مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل اعلام کرد: واکسیناسیون دام عشایر شاهسون استان اردبیل علیه بیماری تب برفکی در ییلاقات سه شهرستان مشکین شهر، سرعین و نیر در دامنه سبلان آغاز شد.

مهدی فیض با اشاره به تداوم این طرح واکسیناسیون ۵۰۰ هزار راس دام سبک و سنگین عشایر شاهسون در مناطق ییلاقی استان اردبیل تا دو ماه آینده گفت: هم اینک عملیات واکسیناسیون دام علیه بیماری تب برفکی با حضور پنج اکیپ در مناطق ییلاقی سه شهرستان مشکین شهر، سرعین و نیر جریان دارد.

او با اشاره به اجرای طرح واکسیناسیون دامی علیه بیماری تب برفکی در سال جاری برای حدود ۲ میلیون راس واحد دامی سبک و سنگین بیان کرد: پیشگیری از بیماری‌های دامی از طریق واکسیناسیون بر اساس جدول زمان‌بندی شده علیه بیماری‌های مختلف در جمعیت دامی عشایر استان یکی از رویکرد‌های اداره کل دامپزشکی استان است.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل همچنین اظهار کرد: کنترل بیماری تب برفکی به علت اهمیت این بیماری در تلفات و خسارت دامها، در اولویت کاری اداره کل دامپزشکی استان قرار گرفته است.

او از جامعه عشایری استان خواست تا در روند اجرای طرح رایگان واکسیناسیون دام علیه بیماری تب برفکی با اکیپ اعزامی اداره کل دامپزشکی استان اردبیل همکاری کنند.

 فیض کنترل بیماری تب برفکی را در اقتصاد و معیشت جامعه عشایر استان اردبیل مهم خواند و گفت: با اجرای طرح واکنیساسیون سراسری علیه بیماری تب برفکی، سلامت دام بهره برداران عشایری تامین و تضمین شده و رسالت اداره کل دامپزشکی استان اردیل در خدمت رسانی به جامعه کوچ نشین نیز محقق می‌شود.

 او بیان کرد: بیماری تب برفکی یک بیماری ویروسی است که می‌تواند در میان جمعیت دامی به سرعت شیوع یافته و در جریان ابتلا، بهداشت و حیات دام را به مخاطره انداخته و از نظر اقتصادی نیز زیان هنگفتی به دامداران وارد کند.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل همچنین گفت: این بیماری می‌تواند دام‌های مبتلا را دچار لنگش و زخم دهان کرده و علاوه بر اختلاش جدی در روند تعلیف و تغذیه دام و بروز لاغری ناخواسته، در موارد حاد موجب تلف شدن بره و گوساله دامداران شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.