با اینکه ساعتی پیش اعلام شد ، آتش سوزی در ارتفاعات حفاظت شده خائیز مهار شد، اما دوباره نقطه‌ای دیگر از این ارتفاعات دچار آتش سوزی شده است.

 منطقه حفاظت شده خائیز ، هم اکنون در برخی از ارتفاعات بالا دست این منطقه شاهد آتش سوزی هستیم.

 میلاد نظری افزود: به همین منظور هم اکنون بالگرد هلال احمر عملیات آب پاشی را دوباره از سرگرفته است و نیرو‌های امدادی و کمکی نیز در حال انتقال به محل آتش سوزی هستند.

آتش سوزی ارتفاعات خائیز از ۱۹ تیر ازسمت خوزستان آغاز شد که بلافاصله نیرو‌های امدادی از همان ساعات اولیه درمنطقه حضور پیدا کردند و مشغول مهارآتش سوزی شدند.

با وجود تلاش نیرو‌های مردمی و امدادی استان خوزستان، اما با توجه به وزش باد و تراکم پوشش گیاهی آتش به ارتفاعات این کوه و سپس محدوده شهرستان کهگیلویه سرایت کرد و همچنان این منطقه در آتش می‌سوزد.

 منطقه حفاظت شده کوه خیز و سرخ (خائیز) با مساحت ۳۲ هزار ۳۳۲ هکتار در غرب استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد که در حوزه استحفاظی شهرستان گچساران، کهگیلویه و بهبهان در استان خوزستان واقع شده است.

منطقه حفاظت شده خاییز که به گونه حیات وحش کل و بز معروف است دیگر گونه‌های جانوری و شکاری از جمله گرگ، گراز، کفتار، شغال، جوجه تیغی، کاراکال (سیاه گوش)، پلنگ، سنجاقک و انواع خزنده گان است پرندگان این منطقه را شامل کبگ، تیهو، شاهین، بحری، عقاب، بلوط خور، سارگپه، را نیز در خود اسکان داده است.


منطقه حفاظت شده خائیز به عنوان یکی از مهمترین زیستگاه‌های حیات وحش کشور و کهگیلویه و بویراحمد در حوزه شهرستان‌های کهگیلویه، گچساران و بهبهان خوزستان واقع شده است.

این منطقه حفاظت شده سال ۱۳۷۷ با توجه به نقش محیط زیستی و اکولوژی منطقه در جادادن گونه‌های جانوری و شکاری به عنوان منطقه حفاظت شده معرفی شد.با توجه به وسعت، پراکندگی، وجود روستا‌های اطراف این منطقه، حفاظت بهتر از آن نیازمند تامین نیروی انسانی و تجهیز پاسگاه‌های محیط بانی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.