معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: باید به سمت خودرو‌هایی با سوخت کم‌تر و سبد سوخت متنوع‌تر برویم.

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در جلسه هم‌اندیشی شرکت‌های نفتی مستقر در شهرک انرژی که با حضور مدیران عامل شرکت‌های مستقر در شهر انرژی در سالن جلسات شهرک شهید محمد منتظری برگزار شد گفت: در مدت ۳۳ ماه گذشته زیر مجموعه‌های پالایش نفت عملکرد‌های درخشانی هم در حوزه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری داشته‌اند.

جلیل سالاری افزود:  تحولات در شرکت پالایشگاه اصفهان هم چشمگیر بوده و اولین پالایشگاهی است که ۴۰۰ هزار بشکه تولید دارد و هم‌زمان در زمینه کیفی‌سازی در حال حرکت است.

معاون وزیر نفت و مدیرعامل پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، با بیان اینکه مسوولیت پدافند شهر انرژی بر عهده مدیرعامل پالایشگاه است، گفت: اقدامات خوبی در دولت سیزدهم برای تجمیع شرکت‌ها در قالب شهرک انرژی در استان‌ها انجام شد.

او  با بیان اینکه کار‌های بزرگی در پالایشگاه انجام شد و طرحهای آن در حال حرکت و روبه جلو است ادامه داد: تکلیفی که قانون بر عهده ما برای توسعه گذاشته بود که ۴۰ درصد سوددهی پالایشگاهی را به بحث کیفی‌سازی بیاوریم در این پالایشگاه انجام شد.

سالاری ادامه داد: طرح‌های جامعی که در سال‌های گذشته متوقف شده بود در این دوره مدیریتی به راه افتاد و نفت کوره هم طرح پیشرفت قابل قبول دارد و در سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

او گفت: امروز در حال استخراج ۴۶۰ تن گوگرد هستیم و نفت کوره ۳.۵ درصد از دستاورد‌های ما به شمار می‌رود.

معاون وزیر نفت افزود: ما در بحث بانک رینگ مشکل داشتیم، درحالی‌که در یکی از کشور‌ها نفت کوره‌ای تولید نمی‌شود؛ اما مرکز توزیع ۱۵ هزار تن نفت کوره برای کشتی‌ها شده است.

او ادامه داد: در همه پالایشگاه‌ها این اقدامات انجام می‌شود و سهام‌داران شرکت‌ها آن مسوولیت‌هایی که قانون برای آنها در برنامه هفتم در نظر گرفته است را به سرانجام می‌رسانند.

سالاری گفت: در بحث مسوولیت‌های اجتماعی هم در محیط پیرامونی و هم در خود منطقه کار‌های خوبی انجام شده است. در دولت سیزدهم حوزه مسوولیت‌های اجتماعی مجموعه وزارت نفت به ۴۰ همت رسید.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، با بیان اینکه برخی از طرحهای پالایشگاه اصفهان باتوجه به شرایط اقلیمی به جنوب کشور منتقل می‌شود، اذعان کرد: ما امروز نزدیک به ۲۱۰ میلیون لیتر سوخت در کشور مصرف می‌کنیم که اگر بخواهیم کل این سوخت را از جنوب کشور به شمال کشور منتقل کنیم یک چالش بزرگی خواهیم داشت؛ در بخش‌های کشاورزی و صنایع هم ۴۲ میلیون لیتر گازوئیل و در نیروگاه‌ها ۵۰ میلیون سوخت مایع مصرف می‌شود که اگر در مجموعه ۱۰ درصد صرفه‌جویی کنیم رقم بالایی بهینه‌سازی انجام می‌شود.

سالاری، با بیان اینکه طرح پیمایش برخط انجام شده است، گفت: در این طرح هر ناوگانی که در حوزه برون‌شهری حرکت می‌کند در طول مسیر سوخت را دریافت می‌کند و ما موضوعات در حوزه قاچاق سوخت را مورد بررسی قرار می‌دهیم، این طرح آماده شده و از ماه آینده منتظر دستور دولت برای اجرا هستیم و در حمل‌ونقل برون‌شهری با ۹۵۰ هزار خودرو پنج تا ۶ میلیون لیتر کاهش می‌دهد.

معاون وزیر نفت ادامه داد: مصرف بنزین ما در تهران روزی ۲۱ میلیون لیتر است و ۱.۵ میلیون لیتر روزانه اضافه مصرف از روز تغییر ساعت‌های ادارات داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه سامانه اچ او سی را راه‌اندازی کردیم و پدافند غیرعامل هم امنیت آن را مورد بررسی قرار داده است، خاطرنشان کرد: تجهیزات سامانه و معماری و نرم‌افزار آن بومی شده و سیاست ما در حوزه بهینه‌سازی در حال پیگیری است.

سالاری با بیان اینکه بحث خودرو‌های شخصی خارج از انتظار ما است و باید به سمت خودرو‌ها با سوخت کم‌تر و سبد سوخت متنوع‌تر برویم، خاطرنشان کرد: در بحث کیفی‌سازی‌ها اقدامات بزرگی انجام دادیم، ۷۵ درصد تولیدات بنزین ما بر اساس استاندارد‌های یورو است و در بحث گازوئیل هم ۶۵ میلیون لیتر از ۱۱۰ میلیون لیتر تولیدی براساس استاندارد یورو است.

معاون وزیر نفت، با بیان اینکه ما تنها در اسفند سال گذشته سه میلیون لیتر سوخت به نیروگاه‌ها دادیم، تصریح کرد: در بحث صنعت، مصرف ما بسیار زیاد است، ۱۳ میلیون لیتر افزایش مصرف داشته‌ایم که برابر با تولید پالایشگاه اصفهان است.

او افزود: در مدیریت مصرف باید توجه ویژه‌ای بشود و مجلس هم باید توجه ویژه‌ای به این حوزه داشته باشد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، در رابطه با بحث بودجه گفت: سه همت از بحث هدفمندی طلب داریم و حوزه دیگری برای پرداخت نداریم؛ در قانون آمده است ۴۵ درصد فروش فرآورده‌ها باید به صندوق توسعه ملی برود، فروش پالایشگاه بر اساس تصفیه است و باید اصلاح شود.

جلسه هم‌اندیشی شرکت‌های نفتی مستقر در شهرک انرژی که با حضور مدیران عامل شرکت‌های مستقر در شهر انرژی، نماینده مردم اصفهان در مجلس و نماینده مردم شاهین‌شهر و میمه در سالن جلسات شهرک شهید محمد منتظری برگزار شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.