاه انتخاباتی خود را حفظ کند و حامیان جدید جذب کند، شانس موفقیت او افزایش می‌یابد.

۲.رقبای دموکرات: نوع و کیفیت رقبای دموکرات می‌تواند تأثیر زیادی بر نتیجه انتخابات داشته باشد. اگر رقیب قوی و محبوبی پیدا کند، کار او دشوارتر خواهد بود.

۳.مسائل اقتصادی و اجتماعی: وضعیت اقتصادی، مسائل اجتماعی و چالش‌های جاری می‌تواند بر نظر عمومی تأثیر بگذارد و شانس پیروزی او را تحت تأثیر قرار دهد.

۴.استراتژی‌های کمپین: توانایی او در اجرای یک کمپین مؤثر و جذب رای‌دهندگان کلیدی از مناطق مختلف کشور نیز بسیار مهم است.

در مجموع، پیش‌بینی نتیجه انتخابات به دلیل تغییرات سریع در فضای سیاسی و اجتماعی دشوار است، اما گفته می‌شود ترامپ هنوز یک گزینه معتبر در میدان رقابت است.

حال در میان کشمکش‌های قدرت میان بایدن و ترامپ در روز‌های اخیر آنچه در رسانه‌ها خبرساز شد، طرح تروری بود که ترامپ ظاهراً از آن جان سالم به در برد. این اتفاق در شبکه‌های اجتماعی و در میان افرادی که اتفاقات این روز‌های آمریکا را از نزدیک دنبال می‌کنند واکنش‌های متفاوتی به همراه داشت. بسیاری آن را یک بازی نمایشی از سوی دونالد ترامپ دانستند تا بتواند از این طریق بر میزان محبوبیت خود بیافزاید. 

برخی کاربران شبکه اجتماعی ایکس، تئوری‌های خود را در بالای تصاویر منتشر شده از ترامپ در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی پس از تیراندازی مطرح کردند: این یک تصویر کامل است که باور کردن اینکه صحنه سازی نباشد، مشکل است. تصویر قرن که کاملا باورنکردنی است.

کاربر دیگری اندکی پس از این حادثه نوشت: آیا شما فکر می‌کنید تیراندازی به سمت ترامپ صحنه سازی بود؟

کاربر دیگری که حدود ۲ هزار نفر دنبال کننده دارد، نوشت: آیا فکر نمی‌کنید این حادثه صحنه سازی بوده است؟ نگاه کنید محافظان چگونه به سرعت ترامپ را با خود می‌برند.

کاربر دیگری که نمی‌تواند واکنش ترامپ به این حمله را قبول کند، گفت: تیراندازی به سمت ترامپ کاملا صحنه سازی بوده است. او این مسیر را متوقف نخواهد کرد. به طور آشکار کسی که توانسته این تیراندازی را انجام دهد، خطا نخواهد کرد اگر آنها بخواهند او را بکشند. ترامپ سپس بلند شد و دست خود را بالا آورد. اگر این حادثه واقعی بود، او بسیار وحشت زده می‌شد. صحنه سازی بود.

در همین حال برخی دوستان و شرکای ترامپ، پس از این حادثه به سرعت مدعی شدند که زنده ماندن از عملیاتی که اف بی آی آن را سوء قصد به جان ترامپ دانسته، به او کمک خواهد کرد.

دریک ون اردن نماینده جمهوری خواه ایالت ویسکانسین در گفتگو با پولیتیکو اظهار کرد رئیس جمهور ترامپ از این حادثه نجات یافت. او در انتخابات پیش رو پیروز می‌شود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا در جریان سخنرانی در یک کمپین انتخاباتی در ایالت پنسیلوانیا، مورد اصابت گلوله قرار گرفت. تصاویر منتشرشده از لحظه حادثه نشان می‌دهد که ترامپ در حالی که مشغول سخنرانی بود صدای شلیک چندین گلوله به گوش رسید و ناگهان رئیس جمهور آمریکا پشت تریبون محل سخنرانی زانو زد، لحظاتی بعد، وقتی دوباره ترامپ روی پاهایش ایستاد، تصاویر رد خون را روی صورت او نشان می‌داد. او همچنین در آن لحظات دست‌هایش را مشت کرده بود و فریاد «بجنگید، بجنگید، بجنگید» را سر می‌داد.

اما آنچه شاید واقعی به نظر برسد این است که داستانی که در این سال‌ها ترامپ از خود و فعالیتهایش به خورد مردم آمریکا داده و تمام سناریو‌هایی که برای آن متهم شده و به دنبال فرار از آنها فقط ماجرای یک ترور را کم داشت!

خبرنگار و مترجم: سمیه خلیلی 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار