اصلی‌ترین هدف رژیم صهیونیستی از ترور فرماندهان مقاومت، تضعیف جبهه مقاومت در نبرد با تل‌آویو است.

مقامات رژیم صهیونیستی در طول ماه‌های گذشته و اخیر، به ترور برخی فرماندهان مقاومت اسلامی فلسطین و لبنان دست‌زده و حتی در برخی عملیات‌های موردی، فرماندهان مقاومت در عراق و سوریه را نیز هدف قرار داده‌اند. سؤال اصلی اینجاست که این اقدامات تروریستی با چه هدفی صورت می‌گیرد؟ آیا اهداف رژیم صهیونیستی در ترور فرماندهان میدانی مقاومت محقق شده است؟ درغیر این صورت، چه تبعاتی درانتظار عاملان این ترور، یعنی مقامات امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی و آمریکا خواهد بود؟

 هدف از ترور فرماندهان مقاومت چیست؟

بدون‌شک اصلی‌ترین هدف رژیم صهیونیستی از ترور فرماندهان مقاومت، تضعیف جبهه مقاومت در نبرد با تل‌آویو است. این روند طی ماه‌های اخیر تشدید شده است. بااین‌حال، ترور فرماندهان میدانی حماس و حزب‌ا... نه‌تن‌ها تاثیری در استمرار مقاومت و حتی بروزعملیات‌های هوشمند تجسسی وعملیاتی علیه صهیونیست‌ها نداشته، بلکه انگیزه رزمندگان رادرجنگ با رژیم صهیونیستی دوچندان ساخته است. این همان مسأله‌ای است که رسانه‌های صهیونیستی نیز به آن اذعان کرده‌اند. به عنوان مثال اخیرا هاآرتص در سرمقاله خود با عنوان «ترور‌های حماقت‌بار» نوشت: «این ترورهابه منزله ماده اشتعال‌زایی برای تشدید تنش‌هاست که با واکنش‌های حزب‌ا... به تحمیل هزینه‌های سنگین علیه اسرائیل منجرشده است، به‌طوری‌که دائما موجب کشته‌شدن اسرائیلی‌ها در شمال و جولان می‌شود.» براساس آخرین حادثه ازاین نوع وشهادت یاسر قرنبش وبه‌دنبال‌آن حمله حزب‌ا... به منطقه جولان با هواپیما‌های بدون سرنشین و تلفات و خسارات ارتش در آنجا، باید پرسید این ترور‌ها چه نقشی در بازگرداندن آرامش و امنیت به اسرائیل داشته است؟

این سؤال را نه‌تن‌ها هاآرتص، بلکه بسیاری از ساکنان اراضی اشغالی که خواستار بازگشت اسرا و پایان‌یافتن جنگ غزه هستند، مطرح می‌کنند. واقعیت امر این است که شرایط میدان روز به روز تحت تاثیر به‌کارگیری تاکتیک‌ها و راهبرد‌های کور میدانی از سوی ارتش رژیم صهیونیستی و موساد سخت‌تر و پیچیده‌تر می‌شود. کابینه نتانیاهو نیز در این معادله، نقش یک بازنده مطلق را ایفا می‌کند. نتانیاهو از یک‌سو در خصوص عواقب وتبعات استمرار جنگ غزه وتشدید عمق ودامنه شکست میدانی و فرامتنی تل‌آویو آگاه است وازسوی دیگرمعتقد است اگرهمین لحظه پایان جنگ ودرحقیقت، شکست رسمی دربرابر مقاومت فلسطین راپس از حدود ۱۰ماه نبرد اعلام کند، دیگر جایی درمعادلات قدرت درتل‌آویو نخواهد داشت و باید هرچه‌سریع‌تر، کابینه جنجالی خود را منحل کند. 

اعتراف هاآرتص به شکست سیاست ترور

دراین میان، تحلیل هاآرتص بیش از هرزمانی موردتوجه ساکنان اراضی اشغالی قرارگرفته است. هاآرتص درنگاه‌منتقدانه‌و هشداردهنده خود درخصوص سیاست ترور فرماندهان مقاومت، خطاب به کابینه نتانیاهووموساد می‌گوید: «سازمان‌هایی مانند حزب‌ا... توانایی پر کردن چند‌باره خلأ ترور رهبران و فرماندهان خود با افراد رادیکال‌تر رادارند. این ترور‌ها دیگر اساسا به‌دلیل اعتقاد به ایجاد تغییر استراتژیک در سیرروند‌ها انجام نمی‌شود، بلکه فقط برای ساکت کردن افرادی است که به‌دنبال جنگ همه‌جانبه هستند. به موازات عدم فایده‌سنجی راهبردی درشمال وترور‌هایی که فاقد خرد سیاسی بود، فرصت برای پیشبرد توافق تبادل‌اسراوپایان‌دادن به جنگ کاهش می‌یابد، تشدید تنش در شمال و جنوب، تنها تلاش‌های دیپلماتیک برای آزادی اسرا را پیچیده‌تر می‌کند.»

نه‌تن‌ها هاآرتص، بلکه بسیاری از صهیونیست‌ها معتقدند که آسیب‌های سیاست ترور در غزه و جنوب لبنان و مرگ اسرائیلی‌ها در ازای آن نشان از بیهودگی و نبود هیچ‌گونه چشم‌اندازی دارد و تنها راه برای بازگشت اسرا و دادن فرصتی به شهرک‌نشینان شمال برای بازگشت، توقف جنگ در نوار غزه و تلاش واقعی برای حل‌وفصل سیاسی بحران در شمال است. نباید فراموش کرد که سیدحسن نصرا... تنها شرط پایان‌یافتن عملیات حزب‌ا... درشمال اراضی اشغالی را توقف رسمی و دائمی جنگ غزه از طریق انعقاد توافق آتش‌بس دانسته است. به عبارت بهتر، اگر نتانیاهو تن به آتش‌بس دائمی ندهد، نه‌فقط خبری از آزادی اسرای صهیونیست نخواهد بود، بلکه با ضربات سهمگین‌تری از سوی مقاومت اسلامی لبنان و فلسطین مواجه خواهد شد. 

مقاومت استوارتر می‌شود 

پیش ازاین، گادی شمنی، فرمانده سابق منطقه مرکزی و تیپ غزه در ارتش اسرائیل در مصاحبه‌ای رادیویی پس از ترور شهید طالب سامی عبدا... تاکید کرده بود: «ترورها، حزب‌ا... را فلج نمی‌کندوتوانایی‌های میدانی آن راتغییرنمی‌دهد؛ حملات پهپادی و راکت‌باران پس از ترور گواه این ادعاست. ارتش اسرائیل قادر به انجام عملیاتی نیست که به ایجاد بازدارندگی در مقابل حزب‌ا... بینجامد.»

صلابت حزب‌ا... لبنان نه‌فقط درطول جنگ غزه، بلکه در طول دهه‌های اخیر نیز هیچ‌گاه با ترور و شهادت رهبران آن دستخوش تغییر نشده است. مقاومت اسلامی لبنان آماده‌تر و استوارتر از هر زمان دیگری به سوی هدف مقدس خود، یعنی نابودی رژیم کودک‌کش صهیونیستی گام برمی‌دارد. شکست صهیونیست‌ها در جنگ غزه یکی از مهم‌ترین قطعات پازل سقوط و نابودی اسرائیل است.

منبع: جام جم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار