اجلاس ناتو نیز نگرانی‌ها از وضعیت سلامت بایدن را کاهش نداد. او زلنسکی را «رئیس جمهور پوتین» و کاملا هریس را «ترامپ» نامید.

دردسر‌های بایدن در هشتمین دهه زندگی خود پایان ندارد. بایدن ۸۱ ساله در حالی وارد رقابت انتخاباتی با دونالد ترامپ ۷۸ ساله شده است که انتقادات از او به دلیل ادامه فعالیت سیاسی در دهه هشتم زندگی اش ادامه دارد. در حالی که سران ناتو در نشست سالانه خود در واشنگتن غرق در نگرانی‌های گوناگون به ویژه وضعیت سلامت بایدن بودند، با پایان نشست مطبوعاتی رئیس‌جمهور آمریکا، باز هم موجی از واکنش‌های متضاد و متناقض درباره سلامت جسمی و روانی و توانایی او برای ادامه حضور در رقابت‌های ریاست جمهوری به راه افتاده است.

جو بایدن اگرچه درباره موضوعات سیاست خارجی پاسخ‌هایی طولانی داد، اما در پاسخ به سوالی درباره توانایی معاون خود، کاملا هریس، در شکست دادن دونالد ترامپ، او را به اشتباه ترامپ نامید. همین موضوع، بیشترین میزان توجه را در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به خود جلب کرده و باعث شده است که درخواست‌ها از بایدن برای کناره‌گیری از رقابت‌های انتخاباتی ادامه یابد. 

در نخستین واکنش‌ها، دونالد ترامپ با انتشار پستی در شبکه اجتماعی تروث که متعلق به خود اوست، همین نکته را دستمایه انتقادی طعنه‌آمیز از بایدن کرد. اندکی پس از انتشار پست ترامپ، پستی در حساب کاربری جو بایدن در شبکه ایکس منتشر شد که در آن با اشاره به محکوم شدن ترامپ در دادگاه نوشته شده بود: «بله، در ضمن من متوجه تفاوت‌ها هستم، یکی دادستان است و دیگری جنایتکار.» بایدن پنج‌شنبه در نشست خبری مشترک با زلنسکی هم، به اشتباه او را پوتین خطاب کرد.

بایدن سپس این اشتباه خود را اصلاح کرد و گفت آن قدر بر شکست دادن پوتین متمرکز شده، که نام او را به اشتباه به زبان آورده است. از دیگر گاف‌های بایدن در نشست خبری این بود که او به جای «فرماندهان نظامی» از عبارت «فرمانده کل قوا» که برای مقام رئیس‌جمهوری به کار می‌رود، استفاده کرد. در پایان نشست مطبوعاتی، بار دیگر از بایدن پرسیده شد که آیا نامزدی خود را در سناریویی در نظر می‌گیرد که کاملا هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا در نظرسنجی‌ها ترامپ را شکست دهد؟ رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «نه، مگر این که آن‌ها برگردند و بگویند هیچ راهی برای برنده شدن وجود ندارد.» او گفت: «بنابراین راه درازی برای پیمودن این کمپین وجود دارد، و من فقط به حرکت ادامه خواهم داد. شما هم به حرکت ادامه دهید. من کار‌های بیشتری برای انجام دادن دارم. ما کار‌های بیشتری داریم که باید آن‌ها را تمام کنیم.» بایدن تاکید کرد که او در حزب دموکرات از حمایت گسترده‌ای برخوردار است. کاملا هریس نیز پس از نشست مطبوعاتی بایدن با انتشار ویدئویی در شبکه ایکس همچنان از او دفاع کرد. اشتباه بایدن در ترامپ نامیدن کاملا هریس، یکی از موضوعات جنجالی نشست مطبوعاتی بایدن بود.
 
تقویت جنبش حامیان کناره‌گیری بایدن
با این حال، جنبش مخالفان ادامه نامزدی بایدن برای انتخابات ریاست‌جمهوری، همزمان با سکوت رهبران حزب دموکرات، پرقدرت‌تر و گسترده‌تر شده است. به گزارش ان‌پی‌آر، نشست خبری بایدن پس از پایان نشست رهبران ناتو در واشنگتن و در حالی برگزار شد که مدیران کارزار انتخاباتی بایدن امیدوار بودند با نشست ناتو، قدرت و رهبری او را در صحنه جهانی نمایش دهند. اکنون شواهد حاکی ازآن است که ارزیابی‌ها چندان با این خوش‌بینی نمی‌خواند. سی‌ان‌ان گزارش داد اوباما و نانسی پلوسی، رئیس پیشین مجلس نمایندگان آمریکا، به صورت خصوصی درباره جو بایدن و آینده کارزار انتخاباتی او گفتگو کردند. دو طرف ابراز نگرانی کردند که برای بایدن شکست دادن ترامپ بسیار سخت‌تر شده است و هر دو مطمئن نیستند در این باره چه باید کرد.

جیم هیمس، عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا نیز پس از نشست خبری بایدن ابراز امیدواری کرد که او از دور رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری کنار برود. او همکاری با بایدن را افتخار خود دانست، اما هشدار داد انتخابات ۲۰۲۴ سرنوشت دموکراسی آمریکا را مشخص می‌کند و به همین دلیل باید قوی‌ترین نامزد برای مقابله با «خودکامگی» ترامپ معرفی شود. اسکات پیترز، عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا، با ابراز نگرانی از این که بایدن نمی‌تواند در کارزار انتخاباتی برنده باشد، از او خواست از رقابت‌ها کنار برود. پیترز با هشدار درباره این که سطح خطر بالاست و دموکرات‌ها در مسیر باخت هستند، گفت: «وجدانم مرا ملزم می‌کند که علنا اعلام موضع کنم و وفاداری‌ام به آمریکا و دموکراسی آن را بر علاقه شخصی‌ام به بایدن و اطرافیانش ترجیح دهم.»

منبع: روزنامه خراسان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار