استاد حوزه علمیه گفت: باید هدف بزرگ شرکت در مجالس حضرت سیدالشهدا (ع) ظهور امام زمان (عج) باشد. یعنی عاشورا زمینه‌ساز ظهور باشد.

حجت‌الاسلام و المسلمین مسعود عالی، استاد حوزه علمیه در شب پنجم محرم در هیئت آیین حسینی درباره فضیلت عزاداری حضرت سیدالشهدا (ع) گفت: در شب گذشته اشاره کردم که بزرگی و کوچکی آدم‌ها به بزرگی و کوچکی اهدافشان است. این اهداف حد و اندازه آدم‌ها را مشخص می‌کند. خداوند متعال به اندازه ظرف آدم به آدم نگاه می‌کند. آن کسی که ظرفیتش زیاد است، اهدافش بلند و آرزوهایش بزرگ است. اما کسی که ظرف وجودی‌اش کوچک است، اهدافش هم نازل است.

حجت‌الاسلام عالی ادامه داد: ما در تمام جلساتی که برای اهل بیت (ع) بخصوص حضرت سیدالشهدا (ع) دورهم جمع می‌شویم، باید اهدافمان فقط حاجت‌روایی، ثواب بردن، عزاداری کردن و یاد گرفتن معارف دین باشد؟ بله، اما اهداف بزرگتر از این موارد هم هست. در دو جا در زیارت عاشورا اشاره شده که انسان باید در مجلس حضرت سیدالشهدا (ع) همراه با حضرت به سربازی ولی خدا، امام زمان (عج) برسد. در فراز فَاَسئَلُ اللهَ الَّذی اَکرَمَ مَقامِکَ وَ اَکرَمَنی بِک اَن یَرزُقَنی طَلَبَ ثاری کُم مَعَ امام مَنصور مِن اَهلِ بَیتِ مُحَمَّد وَ آل مُحَمَّد می‌گوییم از خدا می‌خواهم خونخواه تو سیدالشهدا (ع) باشم و بتوانم با امام زمان (عج) که نصرت خدا با اوست، همراه او در خونخواهی حضرت سیدالشهدا (ع) باشم.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه خوانخواهی و انتقام امام زمان (عج) انتقام شخصی نیست، توضیح داد: خوانخواهی امام زمان (عج) انتقام تاریخی است؛ آن هم از کسانی که امامت و ولایت را در طول تاریخ کنار زدند. در فراز دیگر زیارت عاشورا می‌خوانیم: وَ اَسَئلهُ اَن یُبَلغَنیَ المَقامَ الَمحمودَ لَکُمُ عِنْدَ الله وَ أَنْ یرْزُقَنِی طَلَبَ ثَارِی مَعَ إِمَامٍ هُدًی ظَاهِرٍنَاطِقٍ بِالحَقّ مِنکُم. در اینجا هم خوانخواهی امام زمان (عج) و در رکاب امام بودن را می‌خواهیم. واقعیت این است که هدف بزرگ شرکت در مجالس حضرت سیدالشهدا (ع) باید این باشد امام حسین (ع) آدم را سرباز امام زمان (عج) بکند. یعنی عاشورا زمینه‌ساز ظهور شود. سرباز برای امام زمان (عج) از این جلسات شکل می‌گیرد.

به گفته وی، اگرچه آدم در مراسم عزاداری حضرت سیدالشهدا (ع) حاجت می‌گیرد، اشک می‌ریزد، ثواب می‌برد، عزاداری می‌کند و احکام دین را یاد می‌گیرد، اما بالاترین هدف این است که آدم پای کار امامش باشد؛ امامی که زنده است. حتی اصحاب امام حسین (ع) پای کار امام زمان (عج) بودند. هنر اصحاب سیدالشهدا (ع) این بود که اولویت دیگر آنها را از کار‌های دیگر غافل نکرد. 

خبرنگار: نفیسه خلیلی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار