مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس به تشریح برنامه‌های ایام محرم و صفر در حوزه فرهنگ و هنر این استان پرداخت.

حمیدرضا قانعی در حاشیه سوگواری حسینی در شیراز با اعلام برنامه‌های ایام محرم و صفر حوزه فرهنگ و هنر گفت: رابطه هنر و دین، ارتباطی پیچیده و قابل تامل است که می‌تواند در نهایت به هدایت نوع بشر منجر شود و همین‌جاست که هنرمندان دست به خلق آثاری می‌زنند که انگار در دل همان برهه از تاریخ با چشمانی اشک‌آلود و دلی غمگین به تماشای تاسوعا و عاشورا نشسته‌ایم و درس‌ها می‌گیریم و به ساحت مقدس شهید کربلا، توسل می‌جوئیم.

او افزود: هنر عاشورایی که به واسطه ذهن و تخصص خلاقانه اهالی هنر بازآفرینی می‌گردد، آنقدر دارای محتوی غنی و موثری است که می‌تواند مفاهیم عاشورایی را بی واسطه و در میان جامعه، به تصویر بکشد و ذهن و روح بشریت را به بزنگاهی هدایت کند که حماسه شهادت حضرت حسین (ع) و یاران باوفایش، تمام تاریخ را ورق زده است.

قانعی تصریح کرد: اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز در پاسداشت حماسه کربلا با همراهی اهالی فرهنگ، ادب و هنر استان، اقدام به برگزاری و اجرای فعالیت‌هایی کرد است تا بتواند گوشه‌ای از زحمات هنرمندان برای زنده نگه داشتن قیام امام شهید را ظهور و بروز دهد که می‌توان به حمایت از انجمن‌های ادبی و به‌طور خاص رویداد‌هایی از جنس شب شعر‌های آیینی اشاره کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس ادامه داد: شب شعر عاشورای شهرستان استهبان، شب شعر ماه ساقی در شهرستان ارسنجان، شب شهر‌های فاطمی داراب، جهرم، شب شعر مجتبوی داراب، شب شعر‌های رضوی و علوی در شهرستان‌های اقلید و شیراز و همچنین به‌واسطه قرارگرفتن در آستانه کنگره شهدای استان و حمایت از شب شعر‌های ایثار و شهادت و همچنین شب شعر شهدای شاهچراغ (ع) در دستور کار است و البته تمامی این رویداد‌های شعر، مردم پایه هستند و نقش اداره‌کل ارشاد صرفا تسهیل‌گرانه و حمایتی است.

او با اشاره به اینکه حمایت از برگزاری سوگواره ملی عاشورایی اقوام و عشایر کشور که در سال‌های گذشته برگزار شده است امسال نیز با قوت بیشتر ادامه خواهد یافت، گفت: تعزیه و سوگواره‌های تعزیه هم از جمله تعزیه قمربنی هاشم (ع) و ورود کاروان امام حسین (ع) در شهرستان قادرآباد، سوگواره تعزیه شهرستان لامرد، سوگواره تعزیه بوانات و خرمبید و همچنین سوگواره دهه آخر صفر در شیراز و بازسازی ورود کاروان کربلا در لارستان هم در این راستا مورد حمایت قرار گرفته‌اند.

این مدیر فرهنگی استان فارس بیان کرد: همچنین، سومین سوگواره بین‌المللی آوا‌ها و نوا‌های عاشورایی از دیگر برنامه‌های ایام محرم و صفر است که تفاوت این دوره از سوگواره با دوره گذشته برگزاری آن به صورت بین‌المللی است و گروه‌هایی از کشور‌های مسلمان مانند افغانستان، عراق و آذربایجان نیز با آوا‌ها و نوا‌های مرتبط با واقعه عاشورا در این رویداد شرکت دارند.

او گفت: این سوگواره به میزبانی شیراز با هدف احیا و تحکیم سنت‌ها و میراث عاشورایی اقوام و و مناطق سراسر ایران اسلامی و جهان تشیع در سه بخش آیین‌ها، آوا‌ها و نوا‌ها برگزار می‌شود که در بخش آیین‌ها شاهد نمایش سنت‌های بومی یا نمایشی، اجرای بخشی از تعزیه‌های میدانی و اجرای نقالی و پرده‌خوانی هستیم.

قانعی ادامه داد: در بخش نواها، آثار تکنوازی وتک‌خوانی، گروه‌نوازی و اجرای تک قطعه موسیقی عاشورایی می‌توانند شرکت کنند و در بخش آوا‌ها میزبان چاووش‌خوان‌ها، لالایی‌های عاشورایی و مداحی آیینی و بومی خواهیم بود که این سوگواره روز‌های چهارم و پنجم مردادماه، همزمان با ۱۹ و ۲۰ محرم برگزار می‌شود.

