فرمانده مرزبانی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در دهمین اجلاس روسای سازمان‌های مرزبانی کشور‌های عضو همکاری شانگهای، بر لزوم مبارزه با افراط گرایی و تروریسم و همکاری مرزی برای تأمین امنیت مرز‌ها توسط کشور‌های عضو شانگهای تأکید کرد.

 سردار "احمدعلی گودرزی" در دهمین اجلاس روسای سازمان‌های مرزبانی کشور‌های عضو همکاری شانگهای که در شهر شانگهای کشور چین برگزار شد، با اشاره به لزوم ارتقاء امنیت و گسترش صلح و دوستی، گفت: مرزبانی جمهوری اسلامی ایران متشکل از گارد ساحلی و هنگ‌های مرزی، ثبات و امنیت خود را با قاطعیت رصد و برای ارتقاء امنیت و گسترش صلح و دوستی، با حضور مستمر در مرز‌های مشترک براساس قوانین و معاهدات مرزی با همسایگان و توسعه اقتصادی در منطقه تلاش می‌کند.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران با ۸ هزار و ۷۵۵ کیلومتر مرز خشکی و آبی در پهنه ۱۶ استان مرزی، با ۱۵ کشور دارای مرز‌های مشترک زمینی و دریایی می‌باشد، افزود: مرزبانان جمهوری اسلامی ایران، ضمن دفاع از تمامیت ارضی کشور، سعی و تلاش وافری دارند تا با در نظر گرفتن حقوق قانونی همسایگان، در زمینه ارتقای روابط فی مابین در همه ابعاد از جمله ایجاد امنیت پایدار و توسعه اقتصادی در منطقه نقش سازنده و اثرگذاری را ایفا کنند.

فرمانده مرزبانی انتظامی ادامه داد: در این راستا هماهنگی دیپلماتیک و اجرای دیپلماسی مرزی با مرزبانان کشور‌های همسایه و تبادل تجربیات با هدف ارتقای همکاری‌های مشترک همواره در دستور کار این فرماندهی قرار دارد.

سردار گودرزی با تأکید بر اینکه موقعیت ژئوپولیتیکی راهبردی ایران به عنوان یک کشور تاثیرگذار در منطقه قابل چشم پوشی نیست، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران با دارا بودن مرز مشترک با کشور‌های عضو پیمان شانگهای می‌تواند به عنوان یک پل ارتباطی و امنیتی مهم در این منطقه ایفای نقش کند.

وی مبارزه با افراط گرایی و تروریسم را مهم قلمداد کرد و افزود: مبارزه با قاچاق مواد مخدر و جرائم سازمان یافته، مبارزه با افراط گرایی و تروریسم، کنترل جریان مهاجرت غیر قانونی و همکاری در زمینه امنیت مرز‌ها از جمله حوزه‌های مورد علاقه جمهوری اسلامی ایران برای همکاری با سایر کشور‌های عضو است.

این مقام ارشد مرزبانی فراجا با بیان اینکه مرز‌های دوستی جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کریدور ترانزیتی مهم، زمینه ساز تامین بیش از پیش منافع کشور‌های عضو پیمان می‌شود، تصریح کرد: تامین امنیت در تمامی سطوح به خصوص در مرز‌ها موجب ایجاد فرصت‌های جدید در گسترش همکاری‌های اقتصادی و تجاری میان ایران و سایر کشور‌های عضو پیمان شانگهای می‌شود.

سردار گودرزی ابراز داشت: در مجموع، فرماندهی مرزبانی جمهوری اسلامی ایران در پیمان شانگهای می‌تواند فرصت‌های مهمی را در زمینه‌های امنیتی و اقتصادی برای کشور‌های عضو فراهم آورد.

وی در پایان سخنان خود تأکید داشت: امیدوارم این همکاری‌ها در آینده بیش از پیش گسترش یابد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار