سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مهاباد گفت: آبراه تاریخی در میدان مه‌نگوران این شهر که بر اثر فرونشست زمین نمایان شده بود، ترمیم و بازسازی شده است.

واحد جولایی سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مهاباد گفت: آبراه تاریخی در میدان مه‌نگوران پس از عملیات شهرداری دچار فرونشست شده و یک مسیر هدایت آب که به احتمال زیاد مربوط به دوره پهلوی است نمایان شده بود و با هماهنگی با کارشناسان میراث فرهنگی استان مرمت و بازسازی شده است.

وی اضافه کرد: اکنون در این مرحله با همکاری شهرداری مرمت مسیر صورت گرفت تا مشکل مغازه‌داران این بازار حل شود و علاوه بر این ایمن سازی لازم صورت گرفت تا کسی بر اثر افتادن در چاله ایجاد شده آسیب نبیند.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مهاباد در ادامه گفت: در خصوص اینکه در این مسیر سازه قدیمی دیگری در دل خاک وجود داشته باشد، باید مطالعات و بررسی میدانی بیشتری صورت گیرد.

وی اظهار کرد: در آینده و با تصویب اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان‌غربی، طرح مطالعات این آبراه و وسعت آن تهیه و بررسی میدانی و کاربرد‌های اصلی این آبراه بیشتر مورد مطالعه قرار می‌گیرد و نتایج آن از طریق رسانه‌ها به مردم اعلام می‌شود.

هفته گذشته در راسته بقالان میدان «مه‌نگوران» مهاباد بر اثر فرونشست زمین و پس از عملیات شهرداری آبراهی قدیمی نمایان شد که گمان می‌رود در گذشته برای انتقال آب‌های سطحی از مناطق بالادست مهاباد به سمت رودخانه کاربرد داشته باشد.

برخی افراد نیز بر این باور بودند این آبراه بخشی از یک حمام تاریخی در این منطقه است که در زیر خاک مدفون شده است.

شهر ۱۸۰ هزار نفری مهاباد با ۲ هزار و ۴۰۰ کیلومتر مربع مساحت، از سال ۱۳۰۶ بلدیه یا شهرداری در آن راه‌اندازی شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.