حجت‌الاسلام عالی گفت: عافیت‌طلبی و راحت‌طلبی آدم را از ولی خدا جدا می‌کند و به سمت اسلام انحرافی می‌برد.

حجت‌الاسلام و المسلمین مسعود عالی، استاد حوزه علمیه در شب ششم محرم در هیئت آیین حسینی درباره یکی از موانعی که جلوی سربازی ولی خدا را می‌گیرد، گفت: یکی از این موانع راحت‌طلبی و عافیت‌طلبی است. در روایت آمده یکی از لشکریان و جنود شیطان، سستی و تنبلی است. در دعای ابوحمزه می‌خوانیم: اَللّهُمَّ اِنّى اَعوُذُ بِكَ مِنَ الْكَسَلِ وَ الْفَشَلِ. خدایا از سستی و تنبلی به تو پناه می‌برم.

حجت‌الاسلام عالی ادامه داد: امام صادق (ع) در اصول کافی روایت بلندی از جنود عقل و جهل دارد. ۷۰ صفت از صفات کمال مانند تواضع، سخاوت، شجاعت و ... جزو لشکریان عقل محسوب می‌شود. در مقابل ۷۰ صفت درونمان مانند حرص، طمع، تکبر و ... از لشکریان جهل است. صفات کمال لشکر حضرت رسول خدا (ص) برای بندگی کردن است. در مقابل، ۷۰ صفات درونمان جزو ابزارهای شیطانی است، که می‌تواند ما را زمین بزند. در حدیث امام صادق (ع) آمده که نشاط و سرزندگی از لشکریان عقل است. اما کسالت، تنبلی و بی‌حالی از لشکریان جهل و شیطان است.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه تنبلی ریشه بسیاری از گناهان است، افزود: مرحوم آیت‌الله احمدی میانجی می‌گفت: ما معمولاً یکسری ویژگی‌ها را گناه نمی‌دانیم، اما اتفاقاً از همان‌ها ضربه می‌خوریم. مثلاً ما غیبت، زنا، سرقت، تهمت، ربا، رشوه، احتکار و ... را گناه می‌دانیم و مومن از شنیدن اسم آن‌ها تنش می‌لرزد. اما آدم تنبلی را گناه نمی‌داند؛ در حالی که تنبلی ریشه بسیاری از گناهان است. به همین دلیل، امام سجاد (ع) در دعای ابوحمزه از کسالت و تنبلی به خدا پناه می‌برد. چقدر توفیقات بخاطر تنبلی از دستمان می‌رود. چقدر ضربه به واسطه تنبل بودن به فرد و جامعه وارد می‌شود. همین تنبلی باعث شده که بعضی از مسلمانان به سراغ تکالیف دردسرساز نروند. مثلاً امر به معروف و نهی از منکر از تکالیف دردسرساز است، یا آن‌هایی که به دنبال عافیت‌طلبی هستند، جهاد کردن برایشان خوشایند نیست. آن وقت از آن راحت‌طلب‌ها اسلام سکولار بیرون می‌آید.

به گفته وی، اسلام سکولار یعنی خودت در مسائل فردی دیندار باش، اما در مسائل اجتماعی بیخیال باش. یعنی در محیط شخصی دیندار باش، اما در محیط اجتماعی نه. آنجا دینداری دردسر است. مصداقش انجمن حُجّتیّه است، که حکومت تشکیل دادن در زمان غیبت را حرام دانست. اینجاست که عافیت‌طلبی و راحت‌طلبی آدم را از ولی خدا جدا می‌کند و به سمت اسلام انحرافی می‌برد. 

خبرنگار: نفیسه خلیلی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار