مدیرکل مدیریت بحران استانداری گفت: جستجو برای یافتن پلنگ رویت شده در اطراف زیار ادامه دارد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری با اشاره به اینکه طی روز‌های گذشته منابع محلی گزارش دادند که ردپای پلنگ در اطراف شهر زیار دیده شده گفت:  تصاویری نیز توسط دوربین‌های مدار بسته ثبت شده که یک قلاده پلنگ را نشان می‌دهد.

منصور شیشه فروش افزود: گفته می‌شود که پلنگ همراه یک توله در اطراف زیار و حتی داخل شهر دیده شده است.

او گفت:  از روز شنبه تاکنون پایش‌ها شبانه روز ادامه داشته است و نیرو‌های محیط‌زیست با دوربین‌های دید در شب و تجهیزات مناسب در منطقه به جستجو و ردیابی پرداختند و تله‌های زنده گیر نیز نصب کردند، اما پلنگ تاکنون پیدا نشده است.


شیشه فروش  افزود: این احتمال نیز وجود دارد که حیوان به تدریج از این محدوده به سمت زیستگاه خود رفته و دور شده باشد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اینکه سازمان‌های مردم نهاد نیز در جستجو برای یافتن پلنگ کمک کردند، افزود: به کشاورزان و باغداران منطقه نیز آموزش‌های لازم داده شده است.

شیشه فروش با بیان اینکه از شهروندان درخواست می‌شود موارد زیست محیطی را به شماره ۱۵۴۰ یگاه حفاظت محیط‌زیست گزارش کنند، خاطرنشان کرد: پناهگاه حیات وحش عباس آباد نائین، پارک ملی کلاه قاضی، منطقه حفاظت شده قمصر و برزک کاشان و منطقه حفاظت شده دنا در سمیرم مامن و زیستگاه تاریخی پلنگ در استان اصفهان است و یک احتمال وجود دارد که پلنگ رؤیت شده برای یافتن آب و غذا از پارک ملی کلاه قاضی که نزدیک‌ترین زیستگاه حیات وحش به شهر زیار است، آمده باشد و احتمال دیگر این است که توسط فردی در باغ شخصی نگهداری می‌شده است.

او  گفت: خشکسالی‌ها و عدم دسترسی حیات وحش به آب و غذا سبب شده که در مواردی شاهد ورود حیات وحش به شهر‌ها و روستا‌ها باشیم؛ سال گذشته نیز چند مورد گزارش ورود گرگ به مناطق مسکونی و شهری داشتیم که در شهر اصفهان در ناژوان و کوه صفه، علویجه و برزک دیده شده بودند.

 رئیس اداره حفاظت از حیات وحش اداره کل محیط‌زیست استان اصفهان نیز درخصوص پلنگ رؤیت شده در زیار گفت: که طی روز‌های گذشته به صورت شبانه روز پایش‌ها ادامه داشته و حتی جستجو پهپادی در منطقه نیز انجام شده است.

مریم امیدی با اشاره به اینکه مردم محلی گزارش کرده بودند که پلنگ در اراضی کشاورزی روستا‌های اطراف زیار دیده شده که حدود ۲ کیلومتر با مناطق مسکونی فاصله دارد، خاطرنشان کرد: رؤیت پلنگ در زیار زمانی به محیط‌زیست گزارش شد که مدتی از آن گذشته بود و هنگامی که به منطقه رفتیم نتوانستیم پلنگ را پیدا کنیم

رئیس اداره حفاظت از حیات وحش اداره کل محیط‌زیست استان اصفهان افزود: نیرو‌های ما مجهز به دوربین دید در شب و سلاح بیهوشی طی روز‌های اخیر در منطقه مستقر هستند، اما پلنگ پیدا نشده است.

امیدی، درخصوص نر یا ماده بودن پلنگ، تصریح کرد: این مسائل در حال حاضر حدس و گمان است، اینکه پلنگ بالغ و به همراه یک توله باشد یا جنسیت نر یا ماده باشد، هیچکدام قطعیت ندارد و فعلاً نمی‌توان در این باره اظهار نظر کرد.

برچسب ها: پلنگ ، رویت ، جستجو ، یافتن ، زیار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.