معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: ۸۱۲ میلیارد تومان تجهیزات پزشکی و تشخیصی در سال گذشته برای مراکز درمانی و بیمارستانی زیر مجموعه این دانشگاه تامین شده است.

مهرداد شریفی در یک نشست خبری با اشاره به شاخص کارایی دسترسی به تخت‌های بیمارستانی در دانشگاه علوم شیراز و مقایسه آن با کشور، اظهارداشت: ۷۱ بیمارستان تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی در فارس داریم.

او میزان تخت فعال به ازای هر یک هزار نفر جمعیت در فارس را ۱.۹ اعلام کرد و افزود: نرم کشوری این مهم ۱.۸ است. از کل تخت‌های فعال ۸.۲ به تخت‌های روانپزشکی اختصاص دارد که این میزان در کشور ۶.۸ است. به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت ۱۵ تخت روانپزشکی در فارس داریم در حالی‌که این آمار در کشور ۱۲.۲ است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز سرانه تخت‌های ویژه در فارس به ازای ۱۰۰ هزار نفر را جمعیت را ۲۵.۸ و در کشور ۲۰.۲ اعلام کرد و گفت: سرانه تخت اورژانس به ازای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت تحت پوشش در فارس نیز ۳۳ و در کشور این عدد ۲۵ است.

او، سرانه تخت سوختگی به ازای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در فارس را ۱.۸ و در کشور ۱.۱ عنوان کرد و افزود: فارس در شاخص تخت سی‌سی‌یو ۶.۵ است و این آمار در کشور ۷.۵ محاسبه شده و لذا در این شاخص نیازمند بهبود هستیم.

شریفی در بخش دیگری از سخنانش به شاخص کارایی بیمارستان که شامل درصد اشغال تخت، متوسط اقامت بیمارستان، فاصله گردش تخت و بیمار پذیری بستری است نیز اشاره و درصد اشغال تخت در فارس را ۷۳ و در کشور ۶۹.۶ ذکر کرد.

او، متوسط اقامت بیماران در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شیراز در فارس را ۳ روز و در کشور ۴ روز اعلام کرد. فاصله گردش تخت بیمارستانی در فارس نیز یک و ۹ صدم درصد در کشور یک و ۶ صدم درصد است.

شریفی در بخش بیمار پذیری بستری هم اعلام کرد که در فارس این شاخص ۹۹.۳ و در کشور ۷۱.۵ است.

او همچنین به شاخص دسترسی به تجهیزات سرمایه‌ای هایتک هم اشاره و عنوان کرد که به ازای هر یک میلیون نفر در فارس این عدد ۶ و در کشور ۳ است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز راجع به تعداد اعمال جراحی در بیمارستان‌های تحت پوشش این دانشگاه در فارس هم گفت: در حالی که در سال ۹۹ تنها ۹۹ هزار و ۸۰۸ جراحی انجام شده، اما در سال ۱۴۰۲ به ۱۵۳ هزار و ۷۲۱ عمل جراحی رسیده است.

شریفی بیشترین آمار مراجعه به بیمارستان‌های دانشگاه را مربوط به جراحی داخلی عنوان کرد. در سال گذشته از مجموع افراد بستری شده ۸۴ هزار و ۹۹۳ نفر حراجی داخلی، ۴۶ هزار و ۵۸۳ جراحی عمومی و مابقی مربوط سایر اعمال جراحی را انجام دادند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز به تلاش این دانشگاه برای توسعه تخت‌ها هم اشاره کرد و گفت: ۵۴۱ تخت جدید سال گذشته به مجموع بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شیراز اضافه شده و تعداد زیادی دیگر در دست اجراست که امسال بعضی از آنها به بهره‌برداری می‌رسد.

شریفی به تخت‌های در حال ساخت در بیمارستان‌های دانشگاهی در شیراز هم اشاره و اعلام کرد که ۲۴۱۰ تخت دانشگاهی در دست ساخت است. در بیمارستان‌های غیر دانشگاهی شیراز نیز ۲۵۳۰ تخت در حال راه‌اندازی است.۸۷۶ تخت هم در شهرستان‌ها در دست ساخت قرار دارد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: بیمارستان ۳۲ تخت خوابی آباده طشک ظرف یک ماه آینده، بیمارستان ۶۴ تختخوابی ارسنجان تا پایان امسال و دو بیمارستان ۱۶۰ تختخوابی داراب و مرودشت تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسند.

