مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان، فیلم منتشر شده در شبکه های اجتماعی با عنوان "حمله پلنگ به طویله گوسفندان در زیار اصفهان" را تایید نکرد.

پیش از این پانزدهم تیر ماه بود که فیلمی کوتاه در شبکه‌های اجتماعی منتشر و در آن ادعا شده تصاویر مربوط به حضور پلنگ در شهر زیار اصفهان است؛ از آن روز تاکنون عملیات جست و جو و زنده گیری این پلنگ همچنان ادامه دارد اما تا لحظه انتشار این خبر به نتیجه ای نرسیده ایم.

به تازگی نیز فیلم دیگری با عنوان حمله "پلنگ به طویله و ربودن یک راس گوسفند در زیار اصفهان" در حال انتشار است که مدیرکل مدیریت بحران اصفهان آن را تایید نکرد.

با سپری شدن چند روز از گزارش رویت پلنگ به همراه توله اش در زیار عملیات جست و جو و زنده یابی همچنان ادامه دارد.

وی اضافه کرد: تاکنون هیچ‌گزارشی مبنی بر حمله پلنگ به افراد یا دام ها در منطقه زیار دریافت نشده است.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان افزود: کارشناسان فنی و محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان با استفاده از تجهیزات و دوربین‌های دید در شب اقدام به ردیابی این جانور کردند که تاکنون نتیجه ای نداشته است.

وی ادامه داد: عوامل محلی و آتش‌نشانی نیز به همراه نیروهای حفاظت محیط زیست برای ردیابی وارد عمل شده‌اند.

شیشه فروش گفت: این پلنگ ممکن است از پارک ملی کلاه قاضی اصفهان به این منطقه آمده باشد یا اینکه توسط اشخاص بصورت غیرمجاز نگهداری می‌شده است.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان افزود: این عملیات تا چند روز آینده ادامه خواهد داشت و در صورتی که پلنگ مشاهده نشد احتمال می رود به زیستگاه های حیات وحش برگشته باشد.

شیشه فروش خاطرنشان کرد: به دلیل بستر خشک زاینده رود و کمبود منابع آب و موادغذایی در مناطق حیات وحش،گاهی این حیوانات در نزدیک سکونتگاه‌های زیستی انسان مشاهده می شوند.

وی افزود: از مردم زیار و مناطق اطراف درخواست می شود در صورت مشاهده پلنگ و یا هر گونه حیوان وحشی آن را به فوریت های محیط زیست با شماره ۱۵۴۰ اعلام کنند.

در سال‌های گذشته تصاویر ضبط شده پلنگ ایرانی در مناطق حفاظت شده عباس‌آباد، قمصر، بزرگ و شکار ممنوعه کلاته استان اصفهان به ثبت رسیده است.

پلنگ ایرانی یکی از بزرگترین زیرگونه‌های پلنگ و بومی غرب آسیاست و در فهرست جانوران در معرض خطر انقراض قرار دارد.

شهر زیار از توابع بخش مرکزی شهرستان اصفهان و در ۳۴ کیلومتری شرق این کلانشهر واقع است.

پارک ملی کلاه‌ قاضی، با مساحت ۴۷ هزار و۱۴۲ هکتار در ۳۶ کیلومتری جنوب شرقی شهر اصفهان قرار دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.