بداهه‌نویسی «مشق عشق» با حضور اهالی خوشنویس

مدیر کل فرهنگ و ارشاد فارس گفت: با توجه به فرا رسیدن سالروز شهادت سرور و سالار شهید حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفای ایشان اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس و انجمن خوشنویسان استان فارس نیز در نظر دارند برنامه بداهه‌نویسی «مشق عشق» با حضور جمعی از خوشنویسان بنام فارس برگزار کنند. این برنامه روز یکشنبه، ۲۴ تیرماه مصادف با هشتم محرم از ساعت ۱۹ الی ۲۳ در اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار خواهد شد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان فارس یادآور شد: مراسم چاووش‌خوانی روز اول محرم توسط پیر غلامان و پیر چاووشان شهرستان در مسیر خیابان امام تا حسینیه امام صادق (ع) بوانات با همکاری هیئات مذهبی برگزار شد و با حضور عموم مردم و تعدادی چاووش‌خوان ذکر چاووشی داشتند و در نهایت از پیر غلامان و چاووش‌خوانان با اهدای لوح تقدیر و کارت هدیه توسط امام جمعه و فرماندار و رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و تعدادی از مسئولان تقدیر به عمل آمد.

سوگواره عکس و فیلم عاشورایی و تولید محتوی رسانه‌ای

او اظهار کرد: انجمن فیلم و عکس با همکاری فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان گراش به مناسبت ایام محرم و صفر و با هدف حفظ و ترویج فرهنگ عاشورایی، اقدام به برگزاری دوازدهمین دوره سوگواره عکس و فیلم عاشورایی کرده است که امسال سوگواره عکس عاشورایی گراش به صورت رقابتی در دو بخش منطقه‌ای و شهرستان گراش از تاریخ ۱۰ تا ۱۴ شهریورماه برگزار می‌شود و علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره تماس۰۹۱۷۹۸۱۰۳۱۴ مجید افشار، دبیر برگزاری سوگواره در تماس باشند.

قانعی، تولید محتوای رسانه‌ای ویژه شبکه‌های اجتماعی با موضوع اربعین حضرت سید الشهدا (ع)، سوگواره تعزیه در ایام پایانی ماه صفر، محفل قرآنی ماه محرم «بشری» و نمایشگاه پوستر‌های عاشورایی در شهرستان‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی که نمایشگاه تابلو‌های عاشورایی در ۱۰ شهرستان فارس که از مرودشت و تخت جمشید آغاز شده است و در شهرستان‌های شمالی استان می‌چرخد را از دیگر برنامه‌های این ایام اعلام کرد.

برپایی مسابقه کتابخوانی «همرزمان حسین (ع)»

مدیر کل فرهنگ و ارشاد فارس همچنین گفت: مسابقه کتابخوانی از کتاب «همرزمان حسین (ع)» ویژه ترویج مکتب عاشورا نیز در این مقوله جای خاصی دارد که دارای ۱۰ گفتار از آیت‌الله‌العظمی سید علی خامنه‌ای (مدّظلّه‌العالی) در تحلیل مبارزات سیاسی امامان معصوم (علیهم‌السلام) است و به‌صورت پی دی اف به اشتراک گذاشته می‌شود و متعاقبا لیک مسابقه و شیوه شرکت اعلام خواهد شد.

او افزود: مسابقه «دلیران لبنان» در پاسداشت فرهنگ ایثار و شهادت جهان مقاومت نیز در نظر گرفته شده است که این مسابقه برای آشنایی بیشتر با این قهرمانان کم نظیر طراحی و منتشر می‌شود و به ۱۰ نفر از برگزیدگان هر کدام مبلغ ۱۰ میلیون ریال تقدیم می‌شود و لینک شرکت در مسابقه به آدرس https://survey.porsline.ir/s/FJN ۳ EIw ۰ است.

رونمایی از آلبوم پادکست یک مشت زیتون پیشکشی به مردم رشید و داغدار غزه با شعار غزه امتداد کربلا در دهه دوم محرم و همنین، برنامه صحبت یار که در این نوبت به پاسداشت هنرمندان تعزیه‌خوان استان خواهد رفت؛ از دیگر برنامه‌هایی است که این مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس بدان‌ها اشاره کرد.

قانعی در پایان گفت: هنر دینی یکی از دوران‌های شکوهمند تاریخ هنر و یکی از ارزشمندترین دستاورد‌های بشری در عرصه هنری به‌شمار می‌آید و شامل انواع متنوعی از هنر همچون معماری اسلامی، خوشنویسی، نقاشی، پرده‌خوانی، نقالی، تعزیه و مانند آنها می‌شود که در ایام شکوهمند و تاثیرگزار محرم و صفر نمود احساسی و اندیشه‌های شگرف آن در آثار هنرمندان جلوه‌گری می‌کند که از مهم‌ترین این آیین‌ها، آیین عزاداری عاشورا است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.