نزدیک به ۱۵۵ میلیون متر مکعب آب از ابتدای سال کشاورزی جاری تاکنون از آب‌بندان‌های مازندران وارد شالیزار‌های استان شده است.

سید محمد موسوی معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای مازندران گفت: نزدیک به ۱۵۵ میلیون متر مکعب آب از ابتدای سال کشاورزی جاری تاکنون از آب‌بندان‌های مازندران برداشت شده که معادل ۴۰ درصد کل آب موجود این مخازن محلی استان در ابتدای سال ۱۴۰۳ است.

او افزود: در حال حاضر نیز نزدیک به ۲۳۴ میلیون متر مکعب آب در این مخازن محلی استان وجود دارد که به مرور و طبق برنامه‌ریزی برای آبیاری کشتزار‌های سراسر استان برداشت می‌شود.

موسوی با بیان این‌که امسال میانگین آبگیری آب‌بندان‌های مازندران در بیشترین میزان ذخیره به ۹۶ درصد رسید، گفت: به لطف بارش‌های به هنگام و مناسب حجم آب موجود در آب‌بندان‌های مازندران فروردین امسال از ۳۸۸ میلیون متر مکعب نیز عبور کرد که حدود ۸۶ میلیون متر مکعب بیشتر از بالاترین حد ذخیره آب‌بندان‌های استان در سال ۱۴۰۲ است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای مازندران افزود: در فصل کشاورزی سال جاری با توجه به بارش‌های به هنگام و افزایش آورد آب رودخانه‌ها نسبت به سال گذشته، میزان برداشت آب از آب‌بندان‌های مازندران کمتر شده است.

موسوی با اشاره به خشکسالی شدید سال گذشته که سومین سال پیاپی خشکسالی در مازندران بود، گفت: در مدت مشابه پارسال -یکم فروردین تا ۲۳ تیر ۱۴۰۲- حجم آب برداشت شده از آب‌بندان‌های مازندران حدود ۲۰۸ میلیون متر مکعب بود که معادل ۶۹ درصد از کل آب ذخیره شده آب‌بندان‌های استان در سال گذشته است، اما امسال در همین بازه زمانی حدود ۵۳ میلیون متر مکعب آب کمتر از آب‌بندان‌های مازندران برداشت شده که دلیل اصلی آن بارش‌های به هنگام و بهتر شدن وضعیت آورد رودخانه‌های استان است.

او افزود: پارسال در مجموع حدود ۲۲۶ میلیون متر مکعب آب از آب‌بندان‌های مازندران برای تأمین آب کشاورزی استان برداشت شد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای مازندران گفت: در مازندران ۸۷۸ قطعه آب‌بندان با مساحت مجموع ۱۶ هزار و ۵۵۸ هکتار و حجم آبگیری ۴۰۵ میلیون متر مکعب وجود دارد که نزدیک به ۳۵ هزار هکتار از کشتزار‌های استان را زیر پوشش قرار می‌دهد.

او درباره تعداد آب‌بندان‌های مازندران افزود: بیشترین تعداد آب‌بندان‌های استان از نظر تقسیمات شهرستانی با ۲۰۷ قطعه به مساحت مجموع سه هزار و ۶۲۷ هکتار در شهرستان بابل قرار دارد و کمترین تعداد نیز با یک آب‌بندان به مساحت ۲۰ هکتار مربوط به شهرستان نوشهر است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار