مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در خصوص آتش‌سوزی در منطقه حفاظت شده خاییز در ۲ استان خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد گفت: میزان خسارت وارده در حال بررسی است و هنوز بطور کامل برآورد نشده است.

داود میرشکار مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: بنا بر گزارش کارشناسان استان کهگیوله و بویر احمد کانون آتش‌سوزی در منطقه حفاظت شده خاییز روستای ده خلیفه خیرآباد واقع در شهرستان گچساران استان کهگیلویه اعلام کردند که عامل آن نیز کشاورزی ناپایدار بوده است.

وی افزود: با وجود اینکه این آتش‌سوزی از استان کهگیلویه به کل کوه خاییز که بخشی از آن نیز در استان خوزستان است سرایت کرده است، اما استان خوزستان با تمام توان و امکانات برای مهار آتش‌سوزی در ۲ استان پای کار آمد و هماهنگی‌های برای انجام‌عملیات آب پاشی هوایی را انجام داد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان ادامه داد: در مدت آتش‌سوزی کوه خاییز، هلیکوپتر و هواپیمای آب پاش با هماهنگی اداره کل حفاظت محیط زیست و استانداری خوزستان وارد عمل شدند و عملیات مهار آتش را در ۲ استان انجام دادند.

وی تاکید کرد: انجمن‌های مردم‌نهاد، گروه‌های کوهنوردی، دستگاه‌های اجرایی مختلف، سپاه و بسیج در این مدت با تمام توان و امکانات پای کار بودند که خوشبختانه اتش‌سوزی گسترده در این منطقه مهار شد.

براساس این گزارش منطقه حفاظت شده خاییز به عنوان یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های حیات وحش کشور در حوزه شهرستان‌های کهگیلویه، گچساران و بهبهان خوزستان واقع شده است.

این منطقه تپه ماهوری و کوهستانی پوشیده از انواع درخت و درختچه‌هایی مانند بلوط (گونه غالب)، بنه، کلخنگ، بادام وحشی، ارژن، خوشک و گون است که با توجه به عبور رودخانه مارون از اطراف این منطقه و پاسگاه محیط بانی، روز به روز گونه‌های حیات وحش آن در حال افزایش است.

منطقه حفاظت شده خاییز که به گونه حیات وحش کل و بز معروف است دیگر گونه‌های جانوری و شکاری از جمله گرگ، گراز، کفتار، شغال، جوجه تیغی، کاراکال (سیاه گوش)، پلنگ، سنجاقک و انواع خزنده گان را نیز در خود جای داده است. پرندگان این منطقه شامل کبگ، تیهو، شاهین، بحری، عقاب، بلوط خور و سارگپه است.

این منطقه حفاظت شده سال ۱۳۷۷ با توجه به نقش محیط زیستی و اکولوژی منطقه در جا دادن گونه‌های جانوری و شکاری به عنوان منطقه حفاظت شده معرفی شد.

با توجه به وسعت، پراکندگی، وجود روستا‌های اطراف این منطقه، حفاظت بهتر از آن نیازمند تامین نیروی انسانی و تجهیز پاسگاه‌های محیط بانی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.