شریفی با بیان اینکه تلاش شد تا سال گذشته از طریق ارز دولتی بخشی از تحهیزات خریداری شود، گفت: در سال گذشته ۸۱۲ میلیارد تومان تجهیزات در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز مستقر کردیم.

او همچنین یکی از ضعف‌ها و کمبود‌های دانشگاه متبوع را کمبود دستگاه رادیوتراپی برای بیماران سرطانی دانست و گفت: در این راستا دو دستگاه جدید شتاب دهنده اضافه کرده‌ایم و امید است تا پایان امسال سه دستگاه دیگر اضافه شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز به طرح جوانی جمعیت و اقدامات این دانشگاه در بخش بهداشت و درمان اشاره کرد و گفت: در بخش بهداشت در سطح یک برای تراغیب به فرزندآوری برنامه‌هایی اجرایی شده است. در حوزه درمان هم خدمات درمانی و ارائه خدمات نازایی در دستور کار قرار گرفت به گونه‌ای که در سال گذشته شش مرکز آی‌یو‌آی در شهرستان‌های فارس راه‌اندازی شده و ۲۲ هزار بیمار در این مراکز خدمات دریافت کردند که با تعرفه دولتی و رایگان بوده است.

شریفی با اشاره به ارائه خدمات مرکز آی‌وی‌اف در شیراز هم اشاره و از جلوگیری ۲۹۸ مورد سقط جنین با راه‌اندازی مرکز نفس در حوزه درمان در سال گذشته خبر داد.

او به آمار پیوند در سال گذشته هم اشاره و بیان کرد: در سال ۱۴۰۲، ۷۳۹ مورد پیوند عضو انجام شده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز به اجرای طرح ROP (غربالگری بیماریابی شبکیه چشم نوزدان نارس) هم اشاره و اعلام کرد که تعداد زیادی از کودکان با این غربالگری از نابینایی نجات پیدا کردند. از ۱۴ هزار نفری که غربالگری شده‌اند بلافاصله برای ۲۸۰ نفر عمل جراحی انجام شده است.

شریفی همچنین شایع‌ترین علل مرگ در فارس را مربوط به بیماران قلبی و عروقی، سرطانی و تصادف عنوان و تصریح کرد: با ارزش‌ترین کار در بیماران احتمالی و قطعی سرطانی، غربالگری در مراحل اولیه است.

او؛ شایع‌ترین انواع سرطان در فارس را به ترتیب مربوط به سینه، روده بزرگ و دهانه رحم دانست.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز در بحث تصادفات هم گفت: طی سال‌های ۱۴۰۰ تا ۴۰۲ آمار تصادفات ۳۰ درصد افزایش یافته و نیاز به بستری در بیمارستان ایجاد شده است. در سال ۱۴۰۰، ۳۴ هزار مصدوم تصادفی در بیمارستان‌های تحت پوشش ما بستری شده‌اند. در ۱۴۰۲ هم ۴۴ هزار و ۵۰۰ نفر بستری شده‌اند.

او به فوتی‌های ناشی از تصادفات طی سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ هم اشاره و اعلام کرد که ۴.۵ درصد میزان مرگ و میر‌ها در فارس کاهش پیدا کرده است. در سال ۱۴۰۰، ۱.۴ درصد از مصدومان تصادفی فوت کرده‌اند که این آمار در سال گذشته به ۱.۳ درصد کاهش پیدا کرد.

شریفی در خاتمه سخنانش از استقرار یک دستگاه آنژیوگرافی هیبریدی در بیمارستان نمازی، تجهیز دو اتاق عمل در بیمارستان الزهرا، راه‌اندازی ۵ اتاق عمل جدید در بیمارستان زینبیه و راه‌اندازی بخش دیالیز بیمارستان قادرآباد خبر داد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.