رئیس هیئت عامل صندوق ملی مسکن گفت: در سال گذشته ۲ هزار میلیارد تومان خرید فولاد از بورس کالا انجام شد و در اختیار پروژه‌های نهضت ملی مسکن قرار گرفت.

محمدرضا مهدیار اسماعیلی رئیس هیأت عامل صندوق ملی مسکن در نشست خبری امروز خود با بیان اینکه هم اکنون رقم اجرای نهضت ملی مسکن در سراسر کشور از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد عبور کرده است گفت: از این میزان حدود ۷۰۰ هزار واحد تکمیل و تحویل متقاضیان شده است.
 
اسماعیلی ادامه داد: برای ساخت واحدهای در حال اجرای نهضت ملی مسکن تاکنون ۴۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه شد از این میزان مبلغ هزینه شده ۲۳۴ هزار میلیارد تومان آورده مردم، ۱۳۷ هزار میلیارد تومان منابع بانکی و ۳۰ هزار میلیارد تومان از طریق منابع صندوق ملی مسکن و سازمان‌های همکار (سازمان ملی زمین و مسکن، شرکت بازآفرینی شهری ایران، شهرهای جدید و بنیاد مسکن) هزینه شد.
 
این مقام مسئول توضیح داد: در سال گذشته حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان مستقیم از منابع صندوق ملی مسکن در بخش مسکن هزینه شد که ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان جهت انتقال زیرساخت‌های آب، برق و غیره و ۵ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان تکمیل واحدهای مسکن مهر هزینه شد.
 
وی با تاکید بر اینکه سایت‌های مسکن مجهز به خدمات زیربنایی و روبنایی تحویل متقاضیان خواهد شد، گفت: در سال گذشته برای اداره هزینه‌های ساخت مسکن و جلوگیری از تورم خرید فولاد از طریق بورس کالا انجام شد که بزرگ‌ترین خرید فولاد به شمار می‌رفت. در سال گذشته صندوق ملی مسکن از طریق بورس کالا ۲ هزار میلیارد تومان صرف خرید هزینه فولاد پروژه‌های نهضت ملی مسکن کرد.
اسماعیلی با بیان اینکه صندوق ملی مسکن با تعهدی که برای تکمیل واحدهای در حال ساخت داشت در سال گذشته آسانسورهای نهضت ملی مسکن را با منابع داخلی صندوق به تعداد یک هزار و ۶۷۲ فقره خریداری کرد گفت:  همچنین قرارداد ۲ هزار و ۳۱۳ آسانسور باقی است که برای این آسانسورها ۷۹۰ میلیارد تومان پرداخت شد.
 
رئیس هیات عامل صندوق ملی مسکن با بیان اینکه تا امروز بابت تکمیل محوطه‌ها و معابر دسترسی مسکن مهر باقی‌مانده این صندوق یک‌هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان هزینه کرد گفت:به منظور تکمیل پروژه‌های با بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی تسهیلات قرض الحسنه پرداخت شده و  تا امروز یک هزار میلیارد تومان بابت این تسهیلات پرداخت شده است. همچنین، تا امروز ۹ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان منابع بازگشتی مسکن مهر در نهضت ملی مسکن هزینه شده است.
او گفت: تلاش شد تا در دولت سیزدهم از طریق صندوق ملی مسکن روند خانه سازی در کشور متحول شود که یکی از آنها طراحی سازوکاری برای جلوگیری از افزایش قیمت هزینه ساخت بود.
 
وی با یادآوری اینکه در قانون جهش تولید مسکن برای تحول در ساخت خانه در کشور دو ظرفیت فولاد و سیمان دیده شد، توضیح داد: با توجه به اینکه ۷۰ درصد هزینه‌های ساخت واحدهای مسکونی مربوط به فولاد و سیمان است تلاش شد تا از ظرفیت قانونی برای خرید این دو محصول عمده به شکل کلان استفاده شود. در همین رابطه در سال گذشته ۲ هزار میلیارد تومان خرید فولاد از بورس کالا انجام شد و در اختیار پروژه‌های نهضت ملی مسکن قرار گرفت. امسال نیز مقرر است تا خرید سیمان از طریق بورس کالا برای پیشبرد پروژه‌های نهضت ملی مسکن خریداری شود.
 
این مقام مسئول ادامه داد: هم اکنون در نهضت ملی مسکن بالغ بر ۲۸۰ هزار میلیارد تومان قرارداد منعقد شده است که ۱۴۰ هزار میلیارد تومان آن پرداخت شده است. بیشترین رقمی که از تسهیلات نیز پرداخت شده متعلق به بانک مسکن است که معادل ۹۰ هزار میلیارد تومان است.
وی با بیان اینکه  میزان پرداخت وام از بانک‌های گردشگری، خاورمیانه و سرمایه تقریباً صفر است و جرایم مالیاتی شامل حال این بانک‌ها می‌شود گفت:مالیات از بانک‌هایی که به تعهد خود عمل نکردند صرف ساخت مسکن می‌شود.
 
رئیس هیات عامل صندوق ملی مسکن ادامه داد: برای دریافت مالیات از بانک‌های متخلف در سال اول ۶٩ هزار میلیارد تومان برگه تشخیص صادر شده است و در سال دوم نزدیک ٩٠ هزار میلیارد تومان و در سال سوم هم میزان صدور برگه تشخیص بالای ١۴٠ همت است و جمع آنها صرف ساخت مسکن خواهد شد.
 
اسماعیلی درباره میزان وصولی مالیات و جرایم بانک‌ها نیز با اشاره به اینکه تا به امروز از محل مالیات‌ها وصولی به صندوق ملی مسکن انجام نشده است افزود: از محل سایر مالیات‌ها از جمله مالیات بر خانه‌های خالی و خانه‌های لوکس ١۶ هزار میلیارد جمع مالیات‌ها بوده که تاکنون ٨. ۵ هزار میلیارد تومان وارد از این محل وارد صندوق شده است.
 
رئیس صندوق ملی مسکن همچنین درباره استفاده از منابع نفتی برای صندوق ملی مسکن با بیان اینکه مجوز ٢ میلیارد دلار از محل استجازه رهبری و تهاتر نفت ارائه شده و کش و قوس زیادی در این خصوص وجود داشت، گفت: کل مبلغ در نظر گرفته شده از این محل برای اجرای نهضت ملی مسکن ۲ میلیارد دلار در نظر گرفته شده است که در ابتدا مقرر بود صندوق توسعه ملی به صورت داوطلبانه آن را بپردازد اما در مقام اجرا با محدودیت‌های وزارت نفت مواجه شد.
 
وی افزود: مطابق مصوبه وزیران  طی امسال مقرر شده تا در سال پیش رو مبالغی مربوط به این ۲ میلیارد دلار دریافت شود که در یک ماه و نیم گذشته دریافت ۱۰ هزار و ۱۹۵ میلیارد ریال آن آغاز شد و ورود منابع نفتی از فرایند مذکور به صندوق ملی مسکن شکل گرفت و تا پایان سال کل این مبلغ که بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیارد ریال است، واریز شود.

خبرنگار: محبوبه کباری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار