استاندار آذربایجان غربی گفت: مرز تمرچین پیرانشهر از امن ترین مسیرها و مرزهای کشور برای تردد زائران اربعین است.

محمد صادق معتمدیان روز شنبه در نشست ستاد اربعین آذربایجان غربی با اشاره به اینکه تامنی امنیت زائران از وظایف اصلی مسوولان است، گفت: هیچ مورد امنیتی در سالهای گذشته در تردد از مرز تمرچین گزارش نشده و امسال هم اقلیم کردستان عراق امادگی مطلوبی برای عملیاتی شدن تردد ها و ارائه خدمات دارد.

وی با قدردانی از سرکنسول جمهوری اسلامی در اربیل از بابت بازگشایی مرز تمرچین برای تردد زوار اربعین گفت: بازگشایی مرز تمرچین از نظر تثبیت مولفه های اقتدار و امنیت در منطقه نیز حایز اهمیت است که از مسوولان قرار گاه رمضان و سایر افراد که در این راستا به رغم وجود برخی مشکلات تلاش کردند قدردانی می کنیم.

معتمدیان با اشاره به پذیرایی مطلوب و استقبال اقلیتهای دینی و اهل تسنن از زائران اربعین ادامه داد: این اقدامات حاصل کارهای فرهنگی مطلوب و تلاشهای مرتبط با اطلاع رسانی و اقدامات رسانه ای بوده است.

وی با تاکید ادامه روند اطلاع رسانی با پخش مستندات تهیه شده از رسانه و شبکه های مختلف گفت: لازم است هموطنان در جریان امکانات موجود قرار گرفته و بتوانند مسیرهای مسافرتی خود را انتخاب کنند.

استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه ۲ تا ۲.۵ درصد از زائران از مرز تمرچین برای زیارت اربعین مشرف می شوند ادامه داد: آب و هوای مساعد استان و تفاوت دمای ۱۸ درجه ای این منطقه با جنوب کشور مهمترین مزیت برای مسافران داخلی و خارجی برای سفر به کربلاست.

وی با اشاره به اینکه حمل و نقل مستقیم مسافران به کربلا مهمترین چالش سال گذشته بود اظهار کرد: این موضوع رصد و آسیب شناسی شده و مقرر شده تا با بکارگیری خودروهای دارای سیستم سرمایشی مطلوب این چالش رفع شود.

استاندار آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه بهتر است مرز تمرچین فقط برای عبور زائران باشد اضافه کرد: اسکان زائران در کارخانه قند و موکبها خواهد بود را که حفظ نظم و آرامش در مرز اولویت دارد.

معتمدیان با اشاره به زیرساختهای مطلوب برای تردد زوار اربعین گفت: در این راستا اقدامات بسیار خوب و فاخری تحقق یافته است ولی این به معنی نبود مشکل نیست و تلاش می شود تا با بکارگیری همه ظرفیتهای استانی مسیری خوب و سفری مطلوب برای زائران رقم زده شود.

وی با اشاره به اینکه ایمنی زائران بسیار حایز اهمیت است اضافه کرد: این موضوع بخشی به راهداری و بخشی به راه و شهرسازی مربوط است که توجه بیشتری به زیرساختهای جاده های و راهها داشته باشند.

استاندار آذربایجان غربی گفت: لازم است تا در زمینه اسکان و تغذیه در مسیر ظرفیتهای حداکثری بکار گرفته شود.

موکبهای اربعین در اقلیم کردستان عراق از هشتم ماه صفر پذیرای زائران هستند

سرکنسول جمهوری اسلامی در اربیل عراق نیز در این جلسه اظهار کرد: تصمیماتی خوبی در باره تردد زائران اخذ شده و از پنجم ماه صفر موکبها در اختیار مجریان خواهد بود و از روز هشتم پذیرش زوار در موکبها آغاز می شود و قبل از این موعد امکانات پذیرایی و اسکان از زائران فراهم نیست.

نصراله رشنودی افزود: در موعد برگشت زوار نیز موکبها تا سه روز بعد از اربعین حفظ می شود و بعد از آن خدماتی به زائران داده نخواهد شد.

سرکنسول جمهوری اسلامی در اربیل عراق بیان کرد: افزایش گیتهای مسافری به ۴۴ گیت در مرزتمرچین گام خوبی بوده که برداشته شده و آمادگی برای افزایش ۱۰ گیت نیز وجود دارد.

وی ادامه داد: محدودیت زمانی برای تردد زائران در مرز وجود ندارد و مقرر شده تا حمل یکسره مسافران از اربیل به کربلا نیز فراهم شود.

رشنودی گفت: از استاندار آذربایجان غربی از بابت تلاشهای فراوانی که برای بازگشایی مرز تمرچین و تامین امنیت زائران داشتند قدردانی می کنیم و سعی می شود به رغم وجود تفاوتهای فراوان در زیرساختهای جمهوری اسلامی و اربیل عراق شرایط مطلوبی برای تردد زوار فراهم شود.

نصراله رشنودی اضافه کرد: شرایط حمل و نقل و جابجایی مسافر در عراق با داخل ایران متفاوت است و کمیته اربعین در اقلیم کردستان عراق از یکماه گذشته اغاز بکار کرده است.

برچسب ها: مرز تمرچین ، اربعین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.