مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان‌شمالی گفت: شهروندان استان در سه ماهه نخست امسال ۱۷۷ هزار جلد کتاب از ۷۵ باب کتابخانه عمومی به امانت گرفتند.

 

مهدی آریان گفت : نرخ امانت کتاب در خراسان شمالی به ازای هر ۱۰۰ نفر جمعیت ۲۰ جلد کتاب است.

او گفت : اکنون در کتابخانه های عمومی استان یک میلیون و ۲۷ هزار جلد کتاب وجود دارد سرانه تعداد کتابخانه ها به ازای هر ۱۰۰ نفر جمعیت محاسبه می شود که این سرانه در خراسان شمالی حدود ۱۱۸ جلد است.

آریان با بیان اینکه در خراسان شمالی ۷۵ باب کتابخانه فعال است، خاطرنشان کرد: از مجموع این تعداد کتابخانه در استان ۶۶ باب کتابخانه عمومی نهادی و ۹ باب کتابخانه عمومی مشارکتی است.

او گفت : سرانه کتابخانه های عمومی به ازای هر ۲۵ هزار نفر محاسبه می شود که این سرانه در استان ۲.۱۴ است.

آریان زیر بنای کل کتابخانه های عمومی استان را ۲۶ هزار و ۴۷ متر مربع عنوان کرد و گفت: در شاخص سرانه زیر بنا به ازای هر ۱۰۰ نفر جمعیت، ‌ سرانه استان خراسان شمالی ۲.۹۷ متر مربع است.

عضویت حدود ۶۰ هزار نفر در کتابخانه های استان

وی تعداد اعضای کتابخانه های عمومی استان را نیز ۵۹ هزار و ۹۶۸ نفر دانست و یادآور شد: این شاخص در استان ۶.۸۴ است که سرانه تعداد مراجعه به کتابخانه ها ی عمومی به ازای هر ۱۰۰ نفر از جمعیت محاسبه می شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان‌شمالی خاطرنشان کرد:‌ در سه ماه سال جاری در مجموع ۲۵۹ هزار نفر به کتابخانه های عمومی این استان مراجعه کرده اند که شاخص سرانه مراجعان در این استان ۲۹.۵۲ نفر است.

وی به گستردگی خدمات کتابخانه های عمومی اشاره کرد و گفت: امروزه کتابخانه های عمومی تنها به ارائه خدمات امانت کتاب نمی پردازند و در حال تبدیل شدن به یک پایگاه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی هستند.

آریان تصریح کرد: ۱۰ کتابخانه شهریار گلستان شهر در بجنورد، اندیشه و نبوت در شیروان، ملاصدرا در فاروج، امام خمینی(ره) در اسفراین، پیامبر اعظم(ص) در گرمه، شهید مطهری در جاجرم، جوادالائمه در سملقان، سعدی و آیت الله شیخ عبدالله رازی در راز و جرگلان به عنوان پایگاه معرفی شدند که در ادامه اجرای طرح این ظرفیت وجود دارد که در تمام کتابخانه های عمومی استان اجرایی شود.

وی گفت:‌ همچنین با هدف حمایت از کسب و کارهای کوچک چهار غرفه دائمی در کتابخانه عمومی مرکزی آیت الله مهمان نواز بجنورد دایر شده است که دست سازه ها شامل ادویه جات، شمع سازی، محصولات چوبی و محصولات حوزه عفاف و حجاب در معرض دید علاقمندان قرار گرفته و به فروش می رسد.

خراسان شمالی یک میلون نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد آن در روستاها سکونت دارند.

منبع : ایرنا

برچسب ها: کتابخانه ، کتاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.