رئیس سازمان حج و زیارت گفت: مذاکرات با وزارت حج عربستان درباره عمره مفرده انجام و تفاهمات اولیه حاصل شده است.

سید عباس حسینی رئیس سازمان حج وزیارت پس از حضور در موسم حج تمتع ۱۴۰۳ و نظارت بر روند اجرایی حج تمتع امسال در بدو ورود به کشورمان از عربستان اظهار کرد: با عنایت الهی و با توجه به برنامه‌ریزی‌ها و تمهیدات اندیشیده شده، حجی روان را در ابعاد مختلف شاهد بودیم.

وی افزود: خدمات اجرایی در عرفات و مشعر الحرام در ایام تشریق در بهترین و کیفی‌ترین سطح قرار داشت و تنها موضوعی که در این ایام مسائلی را ایجاد کرد، شرایط محدودیت فضای موجود در سرزمین منا بود و به هر زائر حدود ۸۰ سانتی متر مربع تخصیص یافته بود که وضعیت اسکان را سخت می‌کرد؛ البته درخواست کردیم تا تدابیری اندیشیده شود که چادر‌ها طبقاتی گردد یا فضای بیشتری به زایران اختصاص یابد.

وی با بیان اینکه برخی کشور‌ها حتی توقفی در منا ندارند و اسکان نمی‌یابند گفت: ما تمامی ایرادات را احصا کرده و راهکار‌هایی را پیشنهاد داده ایم حتی نسبت به شرایط سرویس‌های بهداشتی در منا نیز اشکالات را مطرح نموده ایم، زیرا سرویس‌های بهداشتی موجود با سرانه جمعیتی کشور ما سنخیتی ندارد و کمتر است.

رئیس سازمان حج وزیارت تصریح کرد: از دست اندرکاران کشور میزبان درخواست کرده ایم تا مسیر رمی جمره (از منا به جمرات و بازگشت به منا) نیز بهبود یابد و با مسقف شدن آن شرایط بهتری برای تردد زائران ایجاد شود. 

حسینی با اشاره به گرمای شدید هوا در ایام تشریق حج تمتع امسال گفت: دمای هوا درمشاعر به ۵۱ درجه رسید که با تمهیدات اندیشیده شده همانند همراه بردن مایعات و استفاده از چتر، آسیب‌های کمتری به زایران ایرانی ایجاد شد، اما متاسفانه زائران برخی کشور‌ها فوت کردند که دست اندرکاران کشور میزبان باید تمهیدات لازم را برای جلوگیری از چنین اتفاقاتی بیندیشند.

رئیس سازمان حج وزیارت درباره موضوع اعزام‌های عمره مفرده نیز گفت: مذاکرات با وزارت حج و عمره عربستان و همچنین شرکت‌های طرف قرار داد را انجام داده ایم و تفاهمات اولیه حاصل شده است؛ از دست اندرکاران شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی هم درخواست کرده ایم تا هماهنگی‌های لازم را به جهت جداول پروازی با مسئولان کشور میزبان انجام دهد. در خصوص موضوع اسکان نیز برنامه ریزی‌های لازم انجام شده است و امیدواریم هر چه زودتر عملیات عمره آغاز شود.

وی افزود: اعزام‌های عمره مفرده مشروط به تسهیل در جداول پروازی و رفع مشکل آنها و همچنین تامین ارز مورد نیاز است؛ سازمان، اما کی و ظرفیت لازم برای اعزام‌ها را دارد و حتی در صورت هماهنگی و همکاری دستگاه‌های همکار، توانایی اعزام تا حدود یک میلیون نفر را طی سال داریم.

وی در خصوص هزینه‌های عمره نیز گفت: هزینه‌ها منوط به نرخ ارز، هزینه‌های مربوط به هواپیمایی و سایر خدمات استخراج شده است.

رئیس سازمان حج وزیارت همچنین از خدمات هواپیمایی کشورمان که با ناوگان محدود و ظرفیت موجود، خدمات لازم را به جهت اعزام و بازگشت زایران ارائه کرد تشکر و قدردانی کرد. 

حسینی همچنین درباره موضوع ثبت نام اربعین حسینی گفت: با توجه به نقاط ضعفی که در سال‌های گذشته در سامانه سماح وجود داشت و رفع آن توسط همکاران واحد انفورماتیک، در حال حاضر نرم افزار موجود برای نام نویسی متقاضیان به نحو مطلوبی فعالیت می‌کند و تعداد ۷۰ هزار نفر طی روز‌های اخیر نام‌نویسی کرده اند.

برچسب ها: حج و زیارت ، حج عمره
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار