مدیرکل اوراسیای وزارت امور خارجه گفت: معاهده جدید ایران با روسیه با هدف تقویت مبانی حقوقی و توسعه روابط در شرایط جدید بین‌المللی تدوین شده است.

پس از آنکه پوتین در گفت‌وگوی تلفنی با پزشکیان از آمادگی روسیه برای امضای توافقنامه جامع همکاری با ایران خبر داد، دستیار وزیر خارجه ایران امروز گفت که این سند نهایی، پاراف و آماده امضاست.

«سند موافقتنامه جامع همکاری ایران و روسیه بزودی آماده امضا خواهد بود». این را دستیار وزیر و مدیرکل اوراسیای وزارت امور خارجه مجتبی دمیرچی‌لو امروز (پنجشنبه) ۲۱ تیر ماه بیان کرد.

دمیرچی‌لو در گفتگو با خبرگزاری‌ها گفت که این موافقتنامه نزدیک به دو سال است در دستورکار روابط دو کشور قرار دارد و این سند نهایی و پاراف شده و پس از طی تشریفات داخلی در دو کشور آماده امضا خواهد بود.

موافقنامه جامع همکاری ۲۰ ساله ایران و روسیه در دی ۱۴۰۰ در سفر شهید آیت‌الله رئیسی به مسکو و دیدار با پوتین اعلام شد. شهید رئیسی در همان زمان اعلام کرد که این موافقتنامه، نقشه راه جهش مناسبات همه‌جانبه بین دو کشور خواهد بود و مقدمات آن فراهم شده و بزودی نهایی می‌شود.

اخیرا نیز معاون وزیر خارجه روسیه آندری رودنکو گفت که انتظار داریم در آینده نزدیک این توافقنامه را امضا کنیم.

از سوی دیگر، رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین ۱۸ تیر ماه در تماس تلفنی با رئیس جمهور منتخب ایران مسعود پزشکیان، بر آمادگی روسیه برای امضای توافقنامه مذکور در حاشیه اجلاس بریکس در غازان تأکید کرد.

دمیرچی‌لو همچنین گفت که سندی تحت عنوان معاهده اصول همکاری و اساس روابط متقابل در سال ۱۳۷۹ امضا و در سال ۱۳۸۱ لازم الاجرا شد که معاهده‌ای ۱۰ ساله بود و پنج سال، پنج سال تمدید شد و همچنان معتبر است، ولی با توجه به تحولات در روابط دو کشور و نظام بین‌الملل، ضرورت تدوین سند جدیدی احساس می‌شد که تدوین آن در دستورکار قرار گرفت و نهایی شد.

منبع: فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار