بنای تاریخی کوخ کورته‌ک مهاباد مرمت می‌شود

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‎‌دستی مهاباد گفت: بنای تاریخی کوخ کورته‌ک این شهرستان در اولویت مرمت و بازسازی قرار دارد.

واحد جولایی رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‎‌دستی مهاباد گفت: بنای تاریخی کوخ کورته‌‌ک این شهرستان که مدت‌ها ناشناخته بود با تلاش همکاران میراث فرهنگی شناسایی شد و در سال‌های گذشته بیش از یک میلیارد ریال برای مرمت این بنا شامل استحکام‌بخشی، سبک‌سازی گنبد و احیای بخش‌های آسیب‌دیده هزینه شده است.

وی اضافه کرد: هم‌اکنون نیز این بنای تاریخی نیازمند اعتبارات دیگری برای جلوگیری از تخریب بخش‌های بیرونی است که با توجه به مکاتبات انجام شده با اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی در اولویت مرمت قرار دارد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مهاباد با بیان اینکه حفظ و نگهداری بنا‌های تاریخی به عنوان پیشینه‌های غنی فرهنگی و تاریخی به توجه و برنامه‌ریزی بیشتر نیازمند است، در ادامه گفت: مرمت این بنای تاریخی باید به گونه‌ای باشد که اثر مرمت شده شباهت کاملی به دوران اولیه خود داشته باشد.

وی اظهار کرد: برنامه این اداره برای مرمت این بنای تاریخی تعیین کاربری در صورت داشتن متقاضی است تا ضمن حفظ و نگهداری از این بنا از تخریب آن هم جلوگیری به عمل آید.

اثر تاریخی «کوخ کورته‌ک» مهاباد در سال ۱۳۹۴ برای ثبت به اداره‌کل میراث فرهنگی معرفی شد که پس از انجام مطالعات یک سال بعد به ثبت ملی رسید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.